• Tiril

spyr av flytande alvedon?

Min dotter har under detta år fått alvedon 2 ggr för att få ner febern hon haft under 2 sjukdomsperioder, varje gång har hon spytt som en fontän efter nån timme efter hon fått alvedon.

Kan barn bli sjuka eller inte tåla tex alvedon?
    vad kan man ge henne istället nästa gång hon får feber?
    Hört att ipren kommit ut med ngt för barn...

HJÄLP!
    Har försökt ringa bvc men dom är inte där idag.

• Svar på tråden spyr av flytande alvedon?
  • strojes

köp stolpiller som du för in i ändtarmen på ditt barn istället. bara att sticka in den och knipa om skinkorna en liten stund. tas snabbare upp av kroppen + att de inte spyr av de. många barn spyr av flytande alvedon.

• Tiril

men hon kanske är överkänslig? skulle det bli bättre av piller?

är det smaken som gör att hon spyr eller klarar inte hennes mage av medicinen?
    VAD gör att hon spyr av det?

• kristallen

Min äldste spydde också bara rätt ut när försökte ge han flyttande,
    alvedon. Fick då rådet och köpa supp.
    Han klarar inte av hostmedecin heller.

• norgesessan

panodil är tjockare.......kanske det hjälper...det vr en som skrev här nån gång som hadde så problem med att få i sitt barn alvedon, då testade hom panodil, det gick jättebra.....tror du inte hon kastar upp pga feberen?

• Tiril

nej hon har inte spytt varken före den flytande eller efter hon spytt upp det.
    det måste vara medicinen i sig. får köpa suppar.
    alvedon eller ipren isåfall?
    innehåller det samma ämnen eller är det skillnad?

• mammacatta

jättestor skillnad - kör på alvedon.
    ipren får man inte äta när man väntar barn - ibuprofen är inte bra för gravida
    alvedon har inga restrektioner alls. (paracetamol heter aktiva ingrediensen)

den tredje sorten heter acetylsalisylsyra, den kan ge problem med magen- treo är en sån.

• mammacatta

läste på lite: man får inte ge ipren alls till barn under 6 mån eller 8 kg. under 2 år bara efter läkares ordination.

alvedon: har tabell från 3 månader, inga restrektioner av typ iprens

• vonkis

min son fick flytande alvedon idag och har spytt två gånger..inga stora grejer men spytt har ahn...han brukar aldrig spy så det kanske var pga alvedonen? han är 5 månader och är inte sjuk men fick sin andra spruta idag så vi förberedde feber med lite alvedon.

hade ingen aning om att vissa barn spyr av flytande alvedon men då ska jag nog köpa supp ifall vi behöver alvedon någon mer gång.

• Olenius

Min dotter på 3 år spydde oxå av flytande alvedon så vi körde med supp. hela tiden. Men sist när hon fick feber hos farmor så klarade hon av flytadne alvedon bara vi tog det lugnt och tog lite i taget och vatten i mellan.

• Tiril

känns bra att veta att andra oxå haft problem med flytande alvedon. får ge suppar tills hon är tillräckligt gammal för att klara flytande.

• Kristin24

Elsa spydde också upp alvedonen, men jag tror att det är för att den är så fruktansvärt äcklig o sliskig...vi kom på att det gick lättare att ge henne lite i taget från en tesked...och vatten där emellan...

• Bellona

Vi har provat både alvedon och panodilsuppar och jag tycker att panodilen är bättre på att få ner febern än alvedon.

• Hallonmopeden

Jag är överkänslig mot alvedon och panodil (dvs med paracetamol). Har sedan jag varit liten kräkts om jag fått det. Vet inte vad mamma gav mig som barn om jag hade feber, förmodligen barnalbyl. Nu idag när jag är vuxen äter jag endast Treo eller Ipren. Som sagt det kan ju handla om överkänslighet mot just paracetamol...

Svar på tråden spyr av flytande alvedon?