• Diorlover

Någon mer som fick komplikationer utav Spinal bedövning?

Hade jag vetat om riskerna hade jag aldrig bett om epidural/spinal.

Jag fick en spinal bedövning istället för epidural eftersom jag var omföderska och det gick snabbt.

Dom gjorde en lätt blandning pga min "lätta" skolios.

Den var effektiv i början men kliade på hela kroppen under huden.  Efter förlossningen hade jag ryggont. som jag stärckt mig men trodde barea det var pga min mage var borta och man svankat länge.

Dagen flöt på normalt. På kvällen/natten hade jag svårt att sova, kändes somn jag låg på en planka. På söndag morgon hade jag jätte ont. Kunde inte sitta rakt då gjorde det ont i ryggen och hemskt ont i huvudet. Kunde inte ta mig upp i sängen så mannen fick hjälpa mig.

Fick alvedon, det hjälpte inte. hade tryck i huvudet och hela ryggen.Blev värre och värre. Fick citodon och beordran att dricka flera liter vatten snabbt pga svullnad i rygraden efter spinalen.

det hjälptew och kände mig mycket bättre.

Vi åkte hem på kvällen. när vi satt oss i bilen kände jag hur otroligt svullna mina ben var kunde knappt gå. Halvvägs hem spydde jag hur mycket som helst.
    Halvsov av och till. Ont i huvudet. tårarna rann pga trycket. tillslut blev det för mkt fick panik och panikgrät.Gjorde hemskt ont i huvudet. Mannen stannade bilen och vi gick ut för en nypa luft.

Fick ligga i sängen en vecka. satt jag upp för länge blev trycket för stor och jag grät som bara den. Hade jätte ont i ryggen..

undrar om någon mer fått problem utav den?

• Svar på tråden Någon mer som fick komplikationer utav Spinal bedövning?
  • MissLillan

Vill inte vara elak nu. Men allt har ju en risk... Mig och många andra har det inte gett några komplikationer. Förstår att du är ledsen över det som hänt. 

• Diorlover

Jo men det sa INGET om att detta kunde hända. sånt ska det ju informera om innan de gör det. vet riskerna med epidural och detta är ju snarlikt men läggs på ett helt annat sätt.

jag är inte arg eller så. emn visste jag om det kunde jag fått en bättre vecka, speciellt när man kommit hem från bb. Kunde inte njuta av första veckan alls. kunde ju knappt gå på toaletten.

• Cocco

Nja min tog lite högre än vad det var tänkt så jag behövde syrgas för jag inte kunde andas ordentligt i ca  en timme men det var inte så farligt.

• Diorlover

Okej ja min hade jag inte så länge. de la den 20 i 5. 05.10 va hon ute

• Diorlover

glömde skriva att det slutade funka precis inna hon kom ut. innan jag krystade

• luckyme83

jag fick inte spinal utan eda och jag fick oxå klåda på kroppen..sedan hade jag ont i ryggen i flera månader efter förlossningen...

• Diorlover

jo jag har fortfarande ont ibland kjan ej köra bill längre än 20 min pga trycket som blir

• luckyme83
    Diorlover skrev 2010-04-16 15:05:41 följande:
    jo jag har fortfarande ont ibland kjan ej köra bill längre än 20 min pga trycket som blir
    när fick du barn ?
  • luckyme83
    Diorlover skrev 2010-04-16 15:09:07 följande:
    30 jan
    jag hade som sagt ont i ryggen flera månader efter förlossningen...
    men du kanske skulle ta och prata med bm eller läkare angående biverkningarna, kanske finns något som kan hjälpa...
  • Elsans

Jag fick biverkningar av EDAn: hade ont/tryck i ryggen länge, blev stucken 8 gånger totalt, och ont i huvudet i ca en månad som blev bättre men inte bra efter en blood patch.

• Diorlover

jo jagf ska på efterkontroll snart så ska ta upp det då. men bm på sjukhusewt sa det kunde sitta i länge eftersom det är öppet och blir lätt svullet och tar tid att läka

• Kluttbajs

Jag fick liknande fast mest en helvetisk huvudvärk och värk i nacken. Första dygnet var jag i princip helt borta på en fullbelagd förlossningsavdelning där min sambo inte kunde ligga kvar under natten. Kunde absolut inte ta hand om vår son ordentligt i det skicket men jag gjorde väl vad jag kunde, han sov mycket så det var ganska lugnt.
    När poletten trillade ner för personalen att detta var en biverkning av spinalen (var förstföderska men de gjorde fel så det blev spinal ändå) gjorde de en "blood-patch" tror jag det heter som hjälpte. De sprutar in mitt eget blod i själva hålet eller vad man säger som spinalen togs och så släpper huvudvärken.
    Men den kom tillbaka med full kraft när vi skulle åka hem så min hemresa liknas vid din, panik, gråt, ont ont ont... Kunde inte vara uppe eller nånting de första dagarna. Äta var bara att glömma, likaså amningen efter ett tag.
    Tack vare detta fick jag en mindre "förlossningsdepression" (min diagnos) och mådde skit över att inget blev som jag väntat mig med hemkomst och hur det "skulle vara" med en bebis.

Så du är inte ensam och jag hade inte heller fått nån information.

• LillaFlingan

men detta är ju det folk missar när de inte läser på om de olika smärtlindringsmetoderna INNAN de får dem...

jag hade läst på och visste precis vad det kunde innebära osv..

och jag fick världens klåda av edan.. men det gick ju över sen när edan kopplades ur..
    (fick även klåda av morfinsprutorna, dock bara vid insticksstället)..

och för mig tog edan bara på ena sidan av kroppen till 100%...
    också sånt som kan hända.. fick härda ut ändå och suga på lustgasen som en idiot..

är ledsen för din skull ts.. är konstigt att de inte gav dig en bloodpatch..
    att få spinalhuvudvärk är nog inte jättevanligt även om det förekommer, men det finns som sagt hjälp att få och det är underligt att de inte gav dig den hjälpen...

vidare så hade jag också jätteont vid insticksstället både denna gången och förra gången jag fick eda.. (då stack de massa ggr)..
    men nu 2v senare känns det inte iaf.. (hade som kramper bak i ryggen under 1a veckan..upp i huvudet på nåt vis..kan inte förklara)..

men skulle jag föda fler barn så är ändå EDA ett måste för mig.. trots riskerna med den..

• Diorlover

Har läst mkt om biverkningar inte mitt första abrn ju. men adrig hittat denna infon dock att man kan få känselbortfall i rygg, ryggskada och lam om de gör fel.

men tycker dock att som narkosläkare att man informerar INNAN man sätter den.

• Dr Mupp

jag gick spinalhuvudvärk av spinalen. Var mer eller mindre sängliggandes i två veckor.

Jag visste att risken fanns

Svar på tråden Någon mer som fick komplikationer utav Spinal bedövning?