• Charla

Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?

På mitt barns förskola så måste barnen ha en 4-veckors sammanhängande ledighet i samband med att de stänger i 2 veckor under sommaren enligt förståndaren. Jag har ringt kommunen och hört efter och de säger att det gäller 4 veckor under hela året!! Vår familj varken kan eller vill ha mer än 3 veckor under sommaren utan sprida ut ledigheten under året. Jag är arbetslös just nu och vet ej hur sommaren ser ut samt att vi ska resa bort 2 veckor i höst i samband med att jag fyller jämt! Vårt barn kommer säkerligen vara ledig mkt mer än 4 veckor under året! Känns irriterande att inte själv "få bestämma"! Hur är det på era förskolor?

• Svar på tråden Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?
  • 071001

Som Pumpkin säger blir man erbjuden plats på annan förskola om er stänger och ni inte ska vara lediga.

• Lillefotan

Nej, tyvärr finns ingen sån lag... Men det borde finnas!

• SaramedM

nej det finns det inte men om förskolan är stängd så kan det hända att ni måste vara lediga

Privata förskolor måste inte erbjuda alternativ

• Michisen
    Lillefotan skrev 2010-04-15 11:01:08 följande:
    Varför i hela fridens namn då för?

För att svara på TS fråga ur vårt perspektiv: Nej, det finns ingen sådan lag och en himla tur är ju det eftersom jag troligen kommer att vara sjukskriven under sommaren och behöver hjälp med avlastning, så jag är väldigt glad att vår förskola bara har semesterstängt i två veckor och att jag under denna tid kan få hjälp med sonen från resten av vår familj.

Såvida jag inte ska ha vår lille grabb fastspänd i vagn (inte kul för en då 20 månaders kille) eller gåendes i sele hela dagarna, (inte heller kul, men ur säkerhetssynpunkt bättre än att han kan rusa ifrån mig) så kommer jag att behöva förskolan ifall min foglossning blir värre. Det kommer räcka med femtimmarsdagar räknar jag med än så länge, bara så att jag kan ligga och vila och orkar ta hand om honom sedan tills maken kommer hem från jobbet - han ska jobba hela sommaren som det ser ut nu och ha semester i höst när nya bebisen är beräknad, just för att jag efter förra förlossningen inte klarade av mer än att ta hand om mig själv samt att amma, då foglossningen inte släppte ordentligt förrän efter ungefär fyra månader efter förlossningen...
  • SaramedM
    Lillefotan skrev 2010-04-15 11:01:08 följande:
    varför då?

de allra flesta har sina barn hemma minst 4 veckor under sommaren, och de som inte har det har säkert skäl till det
  • Lillefotan

För att förskolan är barnens "arbetsplats" och de behöver ledigt från den precis som vuxna behöver ledigt från sina arbetsplatser några veckor per år. Sedan måste ju inte barnens ledighet infalla på sommaren. Det är vansinne att barn kan tillåtas vara på förskolan i tio timmar per dag, vuxna har en reglerad arbetstid till åtta timmar, medan barn förväntas vara på förskolan hur länge som helst! Jo, jag tycker verkligen att det borde införskaffas en lag som reglerade ledighet!

• SaramedM
    Lillefotan skrev 2010-04-15 11:46:06 följande:
    För att förskolan är barnens "arbetsplats" och de behöver ledigt från den precis som vuxna behöver ledigt från sina arbetsplatser några veckor per år. Sedan måste ju inte barnens ledighet infalla på sommaren. Det är vansinne att barn kan tillåtas vara på förskolan i tio timmar per dag, vuxna har en reglerad arbetstid till åtta timmar, medan barn förväntas vara på förskolan hur länge som helst! Jo, jag tycker verkligen att det borde införskaffas en lag som reglerade ledighet!
    du tror inte att de föräldrar som har sina barn långa dagar har sina skäl till det?
  • Michisen

Det är ju en himla tur att man får lämna barnen på förskolan innan man börjar jobba själv och hämta dem när man sedan slutat jobba själv, vore oerhört opraktiskt ifall barnen förväntades klara sig själva den tiden som det tar mellan arbete och förskola och vice versa.

Tror nog att de flesta gör vad de kan för att barnen inte ska ha så lång tid på förskolan överlag.

• Tinnys

Nu är det väl så att de som arbetar på föskolan har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet så därför finns det inte alltid personal. Men de kommunala förskolorna sammarbetar och slår ihop under sommaren och då finns det alltid ett dagis öppet. Men om man valt ett privat dagis så gäller inte detta och det vet man ju när man väljer ett sådant dagis.

Svar på tråden Finns det någon lag att barnen ska ha 4-veckorsledighet under sommaren?