Vad kan höga vita blodkroppar bero på?
Vad kan ett LPK (vita blodkroppar) på 9,8 bero på? LPK skall normalt inte vara högre än 8,8. Kan det kanske bero på att man har en förkylning i kroppen? Någon som vet?
Vad kan ett LPK (vita blodkroppar) på 9,8 bero på? LPK skall normalt inte vara högre än 8,8. Kan det kanske bero på att man har en förkylning i kroppen? Någon som vet?
Infektion av något slag... exempelvis förkylning.
Leukocyter på 9,8 (=9800) är inte speciellt högt. Leukocyterna kan höjas lite grand av virussjukdomar och får man ett stort utslag är det troligtvis en bakteriell infektion. Ett provsvar på 9,8 ska du inte oroa dig över, det kan vara allt från en övre luftvägsinfektion till någon mag-tarmhistoria.
Tack så mycket för era svar! Då är det nog förkylning som är orsaken. Jag hade en vanlig förkylning vid provtillfället. Blev dock lite fundersam när en vän till mig som är SSK sa att LPK bara stiger vid bakteriella infektioner...
Tack Amazonas för ditt långa svar! Jag tror verkligen inte att jag hade någon bakteriell påverkan vid provtillfället. Mina symtom då var endast lätt halsont och nästäppa. Det är alltså ändå fullt möjligt att få en liten LPK stegring av virus? Ursäkta om jag verkar nojig, men jag är lite orolig att mitt höga värde skulle vara orsakat av något allvarligt...