mammaspojkar10 skrev 2010-04-16 19:18:31 följande:
Någon som har en hund med atopisk dermatit?
Vi misstänker starkt att vår hund möjligtvis har någon form av allergi iaf då hon kliar sig HELA tiden och nopprat väck päls till stubb på bakbenen uppe på låret samt lite på framdelen av frambenen...
Vi har uteslutit löss och skabb och parasit i med andra hundar inte har drabbats av klåda eller dylikt...
Vad är då symptomen av atopisk dermatithos er hund?
Jag har en Golden Retriever hane nu på exat 6år som blivit diagnotiserad Atopi mot kvalster (Förrådskvalster & husdammskvalster), Han fick diagnosen Atopisk Dermatit genom att vi gjorde ett IgE-test från HESKA Corporation via Dr. Baddaky Europe AB som är distrubitören i Sverige (Du kan se vilka som har HESKA i Sverige på
drbaddaky.com) skickade iaf iväg 3 rör med blod & efter ca 3-4 veckor kom provvsvaret från HESKA/Baddaky där han hade fått enorma värden på kvalster över 5000 i nivå på dessa.
Han går nu på HESKA Immucept som injiceras under huden enligt ett behandlingsschema.
En vial Immucept kostar 1924kr på Apoteket AB men det är din veterinär som beställer Immucept på licens via Djurapotek när ni gjort ett sånt test.
Jag har Agria Djurförsäkring 1100 i självrisk & rörlig avgift 15% så fick tillbaka 700kr på försäkringen för Immucept & hela testat med HESKA Screening & HESKA Nordisk Panel gick på ca 3600kr före försäkring & när jag var inne då i en självriskperiod så kostade testet bara 600 nånting.
Lycka till!