• funfactory

Hur ska jag skydda min katt????!!

Hej!! 

Nu börjar det bli fint väder och min familj ägnar många timmar ute på balkongen. Vi har en liten katt som också vill ut så vi ska köpa ett kattnät/skyddsnät och sätta upp (eftersom det är lag på att man ska ha skyddsnät om man har katt och balkong över 3meter) 

Har ni några tips om bra affärer? produkter där man kan köpa nät? Jag har hittat något som heter Nettynät, någon som har testat? och vad tycker ni?? 

Ge mig all erfarenhet och tycke ni har :) 

Tack!! 
  • Svar på tråden Hur ska jag skydda min katt????!!
  • FrökenSwe

hej!

Jag har också två katter som vill hänga med ut på balkongen! Och fick ett sådant där kattnät utav mina föräldrar, kommer inte ihåg vad det hette men det var köpt på byggvaruhuset hornbach. Sen finns det nog hur mycket som helst på nätet.

• soozii

Vi åkte till närmaste Byggmax, billigt och bra!

• funfactory

Blev det bra då? Säkert och bra kvalité`?

Byggde ni det helt själv? Eller fanns det speciellt för balkong/kattnät? 

Man skulle vilja ha ett nät som är som en markis, fast på sidan ;)Som man kan öppna och stänga ;) 
  • lennartsdotter

Hornbach, Beijers, Byggmax... alla sådana ställen har vad som behövs men bygga anordningen får ni göra själva. Jag rekommenderar något slags finmaskigt metallnät. Jag har spänt upp nät på en träram och satt upp. Tänkt på att nätet snabbt måste gå att få undan om det börjar brinna och ni behöver ta er ut via balkongen.

Nettynäten ser enkla ut att montera upp och funkar säkert, men jag har ingen erfarenhet av det själv.

• FrökenSwe

det är ett speciellt kattnät svart och rätt mjukt med ca 2x2cm stora maskor, vi har satt fast det med krokar uppe och nere som är lätta att bara haka loss när man inte vill bli rutig i solen Funkar utmärkt

• skorpionen80
    FrökenSwe skrev 2010-04-15 14:33:11 följande:
    det är ett speciellt kattnät svart och rätt mjukt med ca 2x2cm stora maskor, vi har satt fast det med krokar uppe och nere som är lätta att bara haka loss när man inte vill bli rutig i solen Funkar utmärkt
    Håller det verkligen om en katt börjar klättra på det?
  • funfactory
    FrökenSwe skrev 2010-04-15 14:33:11 följande:
    Heter det typ Nettynät? http://www.nettyskyddsnat.se/ och ser ut ungefär sådär som på deras hemsida? Jag har funderat på detta nätet..
  • lennartsdotter

2x2 cm? Aha, med så pass stora hål och med tanke på att det inte är ett "spänt, fast, hårt nät" skulle jag nog inte våga. Låter som upplagt för att katten ska lyckas fastna med tassar och ben om den skulle börja klättra och något går fel.

Jag kör på samma nät som LunaLunatic.

OT: Ha, jag tänkte väl att det kunda vara du LunaLunatic. Kände igen dig på katten nu.{#lang_emotions_wink}

• LunaLunatic

lennartsdotter: yep, jag och Luna :p

• FrökenSwe

nej det är mycket grövre än så! Mina katter klättrar inte i nätet men jag tror garanterat att det skulle hålla OM de skulle få för sig att göra det. Fastna och trassla in sig har jag inte heller märkt några tendenser till. Men katterna är aldrig ensamma ute på balkongen, de får bara vara där när vi är hemma. Så då har man ju uppsikt om nåt skulle bli galet

• lp5122
    funfactory skrev 2010-04-15 13:49:47 följande:
    Hej!!  Nu börjar det bli fint väder och min familj ägnar många timmar ute på balkongen. Vi har en liten katt som också vill ut så vi ska köpa ett kattnät/skyddsnät och sätta upp (eftersom det är lag på att man ska ha skyddsnät om man har katt och balkong över 3meter)  Har ni några tips om bra affärer? produkter där man kan köpa nät? Jag har hittat något som heter Nettynät, någon som har testat? och vad tycker ni??  Ge mig all erfarenhet och tycke ni har :)  Tack!! 
    Hej
    Det bästa nätet för din katt finns hos www.villaprodukter.se
  • Zygo
    funfactory skrev 2010-04-15 15:31:53 följande:
    Heter det typ Nettynät? www.nettyskyddsnat.se/ och ser ut ungefär sådär som på deras hemsida? Jag har funderat på detta nätet..
    Ja, det verkar ju bra, men hur gör man om man inte har en balkong med "väggar" på sidorna som verkar vara det enda som det här nätet kan användas till. Dvs jag behöver svänga på nätet för att nå väggen.
  • funfactory
    Zygo skrev 2010-05-31 11:59:29 följande:
    Ja, det verkar ju bra, men hur gör man om man inte har en balkong med "väggar" på sidorna som verkar vara det enda som det här nätet kan användas till. Dvs jag behöver svänga på nätet för att nå väggen.
    Hej! 

Nu har jag köpt Nettys nät. Har haft det i en månad och det fungerar utmärkt. Katten är överlycklig.
    Jag har surfat runt lite på kattforum.se och de som inte har väggar på sina balkonger har byggt en ram i princip för att kunna ha kattnät. Men då har de använt annat nät som tex hönsnät eller rådjursnät. 
  • bamse

Jag skall skaffa en kattunge och är orolig för att den skall ramla ner fråmn balkongen.
    Hur gör jag för att skydda den? 

• LunaLunatic
    bamse skrev 2013-05-29 16:29:39 följande:
    Jag skall skaffa en kattunge och är orolig för att den skall ramla ner fråmn balkongen.
    Hur gör jag för att skydda den? 
    Sätt upp ett heltäckande nät.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Hur ska jag skydda min katt????!!