• lycra

Någon från Borås/Örebro/Västerås?!?!?

Hej! Det är så att jag funderar på att börja studera i någon av de här städerna :) SÅ jag undrar om ni som bor i repsektive stad kanske kan skriva lite om den? Bra - mindre bra områden? Lätt & få lägenhet? Stort utbud av affärer? & lite smått o gott :)

• Svar på tråden Någon från Borås/Örebro/Västerås?!?!?
  • Anna76

Västerås, säger jag bara!!
    Jag flyttade hit i augusti förra året och trivs kanonbra!! Stan är "lagom", inte småstad (alla känner alla) men ändå så att man stöter ihop med folk man känner... Om du förstår vad jag menar?
    Det är ganska svårt att få tag i en hyreslägenhet men är du ute i god tid brukar det ordna sig. Mimer heter det största hyresbolaget (www.mimerbygg.se) och de funkar bra.
    Undvik stadsdelar som slutar på y de är i regel lite bråkigare...
    Lycka till med sökandet!!

• LindaoEmil

Jag bor i Borås, de flesta områdena är bra, men jag undviker Hässleholmen, Norrby, Sjöbo och Boda.
    AB Bostäder är kommunens egna hyresbolag, ganska lätt att få tag på lägenheter iallafall 3:or det är värre med fyror eller större!
    Själva staden är helt ok, det finns ju både knalleland och centrum så det finns ganska gott om affärer. Det finns djurpark och stadsparksbadhuset dit man kan gå med familjen.
    Hoppas att det är till hjälp när du ska bestämma dig!

• CeciliaBa

Hej! Jag bor i Borås sedan några månader tillbaka. Staden är väl ok...men bästa av allt är att det är så nära till Göteborg och havet!! Borås vimlar dock av coola funkisbyggnader men det känns som om staden saknar något...kan inte sätta fingret på det. Karlstad kan jag varmt rekommendera! Tala om häftig stad!! Tyvärr är det svårt att få lägenhet där även om studentlägenheter kan ordnas. Det är inga svårigheter att få lägenhet i Borås. Men undvik de områden som LindaoEmil skrev om! Västerås har jag hört gott om oxå...men Örebro avskyr jag! Bodde där i ett år och bläääääää. Lycka till!!

• AmandaPitkänen

Jag bor i västerås och jag tycker verkligen om staden. Flyttade hit för tre år sen. Den är lagom stor och är kanonmysig. Fast jag vill inte hålla med "Anna76" om att alla ställen som slutar på y är bråkigare för jag bor på vallby och stortrivs! Trevliga grannar och lugnt. Jag (och min sambo) har inte märkt av att det ska vara stökigt. Däremot har det varit ett stökigt område för länge sedan så det klanske är ett gammalt rykte som sitter i?

• JMME

Hej! Jag bor i Örebro sedan ett år tillbaks. Trivs kanonbra!!!
    Det är dock väldigt svårt att få lägenhet här då universitetet hela tiden expanderar och det kommer så många nyinflttade varje år. Men kan man tänka sig att bo var som helst så går det nog ganska snabbt att få lägenhet. Vi bor centralt (5-10 min gångväg till centrum) i en trea men den böt vi till oss.

Det kryllar av studenter i staden och nöjesutbudet är ganska stort. Centrum är mysigt med shoppinggator, krogar, slottet, ån som rinner genom staden, Flera mysiga parker bla statsparken som är jättestor m fik o restaurang osv.

Hmm...ja. Bättre att du frågar om du undrar över något. Några bostadsföretag är: öbo (www.obo.se), sven pettersson bygg, berns fastigheter, länsgården....

• lycra

åhh tack för alla svar!!! någon mer??? vill ha så mycket tips & råd som möjligt!! =)

Svar på tråden Någon från Borås/Örebro/Västerås?!?!?