• lajm

Gravid och mycket illamående. Vad äta?

Mår illa och får kväljningar så fort jag tänker på mat eller ens närmar mig köket och det vänder sig i magen på mig när jag ser min man äta mat.

Har fått i mig lite buljong + drickyoghurt + några oliver idag.
    Snälla, om ni har tips på nåt man kan göra / äta så är jag jättetacksam.

Är i v 9 och har mått så här ett tag. Förra graviditeten mådde jag så här illa i 9 månader. Hade visst glömt hur jobbigt det är med konstant illamående.

Hur gör ni som också mår illa?

• Svar på tråden Gravid och mycket illamående. Vad äta?
  • Funderareee

Har samma problem som dig, mådde oxå jätte illa en hel del under min förra gravdititet.

Samma sak har hänt nu mår jätte illa. och är i 7-8 veckan nånstans.

Det som hjälper mig är sallader, äpplen, päron och knäckebröd. Sen e vatten jätte bra.

• Gravid2010

Hårdbröd med diverse goda pålägg på. Kall mat som pastasallad mm har också gått bra att äta.

Mycket frukt och vatten har det blivit.. fruktsallad mm.

Råkostsallad på vitkål, morötter, paprika och purjo blandat med olja och vitvinsvinäger, socker och salt. (man kokar en lag typ) Mycket gott!

• Liddi

Jag fick tipset att äta lite och ofta. Åt nåt litet kex då och då och det fungerade bättre. Har du provat åksjuketabletter? det kan fungera.

Alexander 090210
  • annkar78

Ingefära skall lindra illamåendet, har fungerat för mig att riva ner färsk ingefära i the, drick och ät ngt direkt på morgonen innan du går upp. Lycka till!

• Xplosive

Hejsan!
    Jag är inne i min första graviditet och är i v.9. Jag har haft precis samma illamående som du beskriver det ända tills jag provade åksjuke tabletterna "postafen" som finns att köpa receptfritt på apotek. Så har du inte provat dem så råder jag dig att prova :) Kostar ca 40kr.

Kram Em

• Johans Pillerill

Provade de flesta kostråd där finns... ingenting fungerade, så jag fick lergigan comp utskrivet och det fungerade relativt bra för mig... Nu kan jag äta i stort sett allt, men i små mängder...

Sen är det bara att prova sig fram vad som fungerar... Jag klarade inte frukt och sånt när jag var som sämst... Fick bara i mig strips med vitlöksdip i ett par veckor. Det som alla säger att man mår sämre av fick mig att må bättre. Detta då i kombination med lergiganen... Att äta utan den var inget alternativ första 4 månaderna.

• Teskedsmamman

Försök få Lergigan eller liknande utskrivet imorgon, det kan du ta via vårdcentralen om det är så.

Ät sådant du kan äta, allt du får i dig är bra även om det är 2 liter yoghurt om dagen.

Kall mat brukar oftast fungera bättre än varm mat...

Själv levde jag i princip på gatukökets mat i 4 mån av den här graviditeten

3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Gravid2010

I min första graviditet så åt jag ofantliga mängder Grapefrukt. Någonstans kändes det bättre och sen har jag hört att just grape kan få p-piller att sluta funka, så jag tänkte att det faktiskt kunde ha nåt samband med hormonerna att jag mådde bättre av dem!

• Loreena

För mig funkade vindruvor, apelsiner, clementiner, juice, salta kex, mackor...

all fet mat gick bort och stark mat ex. thai funkade absolut inte.

• Emelle

Ni som mår illa eller har gjort under era graviditeter. Har ni varit dåliga i magen med. Är 5 fulla veckor gången och har hela sista veckan mått illa och varit dålig i magen. Nästan så jag tror jag är magsjuk. men det brukar ju inte hålla i sig så länge. Skitjobbigt är det. Blä!!
    Är det vanligt?

Svar på tråden Gravid och mycket illamående. Vad äta?