• M2003

mördade adoptivbarn

Såg att Ryssland stängt för amerikanska medborgare att adoptera, detta efter att den lille 7-årige pojken Artyom Salevyev blivit tillbaka skickad med en lapp om halsen, efter att ha bott 6 månader i sin nya amerikanska familj.

Det var tydligen inte hela sanningen om de stoppade Rysslands adoptionerna, tydligen fanns det andra fall också;

Den 25 Augusti 2009 dog Ivan Skorobogatov efter att ha misshandlats till döds av sina adoptivföräldrar, 45 åriga Michael j Carver och 54 åriga Nanette l Carver i Caroll  Pennsylvania. Ivan som fått namnet Nathaniel Michael Craver efter adoptionen blev 7 år gammal. Han hade mer än 80 skador på kroppen när han dog.

12 döda rysslands adopterade barn sedan 1996 i USA och många många fler misshandlade.
    Läste att detta hade fått Ryssland att härskna till!

• Svar på tråden mördade adoptivbarn
  • Kya

fy så hemskt. jag förstår inte hur man kan behandla andra människor på det sättet? Det är barn, för guds skull! De har redan gått igenom så mkt de inte ska behöva i sina korta liv, och så kommer de till familjer som behandlar de så illa...

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • M2003
    topploppan skrev 2010-04-16 12:15:33 följande:
    www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-stoppar-us... Det verkar som adoptionerna snart är i gång igen.  Är det någon som vet om USA får adoptera från Vietnam? Det verkar som USA för det mesta blir avstängda under en kortare perioder i olika länder, och sedan tecknas ett nytt avtal och USA får adoptera igen.
    Ja, jag skulle inte förvåna mig, det är så mycket pengar involverade i adoptioner ffa till USA.
    Här är en länk till en bild på den lilla pojken som blev mördad.
    Lägg märke till rekvisitan.....ett paket.
    En sak slår man in i ett paket men inte en människa! Det är något symboliskt i bilden som gör den ganska läskig tycker jag!
    adoption.about.com/gi/o.htm&zTi=1&sdn=adoption&cdn=parenting&tm=1740&f=00&su=p284.9.336.ip_p504.3.336.ip_&tt=11&bt=1&bts=1&st=24&zu=http%3A//www.pennlive.com/midstate/index.ssf/2010/03/nathaniel_craver_is_15th_or_16.html
  • VNmamma
    topploppan skrev 2010-04-16 12:15:33 följande:
    www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-stoppar-us... Det verkar som adoptionerna snart är i gång igen.  Är det någon som vet om USA får adoptera från Vietnam? Det verkar som USA för det mesta blir avstängda under en kortare perioder i olika länder, och sedan tecknas ett nytt avtal och USA får adoptera igen.
    Nej, USA adopterar inte från Vietnam. Landet valde självt, liksom Sverige, att avbryta samarbetet efter kritik mot de vietnamesiska myndigheterna. Kritiken gällde oklarheter i barnens bakgrund bland annat.
  • VNmamma
    M2003 skrev 2010-04-16 12:01:01 följande:
    Såg att Ryssland stängt för amerikanska medborgare att adoptera, detta efter att den lille 7-årige pojken Artyom Salevyev blivit tillbaka skickad med en lapp om halsen, efter att ha bott 6 månader i sin nya amerikanska familj. Det var tydligen inte hela sanningen om de stoppade Rysslands adoptionerna, tydligen fanns det andra fall också; Den 25 Augusti 2009 dog Ivan Skorobogatov efter att ha misshandlats till döds av sina adoptivföräldrar, 45 åriga Michael j Carver och 54 åriga Nanette l Carver i Caroll  Pennsylvania. Ivan som fått namnet Nathaniel Michael Craver efter adoptionen blev 7 år gammal. Han hade mer än 80 skador på kroppen när han dog.   12 döda rysslands adopterade barn sedan 1996 i USA och många många fler misshandlade. Läste att detta hade fått Ryssland att härskna till!
    "12 döda och många många fler misshandlade"
    Varifrån kommer den uppgiften?
  • M2003

På olika amerikanska massmediers sidor kan man läsa om adoptivbarn som har farit illa, googla så ser du! Men här är en adress till en blogg om adoption som har sammanfattat fallen. adoption.about.com/od/adoptionrights/p/russiancases.htm

Det är turbulent och många amerikaner  är väldigt ledsna över stoppet. Många har skrivit om det nu.

• M2003
    en glad skrev 2010-04-16 16:54:25 följande:
    Ngt liknande hände ju för inte så länge sedan i Sverige också .... www.aftonbladet.se/debatt/article358751.ab
    Usch ja, de här barnen får man inte glömma och dåden får man inte dölja! Det är verkligen viktigt med genuina hemutredningar. Jag önskar bara att inte pengar spelade så stor roll i "adoptionsindustrin".
  • Ceciliastockholm

Vad gäller USA och Vietnam så var det Vietnam som sa upp avtalet med USA då deras utredning visade att det inte gick rätt till. USA hade ett helt annat tillvägagångsätt till adoptioner till skillnad från Sverige (vinstdrivande organsistation bäddar ju för korrumpition). tyvärr drabbade detta oss då Sverige drog sig ur pga hur USA betedde sig. Amerikanska organisationer gav barnhemmen "bonusar" per barn de blev tilldelade, i ett fattigt land är det då inte så konstigt att det plötsligt dök upp många barn till "deras" barnhem. Det tragiska är att barnen som är övergivna drabbas och att Sverige valde att inte fortsätta trots att dessa problem aldrig uppstod på de barnhem sverige jobbade med då vi inte arbetar på det sättet.

Vi får hålla tummarna för att arbetet med Vietnam startar igen. Ett fantastiskt land att adoptera från och min dotters hemland - jag var en av de lyckliga lottade som fick adoptera bland de sista innan landet stänger.

Cecilia

• VNmamma
    Ceciliastockholm skrev 2010-04-16 20:16:54 följande:
    Vad gäller USA och Vietnam så var det Vietnam som sa upp avtalet med USA då deras utredning visade att det inte gick rätt till. USA hade ett helt annat tillvägagångsätt till adoptioner till skillnad från Sverige (vinstdrivande organsistation bäddar ju för korrumpition). tyvärr drabbade detta oss då Sverige drog sig ur pga hur USA betedde sig. Amerikanska organisationer gav barnhemmen "bonusar" per barn de blev tilldelade, i ett fattigt land är det då inte så konstigt att det plötsligt dök upp många barn till "deras" barnhem. Det tragiska är att barnen som är övergivna drabbas och att Sverige valde att inte fortsätta trots att dessa problem aldrig uppstod på de barnhem sverige jobbade med då vi inte arbetar på det sättet. Vi får hålla tummarna för att arbetet med Vietnam startar igen. Ett fantastiskt land att adoptera från och min dotters hemland - jag var en av de lyckliga lottade som fick adoptera bland de sista innan landet stänger. Cecilia
    Vem som gjorde slut med vem är väl egentligen en definitionsfråga. Det är riktigt att Vietnam sade upp avtalet men det skedde efter att USA hade ställt ett ultimatum. 
    Visst är det så att vissa amerikanska organisationer arbetat på ett sätt som främjar korruption. Men det hedrar den amerikanska staten att man satte ner foten.
  • M2003
    Ceciliastockholm skrev 2010-04-16 20:16:54 följande:
    Vad gäller USA och Vietnam så var det Vietnam som sa upp avtalet med USA då deras utredning visade att det inte gick rätt till. USA hade ett helt annat tillvägagångsätt till adoptioner till skillnad från Sverige (vinstdrivande organsistation bäddar ju för korrumpition). tyvärr drabbade detta oss då Sverige drog sig ur pga hur USA betedde sig. Amerikanska organisationer gav barnhemmen "bonusar" per barn de blev tilldelade, i ett fattigt land är det då inte så konstigt att det plötsligt dök upp många barn till "deras" barnhem. Det tragiska är att barnen som är övergivna drabbas och att Sverige valde att inte fortsätta trots att dessa problem aldrig uppstod på de barnhem sverige jobbade med då vi inte arbetar på det sättet. Vi får hålla tummarna för att arbetet med Vietnam startar igen. Ett fantastiskt land att adoptera från och min dotters hemland - jag var en av de lyckliga lottade som fick adoptera bland de sista innan landet stänger. Cecilia
    Instämmer.
    Jag hoppas också att Vietnam kommer tillbaka som adoptionsland för oss i Sverige. Det blir aldrig bra när pengar styr som det gjorde i detta fallet!
  • chatnoir
    en glad skrev 2010-04-16 22:21:40 följande:
    USA = dåligt förberedda adoptivföräldrar och utredningar som sköts av privata agenter med egna ekonomiska intressen i verksamheten, inget stöd och ingen hjälp efter adoptionen  ...  noll samhällsengagemang! roomfordebate.blogs.nytimes.com/2010/04/15/ho...
    Ja, man kan ju verkligen undra hur en 26-årig tvåbarnsmamma tillåts adoptera en sjuåring. Hur kan man antas ha den livserfarenhet och mognad som krävs för en sådan adoption? Om hon hade fött barnet själv hade hon varit 19 år vid födseln!
  • VNmamma
    en glad skrev 2010-04-16 22:21:40 följande:
    USA = dåligt förberedda adoptivföräldrar och utredningar som sköts av privata agenter med egna ekonomiska intressen i verksamheten, inget stöd och ingen hjälp efter adoptionen  ...  noll samhällsengagemang! roomfordebate.blogs.nytimes.com/2010/04/15/ho...
    Tack för intressant länk! Men din sammanfattning av den och av läget är väldigt överdriven. "Inget stöd och ingen hjälp...Noll samhällsengagemang".
    Naturligtvis finns mycket att förbättra, det är väl just det artikelförfattarna tar upp. Men att USA skulle vara så uselt som många påstår är fel. Betänk att USA har de absolut högsta adoptionstalen. Omkring 18000 internationella adoptioner per år. Inget annat land kommer i närheten. Närmast är Spanien, Italien och Frankrike med 3-4000 adoptioner. Inte så konstigt att det förekommer flera upprörande fall, till och med dödsfall.
    Men det gör det ju också i Sverige. Trots de få förhållandevis få internationella adoptionerna (800-900). Trots att vi har ett ganska väl utvecklat system med föräldrautbildning, utredning och uppföljning. Kanske är det mer uppseendeväckande?
Svar på tråden mördade adoptivbarn