• Anonym (Allergi?)

Kräkningar och allergi

Min dotter på snart två år har precis fått konstaterat atopiska vinterfötter.
    Jag hoppas och tror att vi ska få bra hjälp kring dem. Men när en sjukdom som kan vara allergisk konstaterats så har jag börjat fundera kring ett annat "problem" hon har. Det finns både astma och allergi i familjen och släkten.

I bland, men några månaders mellanrum, får hon perioder då hon kräks och blir dålig. Vi har sett på dessa som magsjuka, men det märkliga är att det sällan kommer samtidigt som det går magsjuka på förskolan, inte heller blir någon av oss föräldrar sjuka även om hon kräks rakt på oss ibland.

Hon kräks nästan bara på nätterna även om det hänt att hon kräkts någon morgon. Ibland kräks hn en gång varje natt och ibland nätterna igenom.

Nu undrar jag, är detta något som kan kopplas samman med en eventuell allergi? Bör vi ta upp en sådan sak under en eventuell framtida allergiutredning?

Jag har själv migrän och funderar förstås också på om något sådant kan drabba så små barn eller är det mer troligt att fundera på just allergi?

• Svar på tråden Kräkningar och allergi
  • Allergiexperten EvaMaria

Hej,

jag tycker absolut att du ska ta upp kräkningarna vid en ev allergiutredning. Kräkningar och diarreer är symtom som man kan få, oftast kommer symtomen någon timme efter att att man ätit det man inte tål, men det kan även dröja upp till ett dygn.

Att barn i två årsåldern skulle kunna få migrän har jag inte hört talas om, det brukar ofta komma i lite högre ålder. men det är också en sak som du ska ta upp vid ett läkarbesök.

Vänliga hälsningar
    Eva-Maria

• Anonym (Allergi?)

Hej
    Tack för ditt svar! Vi ska ta upp detta när vi blir kallade till barnkliniken.

Om man kräks av allergi, hur länge kan dessa kräkningar fortsätta? Som det är nu kan det fortsätta komma någon kräkning med ett dygns mellanrum i uppemot 3-4 dygn. Detta trots att vi ger henne helt annan mat än vanligt (mer "skonkost" som om hon hade magsjuka.

Finns det speciella födoämnen som det är mer troligt att man får just kräkningar av. Jag funderar närligen på att försöka hinna anteckna lite innan läkarbesöket och då är det ju bra att veta vad man ska fokusera på.

Tack igen!

Svar på tråden Kräkningar och allergi