• catarina06

Hur vet jag om halsbandet är äkta? eller har jag blivit blåst.

För en tid sedan köpte jag ett Thomas Sabo halsband på Tradera.
    Betalade nästan 700 kr för det.
    Enligt informationen i annonsen skulle halsbandet vara äkta Thomas Sabo, altlså 925 sterling silver.

Han hade sålt massvis med varor, dom flesta från Thomas Sabo. Alla hade gett positiva omdömen så jag litade på det och köpte halsbandet.

Nu fär det så att jag ska ge bort halsbandet då det inte riktigt var vad jag ville ha, och då vill jag ju vara säker på att det verkligen är Thomas Sabo.

Det är stämplat med Thomas sabo men inte 925.
    Har fått för mig att det ska vara stämplat med 925 om det är äkta sterling silver men det kanske inte är så längre.

finns det någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur vet jag om halsbandet är äkta? eller har jag blivit blåst.
  • Gravid2010

Det borde vara stämplat med 925 ja.. men det är heller ingen garanti att det är äkta för att det är stämplat. Gå till en guldsmed och be dem kolla på halsbandet. De kan kolla upp om det är äkta silver. (och Sabos ska vara rakt igenom silver.) 

Om det inte är äkta så är det troliga att det är juvelerarmässing med silver ovanpå.

• catarina06

Jag kollade igenom hans auktioner igen.
    På en del annonser har han skrivit att det är stämplat med 925 och på en del har han skrivit att dom är stämplade med Thomas sabo.
    Borde dom inte ha samma rutiner och skriva samma sak eller också både och?
    Jag tycker det hela börjar kännas märkligt.
    Till råga på allt så har han avregistrerat sig så det går inte att komma i kontakt med honom.

Jag får helt enkelt göra så, pallra mig till en guldsmed.

• Gravid2010
    catarina06 skrev 2010-04-15 17:20:52 följande:
    Jag kollade igenom hans auktioner igen.På en del annonser har han skrivit att det är stämplat med 925 och på en del har han skrivit att dom är stämplade med Thomas sabo.Borde dom inte ha samma rutiner och skriva samma sak eller också både och?Jag tycker det hela börjar kännas märkligt.Till råga på allt så har han avregistrerat sig så det går inte att komma i kontakt med honom.Jag får helt enkelt göra så, pallra mig till en guldsmed.
    Det säljs ofantligt mycket oäkta på Tradera. Å frågar du säljaren så kommer du nog att få ett undanglidande svar..

Har du nån länk till nån av hans auktioner? Blev lite nyfiken på hur de ser ut..
  • catarina06

Jo det vet jag.
    Och jag är dessutom medveten om att jag är elldeles för naiv ibland.
    Jag vill så gärna lita på människor.

Länken till just min auktion fanns inte kvar. Det var ett tag sen jag köpte hlsbandet så den var bortplockad. Men detta är en känk till en annan auktion.

tror minnsann att det är samma bilder som han använde till auktionen jag vann.

http://www.tradera.com/Halsband-Hange-Thomas-Sabo-Sabo-Ask-Pase-FRI-FRAKT-auktion_240302_108855367

Om du klickar på UM77 så kommer du till hans sida och den lång listan på alla hans försäljningar.

• Gravid2010

Tyvärr måste jag nog säga att det finns 2 anledningar till att tro att det INTE är ett äkta Thomas Sabo halsband.

Det ligger inte under rätt kategori, alltså Thomas Sabo, som jag tror har en alldeles egen kategori under designsmycken.

Det står inte någonstans i auktion ordet ÄKTA.

Det som står i auktionen är att det är märkt med Thomas Sabo och det betyder just det.. dvs att det står Thomas Sabo på halsbandet.

Så tyvärr har du nog köpt ett oäkta halsband. Och med stor risk också så är det silverplätterad mässing.

• Gravid2010

Har du lämnat omdöme än?

• catarina06

Grejen är att det i min auktionsbeskrivning stod klart och tydligt att det var ett Thomas Sabo halsband. Att det var äkta sterling silver. Att det var märkt med 925.
    Att det kan vara oäkta ändå vet jag men jag hade absolut inte köpt det om produktbeskrivningen hade sett ut som den gör i dom jag länkat till.

Han har förändrat sitt sätt att skriva.

Han hade dessutom ett långt utlägg på sin sida där han skrev att allt var äkta.
    Men det har han tagit bort.

Ja,olyckligtvis har jag lämnat omdöme.

Ja, det var verkligen att kasta 700 kr i sjön.

• Gravid2010
    catarina06 skrev 2010-04-15 17:45:19 följande:
    Grejen är att det i min auktionsbeskrivning stod klart och tydligt att det var ett Thomas Sabo halsband. Att det var äkta sterling silver. Att det var märkt med 925.Att det kan vara oäkta ändå vet jag men jag hade absolut inte köpt det om produktbeskrivningen hade sett ut som den gör i dom jag länkat till.Han har förändrat sitt sätt att skriva.Han hade dessutom ett långt utlägg på sin sida där han skrev att allt var äkta.Men det har han tagit bort.Ja,olyckligtvis har jag lämnat omdöme. Ja, det var verkligen att kasta 700 kr i sjön.
    Förmodligen så har han fått lite bassning från andra och därför ändrat sin beskrivning. Byte av nick är ju också ganska misstänksamt.

Ja ibland går man på nitar.. men då lär man sig ju till nästa gång..
  • catarina06

Jag mailade killen.
    Han skrev att han hade fått informationen att det skulle vara sterling silver men att han aldrig var 100% säker på det.
    Han skrev också att han aldrig påstått att det har varit Äkta Thomas Sabo.
    Möjligt att han inte gör det nu, men i min auktionsbeskrivning var det precis det han gjorde.

Han har med andra ord hela tiden vetat om att det inte är Äkta. Han har heller inte vart säker på att det är Sterling silver. Men ändå skrivit i beskrivningen att det är stämplat med 925. Och sen har han ändå haft samvete nog att ta emot 700:- för det.

Så jävla illa.

Jag skulle inte ens ge bort något som jag visste var oäkta.
    Hur kan man då ta emot 700:- för det. Utan att skriva tydligt att det inte är äkta.
    Bläää.

Svar på tråden Hur vet jag om halsbandet är äkta? eller har jag blivit blåst.