• TwistedSister

El, vägguttag. Är det tillåtet?

Jag har problem med mina vägguttag, att de lossnar från väggen när man drar ur en kontakt tex. Har haft samma problem i en tidigare lägenhet och nu i den här också. Precis för en stund sedan drog min dotter som är ett år väggkontakten rakt ut ur väggen så att man kan komma åt alla sladdarna bakom. Så väntar nu på fastighetsskötaren ska komma och fixa det för den gick inte ens att sätta tillbaka nu den bara ramlar ut ur väggen. Men iaf alla väggkontakter sitter ju bara tryckta på plats, alla som jag har sett iaf och det är inte alls svårt att bara dra ut dem ur väggen. Vilken 1-2 åring som helst kan dra loss dem. För mig är det helt orimligt att det kan vara tillåtet, speciellt när de sitter i en sån "barnvänlig" höjd. Hur ska man sätta fast dem så att jag kan vara helt säker på att inga barn drar loss dem, för de där fjädrande grejerna på baksidan räcker ju verkligen inte!

• Svar på tråden El, vägguttag. Är det tillåtet?
  • Pappa G

Kanske är uttagen så slitna att de behöver bytas.
    I vissa former av äldre eldosor (de som sitter i väggen) saknas skruvfästen, och uttagen sitter då bara "dåligt" i sidoklor.
    Enklaste lösningen på det är att byta till uttag som kan skruvas fast i väggen.

• Viggo och pyrets mamma

De uttag som jag varit i närheten av är dels fastsatta som du nämner, men också med en skruv mitt emellan de två hålen där man sticker in kontakten.

-Mammas älskling 080425-
  • Pappa G
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-04-15 16:25:50 följande:
    De uttag som jag varit i närheten av är dels fastsatta som du nämner, men också med en skruv mitt emellan de två hålen där man sticker in kontakten.
    Fast då menar du nog skruven som håller fast plastytterhöljet i själva uttaget, va?
  • TwistedSister
    Pappa G skrev 2010-04-15 16:24:01 följande:
    Kanske är uttagen så slitna att de behöver bytas. I vissa former av äldre eldosor (de som sitter i väggen) saknas skruvfästen, och uttagen sitter då bara "dåligt" i sidoklor. Enklaste lösningen på det är att byta till uttag som kan skruvas fast i väggen.
    Ja visst sitter de dåligt! Hur kan det vara tillåtet ens när det är så lätt för ett litet barn att bara dra ut hela väggkontakten och smaka på sladdarna på baksidan det är ju helt livsfarligt. Nu sitter de på plats igen iaf, men hur länge? Vågar knappt låta henne vara på golvet nu. Ska fråga värden då om man kan få såna där som kan skruvas fast i väggen.
  • Pappa G

Det låter som en uppenbar elsäkerhetsrisk.
    Kräv åtgärd omedelbart!

• Viggo och pyrets mamma
    Pappa G skrev 2010-04-15 17:09:21 följande:
    Fast då menar du nog skruven som håller fast plastytterhöljet i själva uttaget, va?
    Jo det menar jag, visste inte ens att man kunde dra ut hela dosan, har liksom aldrig varit ett problem för mig SÅ den tanken slog mig inte ens, att det gick att dra ut hela kontakten så att säga, missförstod TS. Sonen har som tur är aldrig varit intresserad av vägguttagen. TS, hoppas du får åtgärdat dina eluttag så att de känns säkra.
    -Mammas älskling 080425-
Svar på tråden El, vägguttag. Är det tillåtet?