• Lilla V

Hjälp med lön på nytt jobb! Grafisk formgivare

Hej!

Ska på intervju på ett jobb som grafisk formgivare. Det är ett privat, mindre företag, ligger ej i nån storstad.
    HAr varit frilans i 5 år o har dålig koll på lönerna där ute.
    Tänkte att jag vill ha lite koll om de frågar om lön.
    Spontant tänker jag att lönerna ligger på allt ifrån 19 till 24 på "landet", och funderar på att säga att jag tänker mig nåt mellan 21 och 24. Men ska man lägga sig lite högre IFALL de tänkt 24 typ. Så jag inte inbjuder till en lägre lön i onödan. Eller hur ska man göra?

Vad tjänar en grafisk formgivare på ett mindre privat bolag idag? Vet att det e olika men vad tjänar ni?
    Vilken lägstalön kan va rimlig att acceptera? Det går ju inte att säga vilken lägsta lön man kan tänka sig för allt e ju bättre än a-kassan liksom;)

Rimliga löneförslag, please! JAg har utbildning och 5 års frilanserfarenhet men inte just av de arbetsuppgifterna.

• Svar på tråden Hjälp med lön på nytt jobb! Grafisk formgivare
  • kidzo

Vad spännande!

Vad ska du göra, orginalare, AD assistent, AD?
    Vad har du frilansat som förut, vad har du för erfarenheter?

• kidzo

Vad har du för utbildningar? Ålder? Sånt spelar in också.

• Bling1975

Jag äger ett mindre privat bolag i Stockholm och vi har erbjudit våra nyanställda formgivare runt 23.000:- att börja med. Då har de haft utbildning och några års erfarenhet men inte exakt av det de ska göra hos oss. En hade bara jobbat på tidningsförlag som layoutare och den andra hade jobbat inhouse som formgivare. Vi gör både tidning och reklam.

Medellönen ligger förövrigt på 26.000:- i landet, med en spridning från 15.000 - 50.000:- så vårt yrke kan ju se väldigt olika ut beroende på var man jobbar. Olika företag tar ju väldigt olika mycket betalt beroende på hur gott rykte de har och hur duktiga de anses vara och det speglas såklart i deras lönenivåer.

Stitch längtar efter Lilo
  • Lilla V

Hm, vill inte berätta för mycket om företaget än. JAg vet faktiskt inte exakt va tjänsten innebär för jag ska träffa dem första gången nu snart.

Men min ålder är drygt 32 och jag har 3,5 års utbildning men den e lite bredare så inte specifikt grafisk. 
    Har mer än fem års erfarenhet men det e också svårt d jag varit egen företagare och hållt på med olika bitar inom medieproduktion.
    Men som jag förstår det kommer jag vara den enda grafiska formgivaren där. Det är ingen reklambyrå utan gör andra produktioner mer inom kulturområdet. 
  • Lilla V

Sen känns det så svårt att gå efter medellönen. För den siffran verkar ju komma av de som själva angett sin lön om du menar du går efter den där yrkesstatistiksidan? För hur många seriösa företag betalar 15 000 idag? Känns lite vilseledande. 

HAde det varit en byrå i Sthlm eller gbg hade jag nog lagt mig på 25 som förslag. Men nu vill jag lägga mih lägre men inte för lågt, så de tänker "aha, hon kan tänka sig 21, vi som hade tänkt 24. TYp. SVÅRT!!
  • kidzo

Säg 25 och hoppas att de godar det! :)

Svar på tråden Hjälp med lön på nytt jobb! Grafisk formgivare