Mat finns där.. De står för allt sådant och pappan får betala en liten summa för mat och att sova där. Telefon finns också på varje rum. Man får ta emot besök när man vill på dygnet (om man orkar)
De står också för sängkläder och liknande... Det låter som mycket som måste med, men det är inte så farligt
Vi hade med oss ungefär: (och det var i överkant, vi använde inte allt)
Till bebisen:
3 par ombyten
2 pyjamasar
En filt, ett litet lakan (men det användes inte för han sov hos oss i dubbelsängen)
Blöjor, tvättlappar
Till er:
"myskläder" att ha där, eller lite skönare kläder
Ombyte att ha när man åker hem
Bindor
Schampo, tvål, tandkräm osv
Extra underkläder (man får några av sjukhusets trosor och de räcker ungefär hela tiden man är där)
Amningsbh + inlägg
Sen behövs det igentligen inte mycket mer..
Bilbarnstol måste man ha för EVA ligger inte i samma hus som förlossningen så man måste åka taxi dit (fast det inte är så långt) men man orkar inte gå
Och det är absolut värt att vara där. De har läkare på plats som går igenom barnet. Barnmorskor som hjälper till så fort man vill det. Jag hade lite problem med amningen i början och de var super duktiga och hjälpte mig.
Sen är man ju orolig för det mesta och det är skönt att ha folk att fråga. Det är också skönt att vila ut ordentligt där, att slippa tänka på mat och disk osv. Allting är ju serverat där
Vi hade inte riktigt med allt från början utan jag hade packat två väskor. En hade vi med oss på förlossningen, och den innehöll saker så vi klarade oss en dag.. Sen åkte min sambo hem och hämtade den andra väskan med saker som vi sen hade på EVA (bodde inte så långt därifrån)
Men som sagt, vi hade lite för mycket grejor med oss och man klarar sig på ganska lite saker från början..