• Despinetta

Måla vitt på något som är betsat och lackat. Hur gör man?

Vi ska köpa hallinredning som är antikbetsat med klarlack ovanpå. Nu funderar jag på om man skulle kunna måla om det vitt. Stilen är lite gammaldags, som platsbyggda hatthyllor är i äldre lägenheter, så det skulle bli jättesnyggt med vit, blank färg på, tror jag. Frågan är bara om det går och i så fall hur man gör? Räcker det att sandpappra ytan? Jag antar att man får måla ett par gånger så det bruna inte lyser igenom. Använder man någon grundfärg först?

Alla duktiga heminredare som vet får gärna tipsa mig!

• Svar på tråden Måla vitt på något som är betsat och lackat. Hur gör man?
  • Glimmerfall

Jag skulle måla en rödbetsad kökssoffa vit. Sandpapprade rejält och målade sen vitt i tre omgångar och hela tiden gick det röda igenom så till slut blev soffan grön.
    Det är jättesvårt att måla vitt på något som är väldigt mörkbetsat. Råder dig att fråga i någon färgaffär. Men det du beskriver låter väldigt snyggt! Foto bevis när det är färdigt .

Lycka till!

• Despinetta

Ojdå! Så det kan bli!

• angelcry

Jag har precis målat våra badrumsskåp vita och dom var i antikbets innan. Sandpappra innan och sen är det bara att måla på. Jag använde ingen grundfärg men för bästa resultat ska man nog göra det. Tre lager färg brukar vara lagom.
    Lycka till

• Emma C

Säger som ovanstående. Slipa bort lacken.
    Tvätta sedan möbeln. Låt torka.
    Lägg sedan på grundfärg så blir man helt av med ursprungsfärgen.

Därefter vanlig färg ovanpå. Det är en del jobb att slipa av lacken, men det går.

• Eofrysina

Hej!
    Sandpappra av så mycket som möjligt av lacken.
    Tvätta av prylarna med målartvätt.
    Grundmåla med matt grundfärg
    Måla ett par gånger med den vita färg du vill ha.

Ett hett tips är att kolla att grundfärg och slutstrykningsfärg är av samma sort. Ex Akrylat/lates eller Alkyd.

Vill du ha en riktigt snygg blank färg kan du välja min personliga favorit "Mästarfinish" Säljs bara av Beckers och finns inte i alla affärer eftersom den räknas som en proffsfärg. Den är nämligen högblank upp till 85 och torkar inte så snabbt så man hinner tillbaka och rätta till ngt om man tillexempel får droppar eller annat fult som man som amatör ofta får. Använder du den färgen så välj "Grepp grundfärg" den som är alkyd.

Akrylat/latex färger torkar väldigt snabbt när man målar.
    Det är ett klart minus när man är amatör. Sedan går de inte att få särskilt blanka.

En annan personlig favorit är linoljefärg... vill du måla med det så kommer du få den där verkligt gammaldags finishen. Går inte att få överhuvudtaget med andra färger.... hmm jo kanske med äggoljetempera... men den torkar ännu långsammare än linoljefärg.

Lycka till!

• Despinetta

TACK före alla braiga tips! Jätteglad är jag! Allra gladast är jag över att det verkar genomförbart!

Svar på tråden Måla vitt på något som är betsat och lackat. Hur gör man?