• Snöflinga

    Etiopien och Sydafrika

    Hej på er!
    Vi önskar såååå att få adoptera ett barn från etiopien eftersom vi redan som det är har en relation till det landet, känner folk som har bott där, äter deras mat o.s.v.
    Men så loggade jag in på ACs hemsida igår för första gången och såg väntelistan. Det är ju sjuttioelvamiljoner människor som köar för Etiopien och det kommer typ inga barn!

    När jag såg Sydafrikas lista så var den betydligt kortare och det har dessutom kommit så pass många barn därifrån i år så om takten håller i sig och kön ser ut som de gör nu så är det "bara" ett års väntetid om jag räknade rätt. Vi har stått i kö sedan januari 2009.

    Så det känns som att jag/vi borde ställa om oss och börja längta efter ett barn från Sydafrika istället. För vi vill ju att det ska bli barn NU! Men hur gör man för att ändra fokus?
    För Etiopien verkar ju helt kört just nu, eller???

  • Svar på tråden Etiopien och Sydafrika
  • Linnis

    Om ni kan tänka er ett barn med särskilda behov t.ex. korrigerbart handikapp eller att det är i skolåldern, ett syskonpar (och får godkännande för det i er hemutredning) så kan det gå snabbare. Prata med AC om det i så fall.

    Vi var själva inne på Etiopien pga liknande anledningar som du, men valde bort det pga den långa väntetiden. I dagsläget är den 4 år + att man i dagsläget inte skickar ansökningar för de mindre barnen.

    AC:s nuvarande listor får du dock ta med en nypa salt. De är inte riktigt korrekta då ensamstående och par verkar finnas i samma lista.

    Om ni inte är färdiga med er hemutredning ännu så försök inte ställa in för mycket på landval ännu. Allting ändrar sig så fort i den här världen. Hitintills har vi "varit" i alla världsdelar och vi är ännu inte hemma med barn...

  • Pendo

    Vi ändrade fokus och det ganska rejält. Vi finns nu i Kenya och har tagit möjligheten att tillbringa lång tid i landet och på så sätt skapa en relation och få vänner i landet. Vi är jätteglada för det. Väljer man Kenya kan man skicka papper direkt och åka efter ca ett halvår (om statistiken håller i sig).

    Vi var i Taiwan med hela hjärtat, sen hoppade vi till Madagascar, vidare till Nigeria för att hamna i Kenya. För oss blev det tydligt efter hand att landet inte spelade någon roll. Vi ville ha barn och det NU.

    Kenya är väl värt att räkna på, vi är absolut inte rika med stora sparkonton. Vi har varit här i snart åtta månader och hemresan närmar sig faktiskt så smått och det är först om några veckor som vi måste börja leva på sparpengar, hittills har vi klarat oss på inkomster vi haft under tiden i Kenya. Det går om man vill.

    Lycka till!!! Men jag håller med Linnis, lås er inte än det händer grejjer i den här världen.

    / Anna


  • Snöflinga

    Men det är ju just det som är så svårt - att inte låsa sig.

    Hur har ni lyckas klara er så länge utan att behöva använda sparpengar undrar jag? 8 månader är ju lång tid. Jag antar att ni har hyrt ut bostaden hemma också?
    Kenya verkar absolut vara ett bra alternativ om man lyckas få ihop ekonomin.

  • Pendo

    Lägenheten uthyrd, bilarna sålda (men pengarna finns kvar på ett bilkonto tills vi kommer hem) Hemma har vi kostnader på 3000 kr i månader, CSN och försäkringar som man inte kan stänga av.

    Vi har haft inkomst för en person i ca fyra månader, sparad semester och lite föräldraledigt men vi har nästan inte tagit ut några dagar än. Räkna på det man klarar mer än man tror. Men man ska inte åka hit om man inte klarar av det både ekonomiskt och psykiskt. Vi har precis åkt hem från domstolen för tredje gången idag utan att bli hörda. För andra går det på sex månader. Ingen process är den andra lik.

    Lycka till med valen! / Anna


  • Ethi

    Vi har sökandenummer från aug -08 och vi misströstar att vi ska hinna med ett (till) barn från Etiopien... Så ja, jag skulle tyvärr säga att om jag var ni skulle jag stryka Etiopien, i alla fall tillsvidare, från er hoppaslista... Kölistan just nu är inte aktuell till Etiopien eftersom alla singeladoptanter är med i samma lista, så sjuttioelva miljoner före är det inte riktigt Jag skulle gissa att ni har köplats någonstans runt plats 100 idag så det är väl knappt tre år kvar eller så innan ni kan börja med handlingarna... En annan sak att ta med i beräkningen är att vistelsetiden beräknas öka till dryga månaden ungefär, pga att man snart kommer att behöva vara med själv i domstolen. Inte för att trycka ned er, jag vet ju hur det är att längta till Etiopien själv... Men vill ni att det ska gå fort och vara säkrare (mycket kan ju hinna hända på nästan tre år) så skulle jag definitivt sikta in mig på andra länder!

    Sydafrika är ett jättebra alternativ! De har så höga krav på föräldarna att deras kö varit väldigt mycket stabilare genom åren. Jag har följt läget i 5,5 år nu och den har ökat från ca 1-3 mån till ca 1-1,5 år under den tiden. Etiopien har under samma tid ökat från 0 till ca 4 år under samma tid, så det är ju rätt stor skillnad... Kölistan för SA är också aktuell nu eftersom ensamstående inte för ansöka därifrån så det är bara par i kön. Dessutom är processen i landet "säkrare", alltså det är mindre risk för att något ska hända så att adoptionerna för en tid helt upphör. SA är redan med i Haagkonventionen, något som är lite alarmerande runt Etiopien eftersom de ännu inte är det. Inte att adoptionerna till Sverige skulle gå galet till för de är väldigt noggranna runt barnens bakgrund, men det skulle kunna bli en liknande situation som för t ex Sverige och Vietnam... Där inget till Sverige gått galet till men att man stänger för säkerhetsskull tills Etiopien gått med i Haagkonventionen. Jag har inte hört några indikationer på att det ska hända, men det skulle kunna hända där som det inte kan till de andra afrikanska länderna man idag kan adoptera ifrån. En annan sak är att AC samarbetar med en hel organisation i SA (ABBA Adoptions) medan man i Etiopien samarbetar med en enda individ. Nu har det fungerat utmärkt i närmare 30 år eller så, men det är ändå en större osäkerhetsgrej än när det står en hel organisation bakom. Ska man ställa in sig på att vänta länge (vilket vi gjort eftersom vi så gärna vill tillbaka dit), så kan det vara bra att räkna med allt...

    Kenya, som ni redan tipsats om, är ju också ett väldigt spännande alternativ! Hade vi inte redan två små barn och lyckades lösa det ekonomiska så tror jag faktiskt att vi skulle hoppa på det. Det verkar tufft men samtidigt coolt att få vara så länge i barnets födelseland. Och så får man ju barn nästan på stuberten, och i jämförelse mot att tomvänta i evigheters evigheter så... Och det är ju nästan Etiopien 

    Har ni förresten kollat om det finns behov av fler pilotfamiljer till Madagaskar? Jag har inte så bra koll på hur läget ser ut där. Både Nigeria och Lesotho har i alla fall längre köer än SA.

    Hur man ställer om? Vi gjorde som så att vi läste allt vi hittade om landet, tittade på kort, läste resedagböcker etc och en dag insåg vi att vi bara gjort det. Att vi ställt om. Att vi i våra drömmar såg ett etiopienfött barn istället för ett sydkoreafött (som vi var inställda på från början) barn - och att det kändes rätt! Så, en hjälp på traven, här finns en massa kort på barn födda i SA http://www.a-c.dk/adoption/Landene/nyheder-landene/Sydafrika/image2/Billedgalleri.htm

  • Snöflinga

    Nu är vi inte riktigt där ännu att vi kan hoppa på ett land på direkten. Vi kommer att göra hemutredning tidigast i höst, så i början av nästa år är det väl tidigast aktuellt att börja fundera över länder mer seriöst. Ett problem med Sydafrika för oss är att de kräver 5 års sammanboendetid. Vi har varit tillsammans i fem år till sommaren, men bara varit sammanboende (och gifta) i tre år. Och då spelar det ju egentligen inte så stor roll om kön går fortare fram...

    Just nu funderar jag på om det kanske vore lättare att helt byta världsdel än att byta inom afrika faktiskt. Sydkorea kanske inte borde vara någon dum idé...?

  • Hej och Hopp

    Mitt absoluta råd är att ställa er i kö i en organisation till. Om det nu är så att ni måste vänta ett tag innan ni kommer fram i något land så kan det ju vara så att det går fortare någon annanstans även om ni har drygt års kötid.
    BFA håller till exempel på att starta upp i Burundi (fast de har i och för sig krav på 5 års äktenskap) men i vilket fall som helst så händer det saker hela tiden - och om ni adopterar någon annanstans ifrån så kanske det kommer ett lillasyskon från Etiopien en dag.

    Jag trodde att mitt barn skulle komma från Etiopien från början, men hon fanns ju i Vietnam.

  • Snöflinga

    Vi har ställt oss i kö hos BFA i slutet av 2009, så det har vi tänkt på.
    Vi ska strax starta med IVF, så här kör vi med båda hängslen och livrem. Vi vill ha Barn NU! (Helst i går), därför kör vi allt på en gång. Men hemutredning får vänta tills vi vet hur det går med ivf. Fungerar ivf så går det ju snabbast hur som helst...

  • Snöflinga

    och DÅ är det ju inga problem att vänta i fyra år för att få adoptera från etiopien... Men det är ju då det...

  • Snöflinga

    GreenGal - vi väntar barn magvägen just nu (BF maj) så det blir efter det kanske etiopien blir verklighet! Då har vi ju hunnit samla till en bra köplats

  • Snöflinga

    Tack!
    Ja, det är spännande och snart
    Jag känner mig så tacksam för att vi får barn nu och inte måste vänta i en evighet till-

  • timela
    Snöflinga skrev 2010-04-15 17:47:54 följande:
    Hej på er!
    Vi önskar såååå att få adoptera ett barn från etiopien eftersom vi redan som det är har en relation till det landet, känner folk som har bott där, äter deras mat o.s.v.
    Men så loggade jag in på ACs hemsida igår för första gången och såg väntelistan. Det är ju sjuttioelvamiljoner människor som köar för Etiopien och det kommer typ inga barn!

    När jag såg Sydafrikas lista så var den betydligt kortare och det har dessutom kommit så pass många barn därifrån i år så om takten håller i sig och kön ser ut som de gör nu så är det "bara" ett års väntetid om jag räknade rätt. Vi har stått i kö sedan januari 2009.

    Så det känns som att jag/vi borde ställa om oss och börja längta efter ett barn från Sydafrika istället. För vi vill ju att det ska bli barn NU! Men hur gör man för att ändra fokus?
    För Etiopien verkar ju helt kört just nu, eller???
    Hej,
    när kan du se väntetid på AC sidan? jag hittar det inte...
  • fabbemam
    timela skrev 2011-08-06 11:24:18 följande:
    Hej,
    när kan du se väntetid på AC sidan? jag hittar det inte...
    Hej
    Du ställer inte frågan till mig men jag hoppas attdet inte gör något om jag svarar ändå... Kötid i Sverige kan du bara se som medlem och inloggad påAC:s hemsida. När du loggat in kommer du till "Min sida" där väljer du kölistor i vänstra spalten.
Svar på tråden Etiopien och Sydafrika