• Laurylie

vad är fänkålste bra för?

Varför ska man ge fänkålste? har en liten på två veckor som har magknip misstänker vi. Gser och annat som vill ut men kan inte. Har blivit tipsad om fänkålste. På vilket sätt kan det hjälpa?

Kramis
    L

• Svar på tråden vad är fänkålste bra för?
  • JenLa

Jag dricker det själv. Jättebra för gaser i magen. Gott och bra. Lycka till.

• Laurylie

Ok, så det kan funka för vår tös då?? jag e nämligen helt knäckt, hon gnyr å gnäller å krystar varje natt i timmar. Har testat minifom, massage, mjölkfri diet, inga kryddor, ingen lök etc. etc. Ska jag dricka det eller ska jag ge sessan några teskedar??

L

• Laurylie

Å hur mkt ska jag dricka?

• Karobe

Du ska dricka det, gärna en liter om dagen. Receptet är:
    1 l vatten
    1-2 tsk fänkål
    1-2 tsk anis
    somliga har i 1/2-1 tsk kummin också, jag vet inte vad det gör för skillnad...

Koka upp vattnet, tillsätt kryddorna (går bra med en vanlig tesil), låt dra några minuter, drick varmt, ljummet eller kallt efter smak.

• Laurylie

_Karobe

jag har köpt fänkålste på apoteket..funkar det?

• LindaRossel

Det teet gör oxå att mjölken ökar...
    Antingen kan du själv dricka det och se fall det blir bättre eller så ger du din dotter en tesked...

• Balthazar

Du kan använda det som finns förpackat i vanliga the påsar.. funkar lika bra! jag tipsade dig om fänkålsthe tidigare i nån tråd o sa då att du ska ge den lilla på thesked, men om du själv också dricker det så ger det ju naturligtvis mer effekt. Dock så ökar det ofta på mjölkproduktionen o det e inte alla som vill ha mer mjölk än dom redan har..

• Jogobella

jag ger lillan fänkål-anis-kummelte på nappflaska när hon har ont i magen. Har gjort det sen födseln. Här i Tyskland rekommenderas det av barnläkare o barnmorska. Jag låter tepåsen dra lite i nappflaskan och sen får teet svalna till behaglig dricktemp för lillan. Funkar jättebra!

Svar på tråden vad är fänkålste bra för?