• echobananas

Vad tycker ni om flicknamnet Lova?

Vad ger det er för associationer? Vad tänker ni på? Vilken typ av föräldrar döper barnet till Lova? Vilka egenskaper hos barnet asocierar ni till namnet? Nyfiken på era tankar och eventuela "fördomar" då det är högt på min topplista av flicknamn

• Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Lova?
  • lövet

Jag tycker att det är jättefint. Min kompis dotter heter Lova så jag tänker på henne. Söt, omtänksam och trevlig tjej. 

• echobananas

tack för svar...puffar för fler

• echobananas

kom igen... nåt tycker ni väl

• rosenknopp09

har för mig att jag har haft en brevvän när jag var liten som hette Lova och var norska. Nja säger jag..

• mariaheterjag

Superfint! Hade jag fått en dotter hade jag kunnat döpa henne till det. Är väl inte ett så traditionellt namn utan lite ovanligt men samtidigt inte för "skumt". 

• jajjemen

Ett underbart namn! Har själv funderat på det eftersom det skulle passa bra med min dotters namn som är Liv.
    Ja ser en vacker liten varelse framför mej när jag hör namnet! {#lang_emotions_smile}

• echobananas

mest positiva kommentarer än så länge

• DenNamnbitne

Lova tycker jag är ett fint namn. Det kan uttalas både Loova och Låååva, jag vet inte vilket jag tycker är finast. Namnet har använts i Sverige sadan 1860 men har varit extremt ovanligt ända tills nyligen. 1973 hette 61 kvinnor Lova, 2009 hette 3078 det. Det gör att många säkert ser namnet som ett "nytt namn" och kanske har vissa förutfattade meningar just därför, jag vet inte. Jag tror nog att Lovas föräldrar är ganska trendiga (på ont och gott) men de är nog ändå som folk är mest. Och de har valt ett fint namn, det har de. Jag föredrar nog att uttala det Loova, och den enda associationen jag har är att det säkert är namnet på en liten söt ljushårig flicka. Men hon kan givetvis också vara mörkhårig, det var bara min tanke. Lycka till!

• Caroline13

Ger mig inga associationer och tänker inte på nåt särskilt. Ganska fint namn men skulle aldrig valt det själv.

• Anemia

Har aldrig tänkt på det så.. men nu! Fint!!
    Nu bor det en pojke i magen.. men ska tipsa ett par kompisar!

Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Lova?