• Karpet

Någon som har fött på privatklinik?

Jag har börja fundera på det här med att föda på privatsjukhus. Jag är inte gravid än utan jag och sambon väntar tills efter att vi har gift oss till sommaren. Vi kommer då att vara boende i London och jag har hört om så många negativa reaktioner på hur det är att föda på deras offentliga sjukhus att jag överväger att föda privat.

Är det någon här som har gjort det? Det behöver inte vara just i England men jag skulle mest bara vilja höra skillnaderna mellan att föda på privat sjukhus och offentligt. Vad som gjorde att ni bestämde er för privat och vad det kostade?

• Svar på tråden Någon som har fött på privatklinik?
  • NillaLund

Det kan man väl inte göra i Sverige, föda privat alltså?

• Karpet

Nej det är möjligt att man inte kan det i Sverige. Jag tänkte mer på utlandsföräldrar som bor i länder där sjukvården inte ser likadan ut som i Sverige. Bättre eller sämre.

• bebben Elias mamma

Hár i Spanien är det mânga som föder pâ privata sjukhus och kliniker.
    De kan ha betalt en fórsákring innan de blev gravida som ger dem rättighet att föda pâ nâgot privat. Annars kostar det runt 2000 euro om inte mer.
    Jag gjorde en abort pâ en privatklinik och det kostade 1700 euro. Sen har jag fâtt barn pâ vanligt sjukhus. Privat är mycket bättre, de ár mycket trevligare, man fâr all bedövning man ber om, man fâr eget rum.
    Nu är jag gravid igen och funderar pà att föda pâ ett privatsjukhus just fór att fà bedövning när jag ber om det och att de behandlar en bättre. fast jag tycker det ár mycket pengar för en dags lidande sâ jag vet inte.

• bebben Elias mamma

Det negativa ár ju om nâgot gâr snett sâ gór de inte kejsarsnitt här utan dâ mâste man àka ambulans till vanligt sjukhus.

• Uskus

På privatsjukhuset jag ska föda på gör de kejsarsnitt, har några vänner som fött där. Privat verkar mycket bättre, du får träffa den som ska förlösa dig under hela graviditeten och man får stanna så länge man vill. Min försäkring kostar 200 kr i månaden och då får jag träffa gyn en gång i månaden och göra ultraljud, förlossning ingår också. För mig blir privat i spanien bättre och billigare än icke-privat i sverige.

• Alvi

bebben elias mamma: Ursäkta att jag lägger mig i med en total OT fråga, men 1700 EURO...?? Är inte det massa tusen, eller är det jag som räknar fel...??

• bebben Elias mamma

Sisu: Jo det blev mycket, tror ca 15 000 kr. Men det var just för att jag inte hade privatförsäkring och den ska man ha skaffat sig en viss tid innan man blev gravid, annars fâr man betala sâ mycket för statens sjukhus ville inte lâta mig göra abort.
    Hár där jag bor finns försäkring för ca 500 kr i mânaden fast den ska man ha haft 24 mànader innan förlossningen pâ privatsjukhus.

Svar på tråden Någon som har fött på privatklinik?