Jag har gjort ansiktsmålningar på festivaler och för föreningar, och katt är bland det enklaste. Framför allt kan man sedan variera grundtemat och få fram en ganska hyfsad tiger, leopard eller gepard. Nos, "kattögon", morrhår är det mest grundläggande, sedan kan man ju göra avancerade mönster också ( www.project737.net/cbogle/MHT_CATS/makeup1.jpg ). Ett bra tips är att göra en mun i den här stilen: fp.roxanne597.com/fp/tutorials/07.JPG
Clown är lätt, men inte populärt. Jag har flera gånger haft det på min "reportoar", men kommer bara ihåg en enda gång som någon faktiskt ville ha det.
En slags Batman-mask gör du genom att måla en fladdermus över ögonen, som en mask: justaface.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/.pond/batman1feb.jpg.w300h312.jpg
Spiderman är en annan populär superhjälte som inte är särskilt svår. Vita gigantiska ögon först röd grund, sedan ett täckande spindelnät och kanter på ögonen. z.about.com/d/diyfashion/1/0/Y/E/-/-/Spider_Man_Face_Paint.jpg
Annars tycker många barn det är kul med en liten målad "låtsastatuering" på kinden eller handen. Då kan du i förväg rita upp små symboler (blommor, hjärtan, döskallar, blixtar etc) på ett papper, och barnet behöver bara peka.
Kritor är usla. Använd vattenbaserad ansiktsfärg, det ger ett ganska bra resultat, torkar snabbt och är lätt att få bort. Du kan dessutom blanda färgerna, så det räcker med att köpa svart, vitt + grundfärgerna. Grimas är ett bra märke som dessutom är allergitestat.