J1983 skrev 2010-04-18 09:38:27 följande:
Åh vad svårt, jag tror det allra viktigaste är att man trivs på jobbet, detta då man faktiskt spenderar större delen av sitt liv där, det känns så i alla fall. Men samtidigt så är det ju viktigt att resten av livet, med ekonomi osv. inte blir en kamp. Mitt tips är att ta reda på vad man tjänar inom de yrken som du drömmer om och så jämför du med det du har och vad du skulle kunna få.
Ja, knepigt. De största drömmarna har ju varit just små yrkesgrupper (inredare, sminkös m.m.) som sällan har ett heltidsjobb eller får gå på projekt. I annat fall tjänar dom uselt som butiksbiträden.
Om man ändå ska studera, vet jag inte om jag direkt vill gå ner i inkomst....eller tänker jag fel? Man kanske resonerar dumt.....huh....
Anonym skrev 2010-04-18 10:40:29 följande:
Om jag vore i din situation skulle jag kolla upp i vilka yrken jag kan få utlopp för min kreativitet, men ändå tjäna pengar. Gillar du att sy så kanske du kan utbilda dig till textilslöjdslärare. Gillar du att måla; bildlärare? Sen finns det ju olika designutbildningar som kan leda till bra yrken; industridesigner, gränssnittsdesigner mm.Gå till en yrkesvägledare och berätta vad som är dina intressen. Sen kan han/hon ge förslag på utbildningar som leder till "marknadsanpassade", efterfrågade yrken där du både kan tjäna pengar OCH arbeta med något du gillar.Jag tror inte på att gå och jobba på ointressanta och oinspirerade jobb på dagarna. Yrkestiden är för värdefull för att slösa bort.
Smart, att leta efter något mellanting...något där man får utlopp för den sidan på ett eller annat sätt. Sen kanske man får ta de andra bitarna i arbetet och se dom som "ett jobb" bara....man kan inte älska alla arbetsuppgifter, men om man får med kanske 30-40% kreativa så kan man vara nöjd..... :)