• HelenaH

När kan de små liven börja få lite glass o sånt?

Bara undrar helt enkelt när man kan börja ge lite glass som efterrätt?
    Jag menar bara när det är kalas o så givetvis, inte varje dag!
    Lika bra o klargöra detta=o)

• Svar på tråden När kan de små liven börja få lite glass o sånt?
  • MissLillan

När man själv tycker...

• HelenaH

Bara tycker lite synd om henne på kalas o sånt, hon är visserligen väldigt liten än (8 mån) men hon vill så gärna smaka på min glass o inte det torra smörgåsrånet jämt (jag förstår henne).
    Men bara undrar om det skulle va okej om hon fick några skedar glass?
    Annars ska dom väl inte äta mjölkprodukter förrän runt året va?

• Ejin

när man känner för de själv...min dotter hade fått smaka nån sked glass när hon var 8 månader..
    men så är jag ingen sockerhysteriker heller...

• La Lola

När man själv tycker att det är ok. Såklart.
    För vissa innebär det vid 4 år, för andra vid 8 mån o så alla andra åldrar.

Hedda får smaka sånt o hon är 1 år.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    HelenaH skrev 2010-04-17 11:07:04 följande:
    Annars ska dom väl inte äta mjölkprodukter förrän runt året va?
    Jo, såklart kan de det.
    Det som ska undvikas är mjölk som måltidsdryck.
    Men i mat tex är det ju ok.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Chocolatecookie

Min dotter fyllde nyss 1 år och hon har fått smaka lite godsaker (glass, mjuka kakor, kanelbulle etc) vid kalas sen hon var ca 9 månader. Inga större mängder, utan bara bara ett par tsk glass och en liten bit kaka. När hon fyllde ett fick hon en liten större tårtbit . Hon har även fått ngn enstaka pyttebit choklad när vi andra ätit, övrigt godis däremot tänker vi försöka låta bli så länge som möjligt.

• Cakemaker

Min lilla är 7,5 månad och har fått smaka på det mesta som vi äter. Inga mängder utan typ att man doppar skaftet på skedden lite i grädde elelr att hon slicka 3 gånger på en glass, eller får några smulor chokladkaka. Ser inget farlige med det så länge man inte gör det till en vana kanske. Men jag ser det lite som att hon får smaka på allt. Grönsaker, mat, kex, glass...samma förutsättningar känner jag.

• Skummis

Fast det där med att man tycker synd om dem för att de inte får smaka tycker jag är ett dåligt argument. De vet ju inte skillnaden mellan sakerna och får de aldrig smaka vet de inte vad de inte får. Säg att de vill smaka allt du som vuxen äter - ibland måste man ju säga nej. Tex om de vill smaka alkohol eftersom de ser att ngn vuxen dricker det. Då är det ju inte synd om dem för att de inte får, då är det lätt att säga nej. Varför är det annorlunda med glass och godis? Jo för att vi som vuxna vill att de ska få smaka. Vill vi inte att de ska smaka är det lika lätt att säga nej till det.

• GizmooGirl

När det är kalas och festligheter så har jag alltid med något gott till min son som är anpassat för honom. Typ hemmagjord aprikospuré blandad med turkisk yoghurt. Det är jättegott verkligen. Eller någon annan god fruktkombination. Vill man ha glasskänslan så kan man ju frysa yoghurt och frukt och ge dem. Men min son gillar det verkligen inte! Det är för kallt för hans smak. Det finns oändligt mycket man kan variera med om man vill.

Jag vill hålla honom från glass och godis så länge det går. Inte för att jag är någon slags sockerfanatiker utan för att jag anser att han kommer få i sig sådant tillräckligt mycket när han blir äldre. :D

• Anton Larson
    Just nu är han 9 månader och det känns rätt uppenbart att han inte har något behov av glass.
    Tids nog kommer han högst troligen att prova sötsaker, kött, alkohol och tobak. Känns inte som att jag behöver skynda på något av det.
  • babuschka09

Min son som bara är 6 mån har fått smaka mycket av det som vi äter, inkl lite glass och choklad.
    ser inget problem i det utan tycker det är ganska naturligt agerande - men det finns säkert många sockerpoliser som tycker att vi gör fel, särskilt bvc {#lang_emotions_wink}.
    vi lever sunda liv i övrigt så jag är inte orolig att han ska hamna i sockerfällan

• Kissekatt

Äh, med första barnet var jag sådär himla ordentlig och nitisk. INGET socker, göra en massa nyttiga varianter själv, allt det där man ska göra. Med andra barnet var det liksom....jaja, men han är tre månader, ge honom en glass för sjutton!
    Kanske aningen överdrivet , men poängen fins där. Goda matvanor ligger inte i om ett barn får slicka på en glass när det är tio månader eller tre år. Goda matvanor måste hela familjen ha. Sunt förnuft räcker lång väg tycker jag!

• babuschka09
    Kissekatt skrev 2010-04-28 12:07:42 följande:
    Äh, med första barnet var jag sådär himla ordentlig och nitisk. INGET socker, göra en massa nyttiga varianter själv, allt det där man ska göra. Med andra barnet var det liksom....jaja, men han är tre månader, ge honom en glass för sjutton!Kanske aningen överdrivet , men poängen fins där. Goda matvanor ligger inte i om ett barn får slicka på en glass när det är tio månader eller tre år. Goda matvanor måste hela familjen ha. Sunt förnuft räcker lång väg tycker jag!
    Kissekatt! kan bara hålla med dig.
    Äh, jag är själv uppvuxen i en familj med många barn och hos oss var det aldrig så noga om/hur tidigt man fick glass eller inte. att vara noga med detta är en typisk första-barns-grej kanske? {#lang_emotions_wink}
    ...och vi har alla blivit friska välmående människor med sunda matvanor by the way.
  • babuschka09

En av mina närmsta vänners dotter var totalförbjuden sötsaker när hon var liten. Gissa vem som nu är helt fixerad vid kakor, glass och godis?
    tror det kan ha ett samband...

• Anton Larson
    babuschka09 skrev 2010-04-28 12:29:55 följande:
    En av mina närmsta vänners dotter var totalförbjuden sötsaker när hon var liten. Gissa vem som nu är helt fixerad vid kakor, glass och godis? tror det kan ha ett samband...
    Att totalförbjuda sötsaker (eller vad det nu kan vara) verkar ju inte heller så balanserat.
    Men så länge min son inte uttryckligen själv vill ha glass ser jag ingen som helst anledning att servera honom det.
  • Skummis
    Anton Larson skrev 2010-04-28 18:16:38 följande:
    Att totalförbjuda sötsaker (eller vad det nu kan vara) verkar ju inte heller så balanserat. Men så länge min son inte uttryckligen själv vill ha glass ser jag ingen som helst anledning att servera honom det.
    Exakt.
  • bonsai

Min lilla dotter är 8 månader och hon får smaka pyttelite glass när vi äter det, men inga bullar och sånt. Får lite digestivekex när vi andra fikar. Ge när du vill och använd ditt förnuft!

• MaNiMi

Grejen är ju den att det kanske inte blir så kul som man tror när barnet ska få smaka pyttelite och sen tycker att det är skitgott å bara vrålar efter mer..
    har sett det hända ett par gånger när folk låtit ett litet barn smaka glass eller tårta.
    Däremot är det ju helt upp till en själv när man vill börja ge.
    Lämpligast är ju att ha gett smakprover av vanlig osötad mat först så att barnet kommer igång och börjar äta sånt innan de mer festliga alternativen erbjuds.
    Går ju att variera smörgåsrån med majskrokar och frukt eller något annat lite roligare...men samtidigt så har en 8 månaders inte något större behov av annat heller..är nog snarare föräldrarnas behov då!

Min älsta nöjde sig iaf med sina torra rån å kanske en bananbit eller något och när han väl fick glass första gången så tog han en tugga (han fick en glasspinne) rös och kissade på sig och sen så la han den på skärmen till sin keps! Tror han var runt 2 år då.
    Tror han var närmre 4 innan han åt en hel sån liten glasspinne själv, hans 2 år yngre bror sög däremot i sig första glassen dubbelt så snabbt när de båda fick samtidigt 

Svar på tråden När kan de små liven börja få lite glass o sånt?