Öppen budgivning, mitt bud registrerades inte
Innan jag tar upp med mäklaren vill jag höra med er vad ni har för erfarenhet. Har varit på visning av en radhus som är bostadsrätt. Det var öppen visning med väldigt få spekulanter. Utropspriset låg på 1,6 milj. Detta var ett renoveringsobjekt, och jag tyckte att priset var lite väl högt. Efter två visningar och några dagars betänketid la jag ett lågt bud på 1,2 milj. Missade ett annat radhus på samma gata för två veckor sedan som såldes för 1,8 milj dock var det ägande rätt och inget bostadsrätt som denna. Mäklaren sa direkt att budet är för lite att säljaren inte kommer att gå med på det. Men ingen annan hade lagt bud så då tyckte jag att jag kunde lägga det budet. Det är ju upp till säljaren att bestämma om han vill sälja till mig eller inte. Mäklaren tog mitt nr och skulle höra av sig till mig om hon får in högre bud. Nästa dag lades ny visningstid ut på hemnet till slutet av veckan, men mitt bud registrerades inte öppet. Mäklaren tillämpar öppen budgivning. Nu efter 2 dagar så har det inkommit ett bud på 1,45 milj innan den tredje visningen är avklarad. Det budet visas öppet som bud nr 1. Min fråga lyder är inte mäklaren tvungen att redovisa mitt bud som nr 1 även om det är lågt under utropspriset i och med att det är öppen budgivning. Det har inte inkommit nya bud efter budet på 1,45 milj. Tittar man på gjorda köp knappen visar statistik dessutom på att snittpriset på köp i närheten låg på 0,55 milj. Den dyraste på 1,5 milj.