Mjäll och eksem i underlivet
Hej!
Jag får då och då ett eksemliknande utslag på (hur beskriver man den...?) förhuden till klitoris, som man kan säga så, alltså ovanpå. Huden blir väldigt torr och lite röd. Ibland får jag också liksom mjäll, nästan lite psoriasislikande hud i samma område. Ibland är dessa mjäll mer omfattande, typ sträcker sig lite ut i könshåret i området närmast klitoris. Alltså först blir det torrt, sedan börjar det klia, när jag kliar regnar det tonvis med mjäll, därefter blir området liksom "avskalat" rött och sedan läker det. Jag har haft de här problemen i nästan 10 år tror jag...
Är inte direkt en person som gillar att gå till läkaren eller gynekologen, så jag har försökt nysta ut det här på egen hand... Dumt, jag vet, men så är det. Först var jag rädd för att det var en könssjukdom och JUST DÄRFÖR vågade jag inte gå till gynekologen. Sedan har jag påtalat problemet en gång med en barnmorska när jag ändå var tvungen att gå och ta det där PAP-testet som man kallas till. Hon svarade att hon aldrig hört talas om något liknande och att hon inte visste vad det var. Därefter har jag inte sökt hjälp, jag skäms för mycket för att våga...
Problemen kommer då och då. Jag har försökt hitta ett mönster. Några gånger kan jag koppla det till menscykeln - händer innan mens, andra gånger kan jag koppla det till högt alkohol- eller sockerintag. Ett fåtal gånger kommer det utan att det har med en av dessa tre faktorer att göra. Ibland är det en gång i månaden, ibland en gång i kvartalet, ibland är det mer kostant.
Jag har provat med olika krämer. Som sagt, det har gått många år... Först var jag alltså rädd för att det var herpes, därför testade jag med sådan kräm. Det hjälpte inte. Vaselin löser problemet för stunden. Den kräm som fungerar bäst är en kortisonkräm: Mildison Lipid. Jag VET att min metod är helt sjuk, typ istället för att gå till en läkare så kör jag uteslutningsmetoden genom att testa en rad olika mediciner... I vilket fall, med Mildison Lipid försvinner problemen på ett par timmar. Men det innebär inte att jag löser någonting så här. De återkommer förr eller senare...
Som tonåring onanerade jag flitigt med duschslangen... Det var innan jag lärde mig använda fingrarna... ;) Jag riktade då duschstrålen just mot det område på klitorisförhuden som jag idag har problem med. Exakt samma område. Jag höll på med det där rätt mycket, ibland ända tills varmvattnet tog slut, och det gav upphov till samma problem som jag nu har i kronisk form. Det är ett sätt att se på saken kanske. Är det möjligt att jag fortfarande betalar för det? Alltså, ibland höll jag på med duschstrålen tills huden var helt uppskavd. Det var visserligen för 10 år sedan, men det känns som att det är lite samma problem som jag har med huden idag. Kan det ha något med detta att göra? Varför ser jag en koppling till alkohol/socker/mens? Kort sagt, vad tror experten?