• Anonym

Mensstrul efter missfall - vanligt?

Som rubriken lyder. Har normalt 30-31 dagars cykel, men nu har det gått 37 dagar sedan vad jag tror var ett missfall. Är det normalt att mensen kan strula lite efter ett missfall? Ni som haft missfall - vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Mensstrul efter missfall - vanligt?
  • Anonym

Jag har för 4 månader sedan haft mitt 3:dje missfall{#lang_emotions_frown}
    Efter missfall nr. 1 och 2 så kom ÄL och mens som det skulle = regelbundet som innan missfallen.
    Men nu efter 3:dje missfallet kommer mensen "som den vill" och har ej haft ÄL på dessa 4 månaderna.
    Testar med ÄL test så jag vet!

Det är väldigt individuellt hur kroppen funkar efter MA.
    Men om det är så att du nu snarast vill försöka bli gravid så tveka inte att kontakta gyn, dom kan ge dig tabletter som får igång mensen.
    (om du nu planerar barn vill säga, annars låt kroppen ha sin gång...) 

• Anonym (mf)

Min mens strulade också efter mitt missfall. Det kunde gå 25 dagar ena cykeln och 45 nästa. Det tog ett halvår innan jag blev gravid på nytt. Mensen blev aldrig normal igen. Nu har jag nyss föt barn.

Hoppas allt ordnar till sig snart! Barnmorskan på mvc sa till mig efter mitt missfall att det kunde ta upp till ett halvår innan mensen efter mf blev normal igen.

• Anonym

Tack för era svar!

Detta var mitt andra missfall, hade ett tidigare också, i vecka 9 i december. Skitjobbigt. Och tråkigt nu när inte mensen kommer som man har trott. Men men, det är ju inget man kan styra över tyvärr. Vi vill hemskt gärna ha barn. Har inga barn sedan tidigare, vi är relativt nygifta och har varit tillsammans i 8 år. Vi är verkligen redo för barn, men vi har verkligen lärt oss att barn inte är något man bara skaffar sådär som/när man vill. Det får bli när det är tänkt för oss helt enkelt! =)

Jag har skitont i brösten och har molvärk så jag tycker mensen borde vara på gång. Vi får väl se...

• Anonym (mf)

Ska tillägga att det inte alls behöver innebära svårigheter att bli gravid igen trots oregelbunden mens efter missfall. Ägglossningen kan ske på en tidpunkt som är svår att räkna ut på grund av oregelbundenheten. Ägglossningstest kan därför underlätta. Jag köpte sådana när jag tröttnat på att vänta på regelbunden mens och missa ägglossningar. Vid första användningen blev jag gravid. Jag köpte dem efter fem månaders mensstrul.

• Anonym

Okej, jag har faktiskt aldrig testat ägglossningstest. Vid första graviditeten tog det sig på femte försöket för oss, då hade jag regelbunden mens. Sedan tog det sig på första försöket efter missfallet men det slutade ju som sagt också i missfall tyvärr. Och nu ingen mens i sikte. Får fundera på det där med testen. Dock får jag tydliga ägglossningssymptom i form av trådiga flytningar och molvärk, så jag brukar ändå veta när jag har äl. Får se hur vi gör framöver! Tack för tipset hur som helst! =)

Svar på tråden Mensstrul efter missfall - vanligt?