• Anonym (Elskling)

    Hög förbrukning

    Hej!

    Jag bor i en 2a på 57 kvm och har en årsförbrukning på 5000 kwh om året.
    Är inte det väldigt mycket?
    Jag bodde i en större lägenhet innan och hade mycket lägre förbrukning då.
    Kan min mätare visa fel?
    Jag har samma dator och tv som jag hade i min gamla lägenhet. Jag har ingen
    diskmaskin eller tvättmaskin.

  • Svar på tråden Hög förbrukning
  • Energiexperten

    Hej
    Enklet svar ja, det verkar vara lite mer än vanligt.

    De flesta enpersonershushåll jag stöter på ligger runt 3000 kWh/år.

    Jag utgår ifrån att mätaren visar rätt, det är så ovanligt att den visar fel att man lika gärna kan anta att den är rätt.

    Då ska vi börja fundera var elen kan användas.

    Först du har med dig samma saker, använder du dom lika mycket också? Att låta datorn stå på även nattetid kan innbära ca 1000 kWh mer per år.

    Är det elgolvvärme i badrummet i den nya lägenheter, även det ca 1000 kWh/år.

    Hur moderna är kyl och frys, ett gammalt par kan änvända bra mycket mer än 1000 kWh/år och moderna bara hälften av det. 

    Sitter det någon ventilation i den nya lägenheten, alltså en fläkt som alltid är på vid köksfläkten?

    Är det elvärme på en inglasad balkong? eller något extra elelement för att det är lite kallt i något rum?

    Man får vara lite detektiv för att hitta var det går åt mycket el.
    Man kan läsa av elmätaren med täta intervall och noter vad man gjort under tiden mellan avläsnignarna.
    I din lägenhet kan det vara intressant att kolla hur mycket el som används när ingen hemma. Alltså kontrollera mätaren innan du är borta en vecka eller så, läs av sen när du kommer hem. (bara e1-2 dagar är lite för kort tid för att få ett bra resultat) Den el som har används då går ju åt till kyl/frys, ventilation standby och annat.
    Går det åt 100 kWh/7dagar, en "tom" vecka är det verkligen dags att kolla vad som använder så mycket el när ingen är hemma.
    Men går det åt 20-30 kWh/7dagar är det mer normalt och den högre elanvädningen beror på vad man använder när man är hemma.

    Lycka till

Svar på tråden Hög förbrukning