• Fidelis ad urnam

Pulvermos, utgångsdatum 25/11-2009, ätbart?

Min man håller på och lagar lunch till sig själv. I skafferiet hittar han en oöppnad förpackning Felix Potatismos, som gick ut 25/11-2009. Kan man verkligen äta det?
    Det är iof hans mage, men ändå, kan man äta det?

• Svar på tråden Pulvermos, utgångsdatum 25/11-2009, ätbart?
  • Stårschan

Jag skulle inte ha några som helst problem med det. Det är ju en torrvara paketerad i lufttät förpackning. Vad skulle kunna hända, menar du?

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Fidelis ad urnam
    Stårschan skrev 2010-04-16 14:19:44 följande:
    Jag skulle inte ha några som helst problem med det. Det är ju en torrvara paketerad i lufttät förpackning. Vad skulle kunna hända, menar du?
    Jag vet inte Men det känns lite småäckligt
  • Stårschan

Varför? Lägger du så mycket vikt vid en stämpel med siffror på?

• Fidelis ad urnam
    Stårschan skrev 2010-04-16 14:24:47 följande:
    Varför? Lägger du så mycket vikt vid en stämpel med siffror på?
    Ja de finns ju där för en anledning, så tänker jag iaf.
  • Bedelia

Kemiskt skit som kemiskt skit - vad spelar det för roll om det är lite gammalt, det är ändå lika "dåligt". Men nej, när det gäller en sådan torrvara är det ingen fara att äta något som är lite äldre, man blir ej dålig av det utan snarare är datumet satt för att smaken kan bli sämre.

• Stårschan

Sen är ju "bäst före" inte samma sak som "sista förbrukningsdatum"...

• Skånetös67

Jag skulle då inte äta pulvermos som är ett halvår för
    gammalt.
    Risken finns väl att det dyker upp små kryp i pulvret.
    Men det är jag det...

• inze

Hur man ska tolka ett bäst före datum beror nog på hur lång hållbarhet produkten har. Är det nåt som har bsät före datum 1-2 år efter tillverkningsdatum gör väl inte några månader hit eller dit nåt. Är ju värre med produkter där det handlar om nån månad från början. Jag tror absolut inte att potatismospulver som passerat datumet med några månader är farligt på nåt sätt.

• jaghopparhögt

Varför tror alla att saker som passerat bäst-före-datum är farliga att äta. Oftast handlar det bara om att tillverkaren inte kan garantera att produkten håller smak så länge.

• Teskedsmamman

Så länge det inte är mögel, kryp eller på annat sätt vittnar om att det inte är bra så kan man använda torrvaror upp till 1 år efter Bäst föredatum.

Jag hade lätt kunnat göra mos på det med reservation för att konsistensen kanske blir kul

3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Helena SN

Vad kul diskussion! HÅller på att gör potatismos från samma tid men några år senare! Kan inte tro att det är några problem eftersom det inte är några kryp i en stängdd förpackning....  

Svar på tråden Pulvermos, utgångsdatum 25/11-2009, ätbart?