"Dumma mamma" Råd och tips om 3-åring?
Vet inte alls var jag skulle lägga detta..
Så här är det: Jag/vi har en alldeles underbar treårig tjej. Hon är oerhört envis och har alltid varit. Väldigt bestämd med ett temperament. Men samtidigt väldigt lugn emellanåt. Sedan ca 5 månader tillbaka har hon trotsat, det blir mer och mer för varje månad. Den senaste månaden har varit helt förskräcklig. Hon är helt galen ibland och får utbrott som kan vara runt 30 minuter då hon bara skriker, ibland till hon hulkar och nästan kräks. Hon har svårt att ta ett nej.
Jag hämtar varje dag på förskolan klockan 15 och är ensam med henne fram till 17.30 då min sambo kommer hem. Då har hon oftast lugnat ner sig.
Vad jag än gör med henne efter förskolan är det alltid "dumma mamma".. Hon slår mig och sparkar på mig. Jag har sagt VARJE gång att man inte får. Men det hjälper inte. Är mycket bestämd men skriker inte. Jag försöker hitta på saker hon gillar, bakar, går ut och gungar, letar efter blommor, kollar på saker ute som hon gillar, leker i parken osv.. Det går bra när vi väl är ute/sysselsatta. Sen brakar helvetet lös. Jag är så ledsen då jag aldrig duger. Det är bara "pappa ska" "jag längtar efter pappa" och "dumma mamma". Rent spontant kan hon säga till sin pappa "jag älskar dig", detta händer aldrig med mig. Idag blev jag så ledsen och uppgiven att jag bara grät när vi kom innanför dörren.
Ursäkta om det blev lite rörigt..
Kan någon komma med konstruktiva tips och råd om hur jag ska gå till väga för att vända denna trend? Jag VET att det bara är en fas, men det är så oerhört ledsamt och tråkigt att höra. Känner mig uppgiven helt enkelt...