• aquamarin

Någon som ska studera till bibliotekarie eller har gjort det i Borås?

Hej! Jag har sökt bibliotekarieutbildningen i Borås till hösten, och undrar om det är några andra här som också gjort det? Eller någon som redan går den eller är färdig bibliotekarie? Jag är fortfarande osäker på om jag valt rätt... Hur långt kommer man med stort bokintresse och en vilja att jobba med människor? Jag har en bild av mig på ett litet mysigt skolbibliotek lånandes ut böcker och läsande för skolelever.. Hur långt från verkligheten är det? Har förstått att utbildningen/ jobbet handlar om så mycket mer än det. Som det är nu kan jag nästan ingenting om datorer, kommer jag ha jättesvårt att hänga med i utbildningen då, eller är det nåt man lär sig efter hand?
    Är också jättenyfiken vad man gör på utbildningen, vad ni jobbar med efteråt och vad ni har för lön, samt vad ni som söker har gjort tidigare.

• Svar på tråden Någon som ska studera till bibliotekarie eller har gjort det i Borås?
  • Missy M

Har två vänner som har gått den utbildningen. Dom är som du stora bokslukare och som jag har förstått det så gillade dom utbildningen. Tror inte man behöver vara superduktig på datorn det lär man sig, sålänge man kan handskas med word så funkar det! Det blir ju mycket arbeten som ska skrivas på datorn (som i alla utbildningar) Ingen av mina två vänner har fått jobb på bibliotek, konkurrensen är på tok för stor, kan tillägga att dom gick ut för 2 år sen. En valde att plugga vidare i uppsala och den andra har nu efter mycket om och men fått ett deltidsjobb på en bokaffär i Göteborg.

Men som jag har förstått det så var dom iaf nöjda med utbildningen! Men tyvärr är väl biblioteksutbildningen något som det utbildas för många innom om man jämför med antal jobb som det finns.

BF 14 april
  • aquamarin

Man hör så olika där... Enligt många prognoser så finns det dåligt med jobb, men det senaste jag hört är att det är på väg att vända. Att det utbildas färre bibliotekarier plus stora pensionsavgångar  om ca 3-5 år.  Man vill såklart inte utbilda sig till ett jobb som har dåliga framtidsutsikter. Jag var också inne på socionom eller socialpedagog som jag trodde det var stor efterfrågan på, men enligt nya prognoser så kommer det att vara ett överskott på dem.

• sirisdotter
    aquamarin skrev 2010-04-20 11:22:15 följande:
    Man hör så olika där... Enligt många prognoser så finns det dåligt med jobb, men det senaste jag hört är att det är på väg att vända. Att det utbildas färre bibliotekarier plus stora pensionsavgångar  om ca 3-5 år.  Man vill såklart inte utbilda sig till ett jobb som har dåliga framtidsutsikter. Jag var också inne på socionom eller socialpedagog som jag trodde det var stor efterfrågan på, men enligt nya prognoser så kommer det att vara ett överskott på dem.
    Pensionsavgångarna har bibliotekarier hoppats på ett tag,  ja...   Vi är många födda i början av 40-talet - senare på 40-talet också.  I och med att ekonomin är som den är återbesätts inte alla tjänster.  Och många jobba kvar ett par år efter 65.

Såg dock till min stora förvåning en positiv prognos häromveckan, från Högskoleverket.

Som bibliotekarie är det bra att begripa lite ekonomi.  Förr eller senare får man en egen budget över sin verksamhet.  Och så ska man kunna hålla sig till givna anslag när det gäller bokinköp.

Förmåga till arbetsledning och kunskap om arbetsrätt är nödvändigt för arbetsledare, anser jag.

Att kunna marknadsföra verksamheten är enormt viktigt i lågkonjunktur,  kunna förhandla med politiker och värna sin verksamhet, som lätt ses som oviktigt besparingsobjekt.  Visst finns en bibliotekslag enligt vilken varje kommun ska ha ett bibliotek...   Skolbibliotek är sällan prioriterade.
  • Missy M

Jag tycker inte man ska läsa in för mycket i prognoser utan utbilda sig till det man vill. Om du väldigt gärna vill bli bibliotikare så visst plugga det då har du åtminstonde roligt. Min sambo började plugga till datanörd precis när bubblan hade gått och när han var klar gapade marknaden efter just hans kompetens så man kan aldrig veta!

BF 14 april
  • SkyDark

Jag har sökt bibliotikarie utbildningen i Borås till hösten så jag är med nyfiken på om det är fler här på FL som sökt dit eller går där.

• sirisdotter
    SkyDark skrev 2010-06-07 15:02:36 följande:
    Jag har sökt bibliotikarie utbildningen i Borås till hösten så jag är med nyfiken på om det är fler här på FL som sökt dit eller går där.
    Det kan vara en fördel att lära sig att stava till yrket, t ex i platsansökan...  (det har inte så mycket med tikar att göra utan heter bibliotekarie - det har med bibliotek att göra).
  • aquamarin
    sirisdotter skrev 2010-06-07 15:34:50 följande:
    Det kan vara en fördel att lära sig att stava till yrket, t ex i platsansökan...  (det har inte så mycket med tikar att göra utan heter bibliotekarie - det har med bibliotek att göra).

Blir man så här negativ och ohövlig när man är bibliotEkarie så kanske det är fel yrke att satsa på....

• aquamarin
    SkyDark skrev 2010-06-07 15:02:36 följande:
    Jag kommer nog att gå utbildningen i Borås till hösten, kul då kanske vi ses där! Så får vi se till att ge yrket en positiv klang :)))
  • sirisdotter
    aquamarin skrev 2010-06-17 12:30:52 följande:

Blir man så här negativ och ohövlig när man är bibliotEkarie så kanske det är fel yrke att satsa på....

OK, ta det så om du vill.  Har jobbat fackligt i många år och bl a deltagit i tjänstetillsättningar på landets största kommunala bibliotek.  Sökande som inte kunde stava till sitt yrke kommenterades under urvalsprocessen.  Trodde det kunde vara bra att veta....
  • BillyX
    sirisdotter skrev 2010-06-17 13:55:02 följande:
    OK, ta det så om du vill.  Har jobbat fackligt i många år och bl a deltagit i tjänstetillsättningar på landets största kommunala bibliotek.  Sökande som inte kunde stava till sitt yrke kommenterades under urvalsprocessen.  Trodde det kunde vara bra att veta....
    Och du tror inte att TS kommer få den korrekta stavningen inpräntad i sig lagom tills det är dags att söka jobb (om ett antal år)?
  • sirisdotter
    BillyX skrev 2010-06-17 14:32:08 följande:
    Och du tror inte att TS kommer få den korrekta stavningen inpräntad i sig lagom tills det är dags att söka jobb (om ett antal år)?
    De flesta som sökte jobb på Stockholms stadsbibliotek hade utbildning (faktiskt inte alla)  och stavningen "bibliotikarie"  var inte helt ovanlig. 
  • SkyDark

Ber om ursäkt för min fina felstavning ^^

Jag har i alla fall kommit in på Bibliotek- och informationsvetenskap i Växjö istället för Borås
    Jag håller tummarna för er andra som har sökt och hoppas att ni kommer in!

Svar på tråden Någon som ska studera till bibliotekarie eller har gjort det i Borås?