• 1986

Tips på god sås till grillspett!!

Hej!

Finns det någon här som ha ett gott pecept på god sås som passa till grillspett?

• Svar på tråden Tips på god sås till grillspett!!
  • Miot

Nån kall sås, typ cremefraiche, vitlök, salt o peppar... =) Sen är det gott att blanda i mangochutney och små äppelbitar.

• Mika86

Ha en sås vi bruka göra till grillat, iofs varm men passa kanon till flintastek, spjut o annat.

Creme fraiche o sen en tsk grönsaksbuljong o 1-2 kryddmått vitlökspulver o köka upp

• MatThomas

Parmesancreme är underbart gott, väldigt enkelt och passar utmärkt till grillspett..

Ingredienser:

2 dl crème fraiche
    c:a 100 g parmesanost i bit
    Citron
    Flingsalt

Gör så här:

1. Riv parmesanosten
    2. Blanda ner den rivna parmesanosten i crème fraiche, rör om.
    3. Tillsätt citronsaft i "lagom" mängd - Smaka av!
    4. Salta efter egen tycke och smak.

Klart - Enkelt och otroligt gott till såväl grillat kött som kyckling.

/ Thomas
  • lalasmama

* Bearneisesås (Lohmanders är supergod)
    eller
    * Creme Fraiche blandat med Tacotopping (en påse med kryddor, santa maria, finns bland tacos-tillbehören) smakar syrligt & vitlök & örter, supergod!

♥ Jag älskar mina små prinsar ♥
  • Miot
    MatThomas skrev 2010-04-16 11:47:09 följande:
    Parmesancreme är underbart gott, väldigt enkelt och passar utmärkt till grillspett.. Ingredienser:2 dl crème fraichec:a 100 g parmesanost i bitCitronFlingsaltGör så här:1. Riv parmesanosten2. Blanda ner den rivna parmesanosten i crème fraiche, rör om.3. Tillsätt citronsaft i "lagom" mängd - Smaka av!4. Salta efter egen tycke och smak.Klart - Enkelt och otroligt gott till såväl grillat kött som kyckling./ Thomas
    Det där ska jag prova nästa gång!!
  • lalasmama

eller
    * Creme Fraiche blandat med salt, peppar & smulad fetaost.

♥ Jag älskar mina små prinsar ♥
  • 1986

Hela huvudmenyn va tänk att vi ska ha följande :

-grillspett
    -marinerad potatis som ska dra sig över natten sen in i ugnen
    -sallad med: blandsallad, körsbärstomater, gurka, avocado, fetaost och paprika?
    -någon sallads dressing vid sidan
    -brytbröd
    -tzatziki sås
    -oliver

sen en till sås tänkte jag? 

tzatzikin passa ju bra till salladen, brödet och oliverna
    kanske skulle ha en sås som passa mer till grillspetten också, eller vad tycker ni?

• MatThomas

Mmm, jag skulle nog enbart köra Tzatzikin till både salladen, brödet och grillspetten.
    Tzatziki är ju underbart till alla dessa och risken finns att tzatzikismaken tar över smakerna från den andra såsen.

/ T

Mer recept och vintips på: www.facebook.com/
  • 1986

Okej, men då kör jag på bara en sås..

Tack för alla andra tips, ska testa dom vid andra tillfällen :)

Något tips förresten på god dressing man kan köpa? är inte själv så mycket för dressing men säkert andra som är.

• MatThomas

Varför inte bara en god, nötig, olivolja? Passar perfekt till ert grekisktinsperade tema. (som fö får det att vattnas i munnen.. )

Mer recept och vintips på: www.facebook.com/
Svar på tråden Tips på god sås till grillspett!!