• melpomene

PCO - när sluta med p-piller

Jag undrar om alla ni kloka kan hjälpa mig att reda ut en sak! Jag har pco och äter p-piller, Diane, för min hy och lite för höga testosteronhalt. Min gyn sa att jag skulle äta dem ända fram till jag ville ha barn. Nu börjar vi fundera på barn men alla säger alltid att man ska sluta ett tag INNAN man vill bli gravid eftersom det kan ta ett tag att få normal cykel. Gäller inte det oss med PCO? Är det så att vi ska äta så länge som möjligt för att hålla äggstockarna så "normala" som möjligt, utan ägg som inte lossnar?

Undrar också om ni som har förhöjt testosteron men inte är överviktiga haft mycket problem att bli gravida?

• Svar på tråden PCO - när sluta med p-piller
  • LiselottePCOS

endel med PCO/S som slutar med p-piller blir gravida inom 1-6 månder efter de slutat.  för ande hjälper det unte att de tagit p-piller och de behöver hormoner som tablett eller injektion . Vikten kan ha betydelse att det går lättare om man är smal  vilket inte går att säga att det är i 100%. det finns en bok som heter "förbättra din fertilitet" tar upp ganska mycket PCO/S kost och motion för att lykas, förök låna / köpa den boken.

• melpomene

Tack Liselotte för ditt svar? Någon annan som har erfarenheter av graviditet när ni har förhöjt testosteron? Tog det lång tid innan ni blev gravida?

• amana

Min gyn har också sagt att jag ska äta p-piller fram tills behandling. På så sätt håller man kroppen någorlunda normal och redo. Det här gäller alltså om man ska få behandling med hormoner och ev. insemination.
    Jag har också förhöjt testosteron. Men är inte det bara en del av PCO? Och därmed har man ju svårare att bli gravid - inte bara pga. testosteronet.

• piapiapia

Min mens kom bara en gång normalt efter jag slutat med p-piller. Sen blev den glesare och glesare. Hade mens 4 ggr från Augusti till februari. Började sen med Pergotime i Maj, men blev tyvärr inte gravid förrän i februari följande år. Jag väger ca 10 kg för mycket...alltså inte mycket. Gick upp efter jag slutat med p-piller.

När man tar tex Pergotime så spelar det ingen roll ifall man har höjt testosteron värde. Huvudsaken är att ägglossningen blir normal. Graviditeten är som för andra.
  • Finmamma

här är en till med förhöjt testestoron...har aldrig spotand mens utan får endast mens av ppiller. Går upp i vikt när jag inte ggår på ppiller men är inte överviktig.

har en son som blev till på 4 försöket med pergo :)

• Night sky

Jag är också en av dem som har förhöjt testosteron i kroppen och är normal/underviktig.
    Jag har inte försökt bli gravid så jag vet inte hur svårt/lätt det kommer att bli. Men jag har inga eller sällan spontan ÄL så det jag vet är att jag måste nog ta till hjälp när det är dags.
    Men jag är emot att stoppa i mig hormoner så jag försöker att få lite ordning på mitt testosteron och blodsocker så jag förhoppningsvis kan normalisera mina hormoner lite... jag tycker mig ha märkt att jag i perioder har haft mer regelbundna menscykler när jag tex tränat.

• Söta Nasse

jag slutade med diane och fick en mens efter 46dgr sedan kollade jag med ägglossningstest och körde på vid äl. lyckades på första försöket, men enligt min läkare hade vi troligen behövt ivf redan då om vi inte lyckats just den månaden. nu fungerar inte kroppen överhuvudtaget.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
Svar på tråden PCO - när sluta med p-piller