• Nelly08

Har någon haft/har nässelutslag under graviditeten?

Jag är i vecka 39 och sen 3veckor haft nässelutslag på armarna. Jag har annars haft eksem under hela graviditeten på händerna. Det kliar och ser hemskt ut.
    Jag har det helatiden. Är det någon som känner igen sig? Jag hoppas det går över efter jag har fött barn men man vet aldrig.

• Svar på tråden Har någon haft/har nässelutslag under graviditeten?
  • Akrobaten

Jag har oxå fått exem och har psoriasis latent i vanliga fall, som blommar när jag blir stressad. Hade inga som helst problem med sonen men med denna är allt vad hud och hår upp och ner.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ Syskon med BF 100430
  • Teskedsmamman

I december fick jag världens nässelutslag! Jag hade det under ca 2 veckors tid till och från och fick tavegyl utskrivet. Enligt läkaren så är det inte ovanligt med nässelutslag under graviditet och det kan återkomma under en begränsad tid.

3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Tingeling3

Jag hade när jag väntade nr 2, i flera månader till och från kom de och sen var de bara borta.

• Kajak

Jag fick utslag som ser ungefär ut som blåsor... som kliar som f-n, mycket värre än myggbett.

Helt plötsig fick jag runtom lår, ner till knän och armbågar från en "blåsa" till tusentals på ca 30 min så man fick ringa till akuten.
    Jag o min man åkte in till förlossningen pga jag var gravid. Så jag fick Tavegyl som fick blåsor försvinna SNABBT! gud vad skönt!

Idag väntar jag 4e och känner ingenting... än så länge.
    Man vet ju aldrig!

Har en paket hemma om jag skulle få allergireaktion (förlossningsläkare misstänker det) men....

• Majsan2010

jag fick på hela magen samt ryggslutet, lite på armarna och låren och brösten men det värsta var magen kliade som aldrig förr fick först tavegyltabletter det hjälpte inte så jag fick en tavegylkräm som hjälpte efter bara två dagar.

sen kom det inte mer=)Har fortfarande lite ärr på brösten för jag kliade så mycket=(
    Prata med din barnmorska så får läkaren där skriva ut recept det är ju jätte jobbigt!

Lycka till!

• Umm Elias

jag har lidit av nässelutslag i många år, hade det v arje dag i säkert 5-6 år. De försvann spårlöst när jag väntade sinen och han är nu 2 år. Nu är jag gravid och de har dykt upp igen!! Efter två års frihet...

• Majsan2010
    Majsan2010 skrev 2010-04-17 19:24:38 följande:
    jag fick på hela magen samt ryggslutet, lite på armarna och låren och brösten men det värsta var magen kliade som aldrig förr fick först tavegyltabletter det hjälpte inte så jag fick en tavegylkräm som hjälpte efter bara två dagar.sen kom det inte mer=)Har fortfarande lite ärr på brösten för jag kliade så mycket=(Prata med din barnmorska så får läkaren där skriva ut recept det är ju jätte jobbigt!Lycka till!
    Förlåt sa fel Emovan heter krämen!!!
  • Ampin

Jag har fått något som heter "PUPPP" som är en form av graviditetsklåda med nässelutslag. Tog ganska lång tid att få diagnosen, de har ofta dålig koll på vårdcentralen men på hudkliniken så förstod de nästan direkt att det var just PUPPP (kallas också PEP). Ofta kommer det sent i graviditeten (som det gjort för dig) men kan också komma tidigare. Börjar ofta kring bristningar, ffa på magen (men för mig började det på bröst och armar...). Det kan ju vara PUPPP du har drabbats av. Värt att fråga din BM/läkare.

För mig har det hjälpt mycket med ljusbehandling (typ solarium) på hudkliniken, har solat där 3 ggr/vecka, samt smörjt med kortisonsalvan Betnovat och ätit Tavegyl. Läkarna har sagt till mig att det har en "hormonell anledning" och är vanligare om man väntar pojkar, och det går över efter förlossningen!

Hoppas din klåda går över!!!

Svar på tråden Har någon haft/har nässelutslag under graviditeten?