• Disela

"Dumma mamma" Råd och tips om 3-åring?

Vet inte alls var jag skulle lägga detta..

Så här är det: Jag/vi har en alldeles underbar treårig tjej. Hon är oerhört envis och har alltid varit. Väldigt bestämd med ett temperament. Men samtidigt väldigt lugn emellanåt. Sedan ca 5 månader tillbaka har hon trotsat, det blir mer och mer för varje månad. Den senaste månaden har varit helt förskräcklig. Hon är helt galen ibland och får utbrott som kan vara runt 30 minuter då hon bara skriker, ibland till hon hulkar och nästan kräks. Hon har svårt att ta ett nej.
    Jag hämtar varje dag på förskolan klockan 15 och är ensam med henne fram till 17.30 då min sambo kommer hem. Då har hon oftast lugnat ner sig.
    Vad jag än gör med henne efter förskolan är det alltid "dumma mamma".. Hon slår mig och sparkar på mig. Jag har sagt VARJE gång att man inte får. Men det hjälper inte. Är mycket bestämd men skriker inte. Jag försöker hitta på saker hon gillar, bakar, går ut och gungar, letar efter blommor, kollar på saker ute som hon gillar, leker i parken osv.. Det går bra när vi väl är ute/sysselsatta. Sen brakar helvetet lös. Jag är så ledsen då jag aldrig duger. Det är bara "pappa ska" "jag längtar efter pappa" och "dumma mamma". Rent spontant kan hon säga till sin pappa "jag älskar dig", detta händer aldrig med mig. Idag blev jag så ledsen och uppgiven att jag bara grät när vi kom innanför dörren.
    Ursäkta om det blev lite rörigt..

Kan någon komma med konstruktiva tips och råd om hur jag ska gå till väga för att vända denna trend? Jag VET att det bara är en fas, men det är så oerhört ledsamt och tråkigt att höra. Känner mig uppgiven helt enkelt...

• Svar på tråden "Dumma mamma" Råd och tips om 3-åring?
  • N3D

det låter tungt och förstår att det käns jobbigt när du är ensam med henne. är hon aldrig så mot sin pappa? 

när min son slåss är jag mycket noga med att säga "jag vill inte att du slåss, det gör ont!" fortsätter han så säger jag "jag vill inte vara här om du ska slå mig" och så går jag därifrån. 
    då brukar han komma och säga förlåt... 
    och när han säger "dumma mamma" så säger jag alltid bara enkelt och kort "det där vill jag inte höra" och ignorerar honom... 
    mycket handlar ju om hur man säger saker och ting. 
  • Disela
    ND3 skrev 2010-04-15 18:16:46 följande:
    det låter tungt och förstår att det käns jobbigt när du är ensam med henne. är hon aldrig så mot sin pappa?  när min son slåss är jag mycket noga med att säga "jag vill inte att du slåss, det gör ont!" fortsätter han så säger jag "jag vill inte vara här om du ska slå mig" och så går jag därifrån.  då brukar han komma och säga förlåt...  och när han säger "dumma mamma" så säger jag alltid bara enkelt och kort "det där vill jag inte höra" och ignorerar honom...  mycket handlar ju om hur man säger saker och ting. 
    Om hon säger "dumma mamma" 100 gånger, så säger hon "dumma pappa" 1 gång av de 100 kanske. Så nej, det är sällsynt.
    När hon slåss, tittar jag henne i ögonen och säger till ordentligt. Att det gör ont, att mamma blir ledsen osv, men det verkar inte gå in. Blir så sårad av hennes beteende och har börjat tvivla på mig själv som mamma..
  • Flinga 06

Jag har också en treåring som säger dumma mamma men jag tar det inte personligt. Jag tror det hör åldern till. De vill testa gränser och markera att de är en egen individ. Det händer ibland att han slår mig och jag markerar också varje gång att det är fel.

Hur har det fungerat tidigare? Har hon alltid varit pappas flicka?

Oftast är det ju bara en fas men du kan ju prata med dem på bvc till att börja med.

• Disela
    Flinga 06 skrev 2010-04-15 19:33:00 följande:
    Jag har också en treåring som säger dumma mamma men jag tar det inte personligt. Jag tror det hör åldern till. De vill testa gränser och markera att de är en egen individ. Det händer ibland att han slår mig och jag markerar också varje gång att det är fel.Hur har det fungerat tidigare? Har hon alltid varit pappas flicka? Oftast är det ju bara en fas men du kan ju prata med dem på bvc till att börja med.
    I början, från födseln till att hon var runt 18 månader var hon inte speciellt pappig. Men från dess har hon verkligen varit pappas flicka. Jag är jätteglad att de har en bra relation, men det är så oerhört jobbigt att aldrig duga, vad jag än gör.
  • Biobaluba

Det där låter som helt vanligt treårstrots, tycker jag. Min lilla tjej som nu har blivit 5 var precis likadan. Om barn är trygga med någon går trotset ut på att testa gränser. 
    Det låter lite konstigt men jag tror att hon är känner sej trygg med sin relation med dig och har helt enkelt "trotset" i kroppen och tar ut det över dig, som är hennes mamma och alltid kommer att finnas där för henne. Vad hon än gör, och det vet hon.

Min tjej har fortfarande ett OTROLIGT humör så och reagerar så saker flyger runt i luften o skriker. Det är bara att vänta ut det och markera när det går överstyr.

Det är inte personligt mot dig.... eller jo, det är det kanske... Hon är trygg med dig och tar darför ut trotset på dig.
    Men jag vet att det är otroligt frustererande att det är varenda eviga dag.
    Mitt råd är att försöka se det för vad det är o inte ta det personligt när hon säger "dumma mamma".

Det blir bättre.

Håll ut!!
    Kram :)

• emma enhörning
    Disela skrev 2010-04-16 10:36:13 följande:
    Finns det ingen som har en likadan treåring?
    Jo jag! En helt underbar tjej som börlat trotsa nåt enormt på sistone... Dumma mamma sägs ofta och nu har hon även börjat säga att hon vill att pappa ska komma hem, jag är föräldraledig.

Hon blir tre i augusti.

Jag vet inte alls vad man ska göra men jag, liksom du, säger till att hon inte får säga så, att hon inte får slåss, att hon inte får spottas osv, men inget biter. Jag tror det går över ganska snart! Hoppas i alla fall...
  • Karamellan

Du är inte ensam, TS!

Har en dotter som blir tre i juli. Hon är inne i en vrål-skrik- och gråtperiod nu så fort hon inte får som hon vill (dvs. flera gånger dagligen). Ofta kör hon med "Jag längtar efter pappaaaaaa!!!" och det är ju klart att det skär lite i hjärtat. Men det är "bara" att fösöka att inte ta det personligt. Som någon ovan skrev, så är hon troligen så pass trygg med dig att hon vågar ge uttryck för allt det jobbiga.

När min flicka är inne i sina utbrott, tar hon fasta på allt hon kan för att nära ilskan. Det kan vara att man står fel, tittar på henne fel och allt annat hon ser eller hör. Min teori är att när barn i den åldern blir arga eller ledsna, så är det svårt för dem att definiera den arga känslan inombords. Då blir det istället lättare att "hänga upp den" på, eller rikta den mot, sådant som är konkret och lätt att beskriva och ta på: maten, leksakerna eller mamma/pappa. Och då kastar barnet maten/leksakerna och säger sådant till mamma och pappa som låter som att det är riktat mot dem, men vad de egentligen menar är nog mer "Jag är så AAAAARG!!!" typ.

När min dotter är mitt i sina utbrott går det inte att tala med henne. Det är bara att försöka behålla lugnet (vilket inte alltid är så lätt) och finnas där för henne. När hon lugnat ner sig brukar vi prata om det. Jag brukar säga t.ex. att det är okej att man blir arg och ledsen, och att alla blir arga och ledsna. Men jag brukar också säga att även om man är arg och ledsen så får man inte slåss och sparkas. (Och dra paralleller till dagis, där de andra barnen blir ledsna om man slåss och sparkas osv.)

Nu brukar inte min dotter säga "dumma mamma" men jag tror inte jag skulle säga att det är fel av henne att säga så. Istället skulle jag nog försöka prata om det också efteråt.

Nu har vi iaf haft ett par underbara dagar, så jag tror vi överlever ett tag till allihopa

Lycka till, TS!

I gotta have more cowbell, baby!
  • Tetley

Min dotter som fyller tre år idag har haft flera "utbrott" den sista tiden och när hon blir arg så går det inte att prata med henne, hon slåss inte men kastar grejer och spänner hela kroppen och skriker tills hon är alldeles svettig. Hon har alltid haft stark vilja och "hett" humör men är samtidigt ganska blyg och försiktig och är ganska lugn av sig till sättet.
    Det som startar utbrotten kan vara allt från att jag har tagit fram ett par sockar som hon inte vill ha till att hon ska byta om till pyjamas på kvällen eller att någon sitter på den plats i soffan som hon vill sitta på....puh
    På dagis säger de att hon är så lugn och "snäll" så man kan ju hoppas att det stämmer det där med att barnen "törs" testa de personerna de är trygg med som oss föräldrar.

Ett exempel som är vanligt här hemma är att hon vill att någon speciell person ska gå och hämta hennes gosekudde och då duger det inte om "fel" person kommer med kudden utan då får vi lämna tillbaks den och be rätt person hämta den, annars blir det ett himla liv...
    Självklart så låter vi inte henne bestämma allt men ibland orkar man bara inte med hennes utbrott.

• ella79a
    Disela skrev 2010-04-15 17:41:27 följande:
    Vet inte alls var jag skulle lägga detta.. Så här är det: Jag/vi har en alldeles underbar treårig tjej. Hon är oerhört envis och har alltid varit. Väldigt bestämd med ett temperament. Men samtidigt väldigt lugn emellanåt. Sedan ca 5 månader tillbaka har hon trotsat, det blir mer och mer för varje månad. Den senaste månaden har varit helt förskräcklig. Hon är helt galen ibland och får utbrott som kan vara runt 30 minuter då hon bara skriker, ibland till hon hulkar och nästan kräks. Hon har svårt att ta ett nej. Jag hämtar varje dag på förskolan klockan 15 och är ensam med henne fram till 17.30 då min sambo kommer hem. Då har hon oftast lugnat ner sig. Vad jag än gör med henne efter förskolan är det alltid "dumma mamma".. Hon slår mig och sparkar på mig. Jag har sagt VARJE gång att man inte får. Men det hjälper inte. Är mycket bestämd men skriker inte. Jag försöker hitta på saker hon gillar, bakar, går ut och gungar, letar efter blommor, kollar på saker ute som hon gillar, leker i parken osv.. Det går bra när vi väl är ute/sysselsatta. Sen brakar helvetet lös. Jag är så ledsen då jag aldrig duger. Det är bara "pappa ska" "jag längtar efter pappa" och "dumma mamma". Rent spontant kan hon säga till sin pappa "jag älskar dig", detta händer aldrig med mig. Idag blev jag så ledsen och uppgiven att jag bara grät när vi kom innanför dörren. Ursäkta om det blev lite rörigt.. Kan någon komma med konstruktiva tips och råd om hur jag ska gå till väga för att vända denna trend? Jag VET att det bara är en fas, men det är så oerhört ledsamt och tråkigt att höra. Känner mig uppgiven helt enkelt...
    Jag har inga barn själv, men det där med "dumma mamma" har jag hört mycket förut från andra barn och till och med i Familjen Annorlunda som gick på tv. Den stora mysiga familjen från Älvdalen hade en liten son i 2-3-års åldern och han sa "dumma mamma" mest hela tiden i något avsnitt :) Som du själv säger så är det en fas, försök att inte ta åt dig, vet att det är lätt sagt och svårt gjort. Är det så att hon spenderar mer tid med dig än med sin pappa? Är hon i trotsen? I så fall är det ju ganska klassiskt väl? Att hon glorifierar pappa och mamma är den "dumma". Kom ihåg att barn vågar spela ut mer med människor de känner sig riktigt trygga med. Tror helt enkelt att du får ta den mesta av trotsen. Men jag är ingen expert :)
Svar på tråden "Dumma mamma" Råd och tips om 3-åring?