• Pussgurkan

BB i Malmö - jag vill veta allt!

Hej!

Har gått in i vecka 32 och är fundersam och orolig (som de flesta!).
    Vill förebereda mig och läser "Att föda". Undrar dock lite över BB.
    Så nu vill jag gärna veta allt om BB i Malmö!

Hur var det att föda där?
    Trevlig personal?
    Vad ska man ha med? Vad står de med (blöjor, bindor o så)?

Tacksam för alla erfarenheter!
    Kram från Pussgurkan

• Svar på tråden BB i Malmö - jag vill veta allt!
  • jojjo113

I Malmö så finns ju ett vanligt bb och sen finns EVA = egenvårdsavdelning.

EVA var vi på och det var helt underbart! Man får ett eget rum, pappan får stanna.. Man har tv och soffa på rummet.. Egen toa och dusch osv.. Personal finns där, men man sköter sig själv och de kommer bara dit om man vill det.. De kommer alltså inte in i rummet utan tillåtelse...

Men man får stå för alla saker: Blöjor, kläder, bindor osv.. Man får några blöjor och några bindor, men man måste ändå ha med eget..

Kläder till bebisen står de inte för alls..

Man kommer till EVA om man haft en normal förlossning, annars kommer man till bb och då får pappan inte stanna...

Själva förlossningen var bra.. Varken mer eller mindre, men det beror nog på vad man får för bm.. Men de är alla snälla och trevliga!

Fråga igen om det är något mer du undrar över!

• jojjo113

Du måste även ha med lakan till "barnsängen" och filt och liknande.. De har inga saker till bebisen alls... Handdukar och sådant måste också med och tvättlappar osv..

• Pussgurkan

Hej!

Tack för svaren!
    Låter underbart att man får klara sig själv och att de bara kommer till en om man vill. Jag satsar på att hamna där, det låter jättemysigt!! Speciellt att pappan får stanna, det känns jättejobbigt om han inte får vara med. Min trygghet!

Måste nog skriva en packlista, låter som det är mycket som ska med...! Har ingen erfarenhet alls, har ni någon "lista" att dela med er av? Så jag inte glömmer något väsentligt!

Hur funkar det med mat på EVA? Måste man fixa det själv också eller finns det?
    Låter nästan enklare att åka hem med tanke på allt som måste tas med, fast det vågar jag inte!

Hur länge stannar man på EVA, normalt? Vad kostar det? Vad kostar det för pappan?
    Kan man ha telefon där?

Tack igen för svaren!! Nu är jag inte lika orolig längre!

/Pussgurkan

• Pussgurkan

Och en annan fråga, måste man ta egna sängkläder med?

/Pussgurkan

• jojjo113

Mat finns där.. De står för allt sådant och pappan får betala en liten summa för mat och att sova där. Telefon finns också på varje rum. Man får ta emot besök när man vill på dygnet (om man orkar)

De står också för sängkläder och liknande... Det låter som mycket som måste med, men det är inte så farligt

Vi hade med oss ungefär: (och det var i överkant, vi använde inte allt)

Till bebisen:
    3 par ombyten
    2 pyjamasar
    En filt, ett litet lakan (men det användes inte för han sov hos oss i dubbelsängen)
    Blöjor, tvättlappar

Till er:

"myskläder" att ha där, eller lite skönare kläder
    Ombyte att ha när man åker hem
    Bindor
    Schampo, tvål, tandkräm osv
    Extra underkläder (man får några av sjukhusets trosor och de räcker ungefär hela tiden man är där)
    Amningsbh + inlägg

Sen behövs det igentligen inte mycket mer..

Bilbarnstol måste man ha för EVA ligger inte i samma hus som förlossningen så man måste åka taxi dit (fast det inte är så långt) men man orkar inte gå

Och det är absolut värt att vara där. De har läkare på plats som går igenom barnet. Barnmorskor som hjälper till så fort man vill det. Jag hade lite problem med amningen i början och de var super duktiga och hjälpte mig.

Sen är man ju orolig för det mesta och det är skönt att ha folk att fråga. Det är också skönt att vila ut ordentligt där, att slippa tänka på mat och disk osv. Allting är ju serverat där

Vi hade inte riktigt med allt från början utan jag hade packat två väskor. En hade vi med oss på förlossningen, och den innehöll saker så vi klarade oss en dag.. Sen åkte min sambo hem och hämtade den andra väskan med saker som vi sen hade på EVA (bodde inte så långt därifrån)

Men som sagt, vi hade lite för mycket grejor med oss och man klarar sig på ganska lite saker från början..

• Ensammamamman

Jag födde min dotter på UMAS och jag var supernöjd med personalen. Lokalerna däremot var väl inget att hurra för, fast vad jag förstår så håller dom på att bygga om nu. Mitt rum på patienthotellet var så dåligt städat att vi vägrade betala, och vi slapp =) Men som sagt personalen var guld, och det är ju det viktigaste.

• knoppen

jag låg på BB efter förlossnigen. jag e väl inte jätte nöjd med den personalen jag fick tyvärr. hon va rätt så sur av sig o lite nedlåtande när jag inte fick amnige ntill att fungera.
    man fick ju en påse med bindor o blöjor men det va ju inte mycket typ 10 av var, så det måste du ha med dig. jag hade min dotter hos mig i sängen så jag ahe intesängkläder med till henne.
    mat finns det till mamman där, inte till pappan.
    Det e ju så olika hur man upplever det beroende på hur personalen man får är. jag ville ju till patienthotellet, men det va fullt o jag hade för högt bltr.

förlåt om jag har upprepat vad de andra har svarat men jag orkade inte läsa dem...

• Fuzzy

Jag har ingen erfarenhet av förlossningen men har varit på besök på egenvårdsavd vid två tillfällen och det verkar vara helt ok. Det som gör att jag kommer att välja Lund i första hand är att man i Malmö just nu bygger ut vilket innebär att det utanför är en byggarbetsplats med allt vad det innebär. Under själva förlossningen tror jag inte att man blir störd men skulle du hamna på BB så sätter bygget igång 7.00. Enl personalen stör det rätt mkt, speciellt då jag antar att man behöver alla vila man kan få. Så för oss blir det bara Malmö om Lund inte har plats.

• 1978nettan

jag älskade patienthotellet o ville inte åka därifrån. det var verkligen super

Svar på tråden BB i Malmö - jag vill veta allt!