• Anonym (jogga­ren)
    Äldre 15 Apr 23:47
    10377 visningar
    11 svar
    11
    10377

    Avdrag på underhåll......

    Hej alla kloka därute, jag har en liten fråga jag hoppas att nån kan svara på eller diskuttera kring. Jag har mitt barn 1/3 (2 veckor hos mig, 4 veckor hos exet) på grund av långt avstånd till mitt ex. Barnet är bosatt hos mitt ex. Jag betalar underhåll helt enligt reglerna & har således rätt till avdrag då barnet vistas hos mig. Mitt ex som är boendeföräldern har hela barnbidraget men vill nu när jag drar av på underhållet att jag bidrar med 1/3 för de fasta kostnaderna som försäkringar & annat som tillkommer. Alltså jag trodde att jag bistod med min extra del av kostnaderna genom att betala underhåll...Jag betalar ju även för kläder, aktiviteter och andra kostnader som uppkommer när barnet är hos mig 2 veckor. Jag får inga bidrag. Barnbidrag & underhållsbidrag är väl till för sådana saker, ja så sa min advokat tidigare när vi var i processen. Kan exet kräva mig på mer pengar?? Hade vi haft vv hade vi ju bara haft ett barnbidrag att dela på & då är det självklart att dela på alla utgifter som finns.


     


    Kram från "mig på väg till dig"

  • Svar på tråden Avdrag på underhåll......
  • Äldre 15 Apr 23:51
    #1

    Vill hon kräva dig på mer underhåll så får hon stämma dig. Hon kan inte göra något åt att du gör dina lagliga avdrag på underhållet. Dessutom så står du för alla utgifter för barnet när det är hos dig.Låter som hon är ute efter pengar bara.

  • Anonym
    Äldre 15 Apr 23:53
    #2

    Betalar du underhållsbidrag eller underhållsstöd á 1273?  Stor skilnad!

  • Anonym
    Äldre 15 Apr 23:57
    #3
    hon mot strömmen skrev 2010-04-15 23:51:56 följande:
    Vill hon kräva dig på mer underhåll så får hon stämma dig. Hon kan inte göra något åt att du gör dina lagliga avdrag på underhållet. Dessutom så står du för alla utgifter för barnet när det är hos dig.Låter som hon är ute efter pengar bara.
    Ute efter pengar? Tror du barn är gratis? Att ha barnet 1/3 av tiden och inte betala barnomsorg, försäkring, aktiviteter osv är inte gratis för mamman heller....
  • Äldre 16 Apr 00:05
    #4
    Anonym skrev 2010-04-15 23:57:54 följande:
    Ute efter pengar? Tror du barn är gratis? Att ha barnet 1/3 av tiden och inte betala barnomsorg, försäkring, aktiviteter osv är inte gratis för mamman heller....
    Jag har 3 stycken egna barn plus ett bonusbarn så jag vet att de kostar pengar. De är många som försöker få det till att umgängesföräldern ska betala mer i underhåll till de fasta kostnaderna som är, fast det är helt enligt lagen att göra avdrag. Vi har själva haft den diskussionen.
  • Anonym (jogga­ren) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 00:43
    #5

    Jag vill bara säga att det är jag som är mamman, & det är pappan som är boendeföräldern.


    Jag betalar barnomsorg hos mig, eftersom vi har den utomordentligt bra lösningen att ha två dagis. Jag var lite ironisk där för jag vet själv och vet att andra har många åsikter om det å jag kan tyvärr inte göra på annat sätt just idag å det fungerar faktiskt bra.


    Jag betalade varje försäkring tidigare, även när vi separerat. När jag flyttade så delade vi å betalade varannan gång, den vanliga person-& olycksfallsförsäkringen kommer två gånger per år. Men när min advokat sa åt mig att det skulle jag inte alls göra utan pappan är den som har alla bidragen så då ska han betala sådana avgifter, för det är det som bidragen är till för. Vill jag hålla med kläder hos mig så får jag stå för det annars så ska boendeföräldern skicka med kläder när barnet vistas hos umgängesföräldern. Ja det var det jag fick sagt till mig. Men eftersom det är långa avstånd så försöker vi minimera packningen så jag har givetvis kläder hos mig åxå. Sen är kläderna alltid sunkiga och ofta otvättat av det som kommer med i väskan å jag orkar inte med att klaga på det mer så jag håller med fräscha kläder själv.


    Jag betala 1273:-


    Vi delar på resorna lika mellan oss, sen får vi ju avgöra själv aom vi lägger pengar på bensin, buss, tåg eller flyg.


    Ja jag vet att barn inte är gratis. Men om vi hade haft 50/50 så hade vi ju delat på alla kostnader, nästan allt. När vi separerade krävde pappan halva barnbidraget för att det var hans rätt men ni ska inte tro att han bidrog särskillt mycket till kläder eller annat då inte. Det var bara jag som köpte nytt. Jo hans mamma kunde väl sticka till med en tröja eller ett par byxor nån gång ibland.


    Men det spelar ju ingen roll längre, livet blir inte som man tänkt sig å ja jag vet att han bara vill ha mer pengar av mig, för att jag ska betala för att det var jag som lämnade han. Förresten så fick han ta en sommarstuga med skog å en tomt vid separationen, jag tog våra gamla möbler. Sommarstugan å skogen sålde han med vinst ett år efter separationen, tomten styckade han av å sålde ena delen. Han hotade med att jag INTE fick ta barnet ifrån han när vi separerade å krävde vv fast barnet var bara 2 år ....jag var så j*a dum å gick med på allt för att hålla någorlunda god nivå. Vad fick jag?? Han vann rättstvisten som handlade om boendet för barnet, vi fick inte ens komma till huvudförhandling i rätten, vilket jag kan tycka är märkligt. I socialutredingen så står det klart å tydligt att jag hade fördelen rent familjemässigt, stabilitet osv, medans hans familj hade vissa bitar att jobba på & med lösningar på problemen. Ska dom ens komma med konkreta lösningar på vad man ska göra för att lösa problem i en utredningshandling?? Nej. Men ändå gick domaren enbart på utredningen där man sa att barnet skulle bo kvar på den ort där det är fött. Man ville inte heller utöka umgänget under tiden fram till skolan för det var onödigt att barnet skulle vänja sig vid mamman under så kort tid innan skolan för att då behöva vänja sig av med mamman..... visst låter det proffsigt?Nu kommer jag att flytta tillbaka då barnet börjar skolan till hösten. Frågan är bara hur han ska manipulera mig då?? Han vann tvisten men jag vann dotterns eviga kärlek. Å jag är inte bitter längre.


    Natti natt

  • Anonym (%)
    Äldre 16 Apr 07:13
    #6

    Om du betalar underhåll via FK så kan bf inte begära ett öre till. Du har rätt att göra avdrag på 1/40-del per natt du har barnet.

    Om bf vill ha mer pengar av dig så måste han först stämma dig i domstol, och det borde han vara för snål för att göra speciellt om ni kommer att ha vv från hösten.

  • Anonym
    Äldre 16 Apr 07:15
    #7
    Anonym (%) skrev 2010-04-16 07:13:23 följande:
    Om du betalar underhåll via FK så kan bf inte begära ett öre till. Du har rätt att göra avdrag på 1/40-del per natt du har barnet. Om bf vill ha mer pengar av dig så måste han först stämma dig i domstol, och det borde han vara för snål för att göra speciellt om ni kommer att ha vv från hösten.
    Man kan aldrig vara säker. Bf kan stämma den underhållsskyldige för 3 år retroaktivt, vilket blir en fin summa om det går igenom...
  • Anonym (m4b)
    Äldre 16 Apr 08:07
    #8

    Anledningen till att du bara kan göra avdrag med 1/40 del trots att månaden har 30 dagar är att även omdu har barnet el hel månad så får boendeföräldern en del underhåll.. just för att det ska gå till en del fasta kostnader så som försäkring, barnomsorg tex.

    Du får göra avdrag på underhållet för att du själv har utgifter för barnet under tiden du har umgänge.

    Det finns ingen direkt klarhet i om kläder ska skickas med eller inte.. men detär åndå som så att om umgängesföräldern inte har råd med kläder så kan man få hjälp av soc med detta.

    Detta kan ju tolkas som att kläder ska bekostas av den förälder barnet är hos, hos dig så bekostar du det.

    Å andra sidan är barnbidraget ditt när ni så väl börjar med växelvisboende igen.
    Det finns prejudikat om att barnbidraget tillfaller mamman på enbart hennes begäran vid växelvis boende.
    OM du inte vi skrivit under och gett bort halva barnbidraget till pappan.

    Men han verkar ju ha hela så vid vv boende så kan du amäla att du vill ha tillbaka hela barnbidraget.

    Nu är det en liten tid kvar till hösten.. men om du kan försöka stå ut fram tills dess.. sedan flyttar du hem skriver du.. då kan ni ha växelvis och du betalar inget underhåll alls, utan du kan tom få chans att få underhållsstöd vid växelvis boende som baseras på din inkomst som max ger det ett halvt underhåll/barn och det få rdu från fk.

    Ta det lungt.. visa alltid att du vill samarbeta.... och om det sedan kvarstår alltför många konflikter när du flyttat hem igen så kan du ta upp förhandlingana på nytt omhan vägrar samarbeta.
    Men ett samarbetssamtal innan dess vore bra.

    OM du har "vinnit" din dotters eviga kärlek.. så använd taktik för att barnet ska få det sombarnet vill.. vill barnet sedan bo vv så är det bra. Men om barnet vill bo mer med dig.. så försök få igenom det som barnet vill.

  • Äldre 30 Aug 07:04
    #9

    fy fan vad jag är trött på alla dessa penningtörstande bitterfittor. har själv 3 barn
    varav jag hade äldsta grabben hos mig. vilket innebar att jag fick alla bidrag. nuu har jag dom 2 yngsta hos sin mamma som bara kräver och kräver trots att jag betale
    ar fullt underhåll.hon tycker att jag ska betala mer och mer.fy fan fan. jag har varit på bägge sidor så jag vet. sluta gnäll och se till att ta hand om


     barnen istället./en pappa som vet.

  • Anonym (%)
    Äldre 30 Aug 07:28
    #10
    holdern63 skrev 2017-08-30 07:04:06 följande:

    fy fan vad jag är trött på alla dessa penningtörstande bitterfittor. har själv 3 barn
    varav jag hade äldsta grabben hos mig. vilket innebar att jag fick alla bidrag. nuu har jag dom 2 yngsta hos sin mamma som bara kräver och kräver trots att jag betale
    ar fullt underhåll.hon tycker att jag ska betala mer och mer.fy fan fan. jag har varit på bägge sidor så jag vet. sluta gnäll och se till att ta hand om


     barnen istället./en pappa som vet.


    Hur kan du vara så bitter så att du letar upp ett sju!!! år gammalt inlägg?
  • Anonym (Me)
    Äldre 30 Aug 13:19
    #11
    Anonym (%) skrev 2017-08-30 07:28:00 följande:
    Hur kan du vara så bitter så att du letar upp ett sju!!! år gammalt inlägg?
    Eller hur
Svar på tråden Avdrag på underhåll......