• nmamma

Hjälp mig med ansiktsmålning!

Jag behöver ALLA tips ni kan ge mig angående ansiktsmålning av barn!
    Ska måla ett stort antal barn, det måste alltså gå ganska rappt & måste vara ganska enkelt... Har tänkt att de ska få välja på två olika målningar, men vilka??

- vad är lättast att "förvandla" ett barn till? Tänker tiger, clown, kanin kanske?
    - pensel eller kritor??
    - länkar med tydliga instruktioner?
    - länkar till sidor med bra priser på ansiktsfärg.

SNÄLLA, SNÄLLA hjälp mig nu! :)

• Svar på tråden Hjälp mig med ansiktsmålning!
  • artax

pirat kanske? bara några ärr och en ögonlapp? :)

• nmamma
    artax skrev 2010-04-15 23:48:05 följande:
    pirat kanske? bara några ärr och en ögonlapp? :)
    bra tips!
    Det får nog bli ett av valen för barnen!
  • lunkentuss

katt är enkelt

Nos målas på nästippen
    Morrhår på kinderna
    Små "prickar" på överläppen

=)

• rödtopp

fjäril
    vingar på kinderna och näsan blir kroppen (ett svart tjockt penselstreck) gör spröten upp på pannan.

jag brukar använda vanliga vattenfärger men för att få färgen tjockar så använder jag flytande tvål blandat med lite vatten i stället för bara vatten
    titta i mitt galleri under Wilhelm han är målad med vattenfärg.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Frantic

Harry Potter, rita ett par glasögon och en blixt i pannan = klart!

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

fjäril? måla fjärilskroppen på näsryggen och sedan vingar ut på sidorna runt ögonen...

tiger går ju också att man målar som katt fast med 2 tänder under läppen och några ränder på hakan och pannan

kanin? typ samma som katt fast med kanintänder under läppen
    prova googla ansiktsmålning på bilder så ploppar det upp en del bra lätta{#lang_emotions_wink}
    Lycka till

• monsterbullen

Jag har jobbat på McDonalds när jag var 16-årsåldern och då fick man lära sig att måla tigrar.  Kanske därför jag tycker att det enklaste att ansiktsmåla är just tiger.
    Alla barn gillar inte att ha så mycket färg i ansiktet och då kan det vara mer populärt med ett fjärilsmotiv, en blomma eller kanske en nyckelpiga. Vissa barn kanske kan tycka att det är mer spännande att ha en spindelmotiv på kinden?

Några förslag:
    Tiger
    Clown
    Fjäril
    Blomma
    Kanin

Ett tips är att kika på youtube. Det finns väldigt många tutorials på hur man kan ansiktsmåla. Du kan t ex testa med sökorden: easy face painting tutorial

http://www.facepaintingdesigns.co.uk/designs/designs.html kan du ju kika in på också. Där har de lite guider.

• lykantrophona

Jag har gjort ansiktsmålningar på festivaler och för föreningar, och katt är bland det enklaste. Framför allt kan man sedan variera grundtemat och få fram en ganska hyfsad tiger, leopard eller gepard. Nos, "kattögon", morrhår är det mest grundläggande, sedan kan man ju göra avancerade mönster också ( www.project737.net/cbogle/MHT_CATS/makeup1.jpg ). Ett bra tips är att göra en mun i den här stilen: fp.roxanne597.com/fp/tutorials/07.JPG

Clown är lätt, men inte populärt. Jag har flera gånger haft det på min "reportoar", men kommer bara ihåg en enda gång som någon faktiskt ville ha det.

En slags Batman-mask gör du genom att måla en fladdermus över ögonen, som en mask: justaface.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/batman1feb.jpg.w300h312.jpg

Spiderman är en annan populär superhjälte som inte är särskilt svår. Vita gigantiska ögon först  röd grund, sedan ett täckande spindelnät och kanter på ögonen. z.about.com/d/diyfashion/1/0/Y/E/-/-/Spider_Man_Face_Paint.jpg

Annars tycker många barn det är kul med en liten målad "låtsastatuering" på kinden eller handen. Då kan du i förväg rita upp små symboler (blommor, hjärtan, döskallar, blixtar etc) på ett papper, och barnet behöver bara peka.

Kritor är usla. Använd vattenbaserad ansiktsfärg, det ger ett ganska bra resultat, torkar snabbt och är lätt att få bort. Du kan dessutom blanda färgerna, så det räcker med att köpa svart, vitt + grundfärgerna. Grimas är ett bra märke som dessutom är allergitestat.

• lykantrophona

Och justja, ÖVA INNAN om du inte är van. Du kan öva på dig själv eller någon annan. Huvudsaken är att du blir van vid hur man håller penseln, hur färgen beter sig etc. Det är inte samma sak som att lägga vanligt smink.

Jag minns när en flicka ville se ut som en delfin. Herregud, lycka till med att lösa den på ett tillfredställande sätt med bara färg!

• nmamma

Tack så mycket för alla bra tips jag har fått!

Idag har vi testat lite hemma på dottern & det gick jättebra. Gjorde bl.a. pirat, katt, kanin & clown. Sedan tänkte vi som någon skrev att en del barn kanske bara vill ha en liten blomma eller ett spindelnät på kinden.

Det kommer säkert gå suveränt!

• Skyba

..ibland är det bättre och lönsammare att ha en proffs som kan ta hand om det, man har ju annat att fixa Glad

• lykantrophona

Ja, på bilden syns det att det är en van hand som målat. :) Men det kan ju vara kul att lära sig en ny hobby?

• Skyba

Här kan man få extra inspiration :

">

• J Anttila

Vattenfärg och vanlig filmjölk att blöta penseln med är jätte bra.
    Sedan så är det väl enkelt med pirater, katter och liknandes.

ERIK Mammas lill hjärta
Svar på tråden Hjälp mig med ansiktsmålning!