• puhpinnen

Provade semper magdroppar imorse, nu har han skrikit värre än vanligt

Lillen är 7 veckor och har till och från ont i magen. Han gnäller på kvällarna och magen är jättespänd. Vi har gett honom Minifom.

Fick tips att prova Semper magdroppar, vilket vi gjorde imorse. Ikväll har han varit helt hysterisk och gallskrikit i tre timmar. Stackrs liten! Detta är mycket värre än vad han brukar och jag funderar på om det hänger ihop med magdropparna. Just nu känns det som om vi inte vill forsätta med magdropparna om det gör honom så ont.

Någon som har liknande erfarenhet? Kan magdropparna göra det värre?

• Svar på tråden Provade semper magdroppar imorse, nu har han skrikit värre än vanligt
  • ennymamma

Hej,
    Semperdropparna kan inte rimligtvis göra någon skada, de innehåller bara "snälla" magbakterier som ska finnas naturligt i kroppen. Samma som finns i proviva och andra dyra livsmedelsprodukter, fast koncentrerat och mycket billigare...
    Sedan är det ju inte säkert att de hjälper något (i fall man redan har tillräckligt med "bra" bakterier i magen och tarmen är man inte behjälpt av några till), men skada ska de inte kunna göra.

Våran lilla grabb fick massa magont för några veckor sedan, då var han bara två-tre veckor. Spänd mage och massa knip, skrek och skrek tills det kom en redig fis eller rap... Förstår man ju att det gör ont med massa gaser som behöver komma ut. Vi fruktade kolik efter ett par adagar och prövade allt möjligt. Efter ca en vecka blev det mycket bättre, men det går ju inte att veta om det var av sig själv eller om det hjälpte med något vi gjorde.

Vi fortsätter för säkerhets skull med semperdroppar och magknips massage och jag tar det själv försiktigt med mjölkprodukter ifall han skulle ha svårt att tåla dem. Tror egentligen inte att det är därför det har blivit bättre, men det gör ju ingen skada...

Hoppas det blir bättre för er lille snart.

• LillTussa

Oj så jobbigt, men som ovan säger, det ska inte kunna bero på dropparna.

Något som fungerade för vår lilla fis var magmassage (enklast lite olja på händerna o cirkelrörelser medsols över hela magen, ej motsols och man ska inte trycka så hårt, bara massera lite lätt) och knäböj, då kom det ofta brakfisar och det onda brukade släppa.. 
    Hoppas det ger sig snart!!
  • AvalonC

Jag provade också sempers droppar för jag fick det rekomenderat från barnmorskan, och våran son fick så mycket magknip att det gjorde ont att bara se på det...

I samma veva började jag misstänka att han kanske inte tålde ersättningen som han åt (Nan) och vi provade med apotekets laktosfria ersättning, och tog bort dropparna helt och hållet...

Redan dagen efter så märktes en stor skillnad. Från att ha haft kramp i magen säg 2-3 gånger per minut (och varje gång 1 timma efter måltiderna) så kanske han hade 3 kramper på hela dagen...

Efter några dagar hade han inga kramper alls...

Sedan surfade jag på nätet, och upptäkte att sempers droppar är uppbyggd på mjölksyrebakterier, så det var inte konstigt att han fick så mycket ondare i magen.

Nu har han inte utredds för mjölkintrollerans än, vi har tid nästa månad, men det kan vara ett tips för er att testa om det är mjölk som han inte tål...

http://www.semper.se/upload/semperab/pressinfo_magdroppar_3.pdf

• Cloud Berry

Amma ofta och rapa så att luften kommer ut. Använd inte sempers droppar eftersom bröstmjölkn innehåller allt som behövs Använd istället minifom som minskar ev bubblor.

• Marias Mamma

blomvatten(blanda med vatten eller ge en sked) eller anisfrön(kokta med vatten) var min dotters bästa kur mot hennes magknip !!

• Nataly85

hej
    provade oxå anis med min lille pojk och det funkade bra, men det som har fungerat bäst är att koka upp lite selleriblad ( dom som är längst in, dom vit/gröna små bladen) och ge han lite varje dag, han fiser hela tiden och är jätte glad

• Lalalong

Vi tänkte också först att det kan ju inte vara magdropparna som gör Alva så mycket sämre (hade ont i magen innan vi testade också), det är ju bara massa naturliga snälla bakterier. Men efter att ha testat, och slutat, testat, slutat och testat och slutat igen så kan vi inte förneka att sempers magdroppar gör att hon får jätteont i magen och bajsar vatten!!

Hon är utredd för mjölkproteinallergi och äter nu nutramigen och mår mycket bättre!! Även efter vi börjat med nutran så har vi testat magdropparna och hon blir dålig inom 24 timmar! Men nu har vi gett oss till tåls och det har helt enkelt tagit ett tag innan all mjölk varit ute ur systemet (hon har alltså haft lite ont i magen trots Nutran, därav har vi testat att ge magdroppar också). Nu mår hon ganska bra!

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    AvalonC skrev 2010-04-15 23:37:11 följande:
    Jag provade också sempers droppar för jag fick det rekomenderat från barnmorskan, och våran son fick så mycket magknip att det gjorde ont att bara se på det... I samma veva började jag misstänka att han kanske inte tålde ersättningen som han åt (Nan) och vi provade med apotekets laktosfria ersättning, och tog bort dropparna helt och hållet... Redan dagen efter så märktes en stor skillnad. Från att ha haft kramp i magen säg 2-3 gånger per minut (och varje gång 1 timma efter måltiderna) så kanske han hade 3 kramper på hela dagen... Efter några dagar hade han inga kramper alls... Sedan surfade jag på nätet, och upptäkte att sempers droppar är uppbyggd på mjölksyrebakterier, så det var inte konstigt att han fick så mycket ondare i magen. Nu har han inte utredds för mjölkintrollerans än, vi har tid nästa månad, men det kan vara ett tips för er att testa om det är mjölk som han inte tål... www.semper.se/upload/semperab/pressinfo_magdr...
    Enligt info vi fått från barnmottagningen på sjukhuset så är mjölksyra fritt från mjölkprotein. Så det borde ändå inte kunna vara magdropparna som triggar mjölkallergin.
    Men, jag har som sagt ändå liknande erfarenhet kring att magdropparna gör mitt barn sämre. Märkligt det där!
    Klara 060504, Alva 100117
  • EliLeoMa

Ammar du?
    För mig var det så att mjölken kom snabbt så Lillan hann inte med sig när hon skulle äta och svalde därför massa luft. Sedan jag började tömma det värsta innan (ett par sprut bara) så slutade skrikandet nästan helt! Testa!

Svar på tråden Provade semper magdroppar imorse, nu har han skrikit värre än vanligt