• Zekelina

Nybörjare på tygblöjor - hur gör man?

Funderar på att börja med tygblöjor i sommar då lillkillen blir ett år. Men hur tusan funkar det? Vad är skillnaden på allt i ett-blöjor och blöjor med blöjbyxa? Rispapper i för att enklare kunna rengöra - funkar det till båda modellerna? Vilket är enklast? Vilket är bäst? Tacksam för all info!

• Svar på tråden Nybörjare på tygblöjor - hur gör man?
  • Ragnar

Vilka tygblöjor man tycker bäst om är en smaksak. Till större barn tycker jag bäst om pocketblöjor. En blöja där men stoppar in ett inlägg som man sen tar ut före tvätt. De torkar fortare än allt-i-ett blöjor där inlägget är fast i blöjan. Fördelen med blöja och blöjbyxa är att det ofta blir billigare. Man klarar sig ofta med 3 byxor som man inte behöver tvätta vid varje blöjbyte. Men blöjrumpan blir oftast lite större än med pocket och allt-i ett och så måste man först sätta på blöjan och sen byxan över.
    Efter att barnen har blivit ett halvår så har vi använt pocketblöjor dagtid och blöjor ur bambusfrotté och blöjbyxa över på natten. Bambus kan hålla mycket mer vätska än bomull och därför håller det torrt längre.
    Vi har aldrig använt rispapper. Köpte en rulle till första barnet som vi har kvar fortfarande. Tyckte bara att det blev extra jobb. Skakar ur bajset i toaletten och är det löst sköljer jag av det i badkaret. Annars så går det att använda rispapper i alla blöjor.

• Shadilly

Det finns en jättebra tygblöjetråd som har massor av tips och tricks samlade i första inlägget, och det är många som gärna svarar på frågor i den:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098-20.html

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
Svar på tråden Nybörjare på tygblöjor - hur gör man?