• rtimea

Hur snabbt fick ni svar på moderkaks- eller fostervattenprov?

Hej!

Vi gjorde moderkaksprov i tisdags och de sa att svaret kommer drygt om en vecka antingen på telefon (om de hittar fel med barnet) eller på brev (om allt allt bra).

Jag undrar hur snabbt ni, som har gjort något av de här provernan fick svar efteråt? Både när det gäller positivt eller negativt svar?
    Finns det någon som gjorde provet i Huddinge sjukhus? Hur snabbt svarade de?

Tack för era svar!

• Svar på tråden Hur snabbt fick ni svar på moderkaks- eller fostervattenprov?
  • jenjen

Vi gjorde provet en torsdag och fick svar följande onsdag, en knapp vecka alltså. Normalt svar. Vi gjorde på KS Huddinge. Lycka till!

• Kamikazee

Det tar ca 5-6 dagar att få svar på snabbanalysen (dvs på de vanligaste kromosomfelen trisomi 13,18 och 21 samt könet). I de fall de gör en långanalys på alla kromosomer så tar det ca 3 veckor innan man får det svaret.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11 Nisse BF 20100616
  • mosan67

gjorde fvp i går, ska få vänta i 3-4 veckor. suck! lääänge....

• Aimi

Jag gjorde mkp  på huddinge den 1/4 - och fick svar i tisdags! 12 dagar fick jag vänta, såå jobbigt! 7-10 dagars väntan på brev känns otroligt långt, men ack så lycklig man blir när brevet dimper ner.
    Nu är man lite orolig för hur rutin ul kommer se ut när nupp/Cub inte gav så bra resultat. Bara hålla tummarna att bebben är frisk där inne! Lycka till!

• jenjen

Aimi,
    om mkp visade på normalt svar så finns det väl ingen anledning att tro att RUL skulle visa nåt annat?
    KUB ger ju bara indikationer på just de kromosomavvikelser som man kollar efter vid mkp/fvp. Ett dåligt KUB säger inget om eventuella andra problem. I alla fall så som jag har förstått det.

• Aimi

Jenjen,
    nej, jag hoppas att RUL visar att barnet inte verkar sakna ngt. Dock är det ju så att mkp eller fvp enbart visar på kromosomförändringar, det säger inget huruvida fostret saknar eller har ngt missbildat organ, detta ses först på RUL. Därför är jag nervös inför ul, jag hade 1:254 på NUPP/CUB med ett blodprov som drog ner resultatet.. vad är det då i blodet som drar ner resultatet!? jag hoppas att jag bara är "nojig" tänker för mkt.. vet också att 1 av 5 av dessa nupp/cub test visar på helt felaktiga sannolikheter. Läst om MÅNGA som fått dåliga nuppresultat men ändå fått en frisk bebis!

• rtimea

Tack för era svar!
    mosan67 - gör de långtidsodling att ni behöver vänta 3-4 veckor?
    Aimi - fick ni vänta 12 dagar? Oh, min gud, det är jättelång tid!!!!! Hur orkade ni med väntan? Jag känner redan nu efter tre dagar att jag börjar bli lite galen.

• Aimi

Jag höll på att bli tokig av den långa väntan! Jag ville inte träffa ngn och visa min stora mage, ville bara att tiden skulle passera och få ett bra svar. Men det vill väl alla.. Dem flesta verkar iaf ha fått svar tidigare än vad jag fick.. för att lugna dig!

• jenjen

Aimi,
    nej jag förstår att man kan vara nervös inför RUL, men jag menade bara att eventuella fel som ses vid RUL ju inte har nåt samband med resultatet på KUB.
    Blodprovet som man tar vid KUB kollar nivåer av hcg och Papp-A (kanske annat också, jag har inte stenkoll) eftersom de samvarierar på ett visst sätt vid vissa kromosomavvikelser.
    Dock säger de inget om andra avvikelser. Så, min poäng var bara att du inte behöver känna dig mer orolig för att du hade ett dåligt KUB än om du hade haft bra KUB.

• rtimea

Aimi - jag känner samma sak, vill inte träffa någon och vill inte visa min växande mage, det enda som jag vill att få ett bra svar.
    Jag håller med jenjen, att du inte behöver oroa dig för RUL, det viktigaste är att ni fick bra svar efter mkp. Barnet ska se säkert fint ut på ultraljudet. Lycka till!

Svar på tråden Hur snabbt fick ni svar på moderkaks- eller fostervattenprov?