• Mamma till Rasmus

Hur klä nyfödd på sjön?

Hej!
    Våran bebis har bf 30/5
    Vi har en stuga i skärgården dit man måste ta båt
    Varje år firar vi midsommar där ute.
    Nu till min fråga, hur klär man bebisen?

Flytväst har vi självklart redan införskaffat fr. 3 kg men jag tänkte mest på om man behöver ha en tunn overall typ vindoverall?
    Vi har motorbåt och det är klart att det blåser lite.

Dom overallerna jag har tittat lite på i så fall är

Vindfleece overallVindfleece overall från po.p den är vindtät och vattenavvisande.  Materialet andas.

Vind och regnoverallVind och regnoverall från Nowali.

Så vad tror ni? Behöver man ha overall på sjön? känns så lite med bara långärmad body, byxor, mössa och flytväst...

• Svar på tråden Hur klä nyfödd på sjön?
  • Tildas52

ska bebisen ha en vagn med sig så kan ju h*n  ligga i liggdelen under färden med sufletten som vindskydd och så filt och grejer tror flytvästen värmer en del......

• Mountains

Bor själv i skärgården och det kan vid midsommar vara riktigt kallt på sjön. Se till att overallen står emot vinden, sedan kan ni ju klä där under efter behov. 

Angående flytväst tror jag att det blir svårt med ett så litet barn att ha på flytväst och sedan lägga ned i vagnen. Flytkragen i nacken kommer att göra at den lilla får en konstig ställning i halsen. Ni får nog ha den lilla i knät om ni ska ha flytväst på. 
    Lycka till! 
  • Wench85

Åh, så underbar den nedre overallen var! Var hittar du den? Vad kostar den? Och var köpte du flytväst?

Vi har bf 6/6 och i "vanliga" fall spenderas en hel del sommarkvällar grillandes på nån kobbe, eller tar oss till vänners sommarställen med båt eller seglar. Jag hade ställt in mig på att vi får hålla oss i land i sommar, men nu när jag ser din fråga här får jag lite hopp. Kan ni kan väl vi. ;) Men jag tror definitivt på overall. Midsommar i Sverige kan ju vara kallt och om ni inte tänkt att puttra fram i ett par knop hela vägen kommer det nog dra en del om den lilla. 
    Hur gör ni förresten med i- och urstigning? Jag skulle nästan helst ha barnet i en bärsele hellre än att bära den i famnen, även om den har flytväst. Hur tänker du? 
    Kika gärna in i min blogg; studentmorsan.wordpress.com
  • Mountains

Jag skulle inte ha barnet i sele vid i och urstigning om jag inte var väldigt säker på stabiliteten vid båten. Om man mot förmodan halkar och ramlar i vattnet drar du med dig den lilla och det kan bli svårt att hålla barnets huvud över vattenytan. Detta beror naturligtvis på djup och hur högt barnet sitter. Sedan tror jag inte att det funkar med sele och flytväst ihop. 

• Wench85
    Mountains skrev 2010-04-17 16:20:46 följande:
    Jag skulle inte ha barnet i sele vid i och urstigning om jag inte var väldigt säker på stabiliteten vid båten. Om man mot förmodan halkar och ramlar i vattnet drar du med dig den lilla och det kan bli svårt att hålla barnets huvud över vattenytan. Detta beror naturligtvis på djup och hur högt barnet sitter. Sedan tror jag inte att det funkar med sele och flytväst ihop. 
    Det är just på grund av stabilitet, eller snarare instabilitet, som jag tänker att det är bättre med sele. Då kan den som bär barnet hålla i sig med båda händerna när den stiger i och ur. Om man bär barnet i famnen har man bara en ledig hand och risken att barnet faktiskt skulle hamna i vattnet blir väldigt mycket större. Ramlat i med båda händerna fria har jag... aldrig gjort tror jag.
    Fast å andra sidan har du ju helt rätt i att om man väl ramlar i är det ju mycket farligare. Så länge som den som bär selen är vid medvetande skulle den ju lätt kunna lägga sig på rygg för att hålla uppe barnet, men man ska ju faktiskt planera för att falla så olyckligt att man blir medvetslös och liknande. Nej, du har rätt, bättre att ha barnet i flytväst i famnen. Tack för påpekandet! :)
  • Klaraah

Det kan ju duggregna lite då och då på sommaren och det blåser på sjön. Jag skulle låna en vind- och vattentät vinteroverall av någon för att ha vid sånt väder. Eller köpa en  nu på vinterrea. Alternativt köpa en vindtät overall. Sen har man nog större nytta av fleeceoverall utan vindfleece i övrigt när den ligger i vagnen. Tycker den andas bättre.

• alskdldskjf
    Wench85 skrev 2010-04-17 16:02:24 följande:
    Åh, så underbar den nedre overallen var! Var hittar du den? Vad kostar den? Och var köpte du flytväst? Vi har bf 6/6 och i "vanliga" fall spenderas en hel del sommarkvällar grillandes på nån kobbe, eller tar oss till vänners sommarställen med båt eller seglar. Jag hade ställt in mig på att vi får hålla oss i land i sommar, men nu när jag ser din fråga här får jag lite hopp. Kan ni kan väl vi. ;) Men jag tror definitivt på overall. Midsommar i Sverige kan ju vara kallt och om ni inte tänkt att puttra fram i ett par knop hela vägen kommer det nog dra en del om den lilla.  Hur gör ni förresten med i- och urstigning? Jag skulle nästan helst ha barnet i en bärsele hellre än att bära den i famnen, även om den har flytväst. Hur tänker du? 
    Min dotter är född 5/6 för ett par år sedan och henne lyfte en person i båten över till en person på land. Höll gjorde vi i öglan i nacken på flytvästen och ja, den var väl testade att den satt fast innan. Men man fick lång räckvidd och på så sätt slapp man själv hoppa i land med det lilla livet i famnen eller i bärselen och riskera att halka eller ramla och på något sätt skada barnet. Vi gjorde likadant med sonen ett par år senare.

Ni märker snart vad som fungerar för er.
  • Mamma till Rasmus
    Wench85 skrev 2010-04-17 16:02:24 följande:
    Åh, så underbar den nedre overallen var! Var hittar du den? Vad kostar den? Och var köpte du flytväst? Vi har bf 6/6 och i "vanliga" fall spenderas en hel del sommarkvällar grillandes på nån kobbe, eller tar oss till vänners sommarställen med båt eller seglar. Jag hade ställt in mig på att vi får hålla oss i land i sommar, men nu när jag ser din fråga här får jag lite hopp. Kan ni kan väl vi. ;) Men jag tror definitivt på overall. Midsommar i Sverige kan ju vara kallt och om ni inte tänkt att puttra fram i ett par knop hela vägen kommer det nog dra en del om den lilla.  Hur gör ni förresten med i- och urstigning? Jag skulle nästan helst ha barnet i en bärsele hellre än att bära den i famnen, även om den har flytväst. Hur tänker du? 
    Den nedre overallen kostar 499 kr och jag hittade den på www.lillamirakel.se och sen under babykläder, swe märken och sen laban.
    Flytvästen gick vi in på en återförsäljare av båtar och beställde från deras katalog.

ang. i och urstigning så kommer jag nog att sätta mig ner på bryggan och sen langa över bebisen till min man som redan är i båten, sen går jag ner i båten och tar bebisen och har den i mitt knä under båtresan.
  • Mamma till Rasmus
    Mountains skrev 2010-04-17 15:41:27 följande:
    Bor själv i skärgården och det kan vid midsommar vara riktigt kallt på sjön. Se till att overallen står emot vinden, sedan kan ni ju klä där under efter behov.  Angående flytväst tror jag att det blir svårt med ett så litet barn att ha på flytväst och sedan lägga ned i vagnen. Flytkragen i nacken kommer att göra at den lilla får en konstig ställning i halsen. Ni får nog ha den lilla i knät om ni ska ha flytväst på.  Lycka till! 
    Ja vi kommer nog inte ens ha med oss vagnen, stugan ligger på ett berg och all omgivning är väldigt bergigt :)
  • Mountains

Ja, det är ju som så att man märker vad som funkar och inte. I början prövade vi oss fram och så ser man. Tex så kunde inte vi ha flytvst på vår flicka i början, hon var för liten för den och det gick inte alls. Sedan har vi ibland haft henne i babyskyddet om man åkt ensam och då har vi inte heller kunnat ha flytväst, pga av att kragen blev förstor. Men jag ska tillägga att vi har en stor båt och sitter inomhus när man kör. 

Nä vagn verkar inte var en hit vid den stugan. Flytvästen ser för övrigt fin ut! 
  • Mountains

Använde de flytvästen på sin nyfödda? Blir lite intresserad inför vår lilla som är beräknad till 19 maj!

• Wench85

Åh, det verkar ju finnas många olika varianter av flytvästar till spädbarn. (www.baltic.se/product.asp&lang=se) Lite lustigt att min hjärna tänkt att det inte ens är en möjlighet att röra sig från fastland med en nyfödd. Det är ju klart att det är! Kanske till och med enklare och tryggare än med en tvååring som vill klättra och springa runt...

Vad glad jag är att jag såg den här tråden! :)

• lövet

Nu blev jag nostalgiska och tänker tillbaka på 1:a sommaren med min äldsta dotter (nu 4 år). Vi hade segelbåt och var ute och seglade med henne tidigt. Att amma när båda har flytväst är intressant men fungerar efter lite övning Rekommenderar BOOB amningsfleecetröja till alla som inte vill få mjölkstockningen i skärgården. 

Hon hade en gul Baltic Bambi flytväst - en mycket bra väst.
    Dom blir lite otympliga dock i sina jätteflytvästar när dom är små så det är viktigt att hålla klädseln så smidig som möjligt. Lager på lager tycker jag är bäst så att man kan variera efter vädret.
    Vi hade aldrig med oss vagn men hade en mjuklift till lilltjejen så att hon kunde vila lite. Ligger man bra förtöjd kan man även räcka över barnet till person på land i mjukliften POPs tunna overaller i velour eller bomull är kanonbra på sommaren kompletterade med överdrag när det är kallare. Windfleecen är oxå bra men dom kan bli lite varma och otymliga. Det kan bli lite knöligt att ha dom under flytvästen tycker jag. Jag skulle satsa på en tunn vind/regn overall. Vi hade oftast body, byxor mössa, tunn POP overall, Nanook fleeceväst (vindoverall vid behov) och sedan flytvästen - sen stoppade vi hela tjejen i en babysovsäck. Babysovsäck var jättebra till tjejerna på sjön och på kalla kvällar i skärgården - vi hade Haglöfs Baby http://www.fishit.com/product_info.php/products_id/85830 som nu troligen är ersatt med Toddler http://www.outnet.se/hagloefs/slumber-toddler.php 
    Kolla overaller på Tradera - det brukar finnas massor som knappt är använt i små storlekar och då kan du köpa några olika och testa vilket som sitter bäst. 

• L2K

Nu har inte jag varit på sjön så tidigt på året med nyfödd, men i juli/augusti dock och sen resten av säsongen.

Första turen ut i skärgården http://www.familjeliv.se/hem/l2k/gallery/phpg8sa8z.jpg
    Dottern i flytväst http://www.familjeliv.se/hem/l2k/gallery/phpjpxeml.jpg
    Ammas med flytväst på http://www.familjeliv.se/hem/l2k/gallery/phpt6x24w.jpg 

Jag har nog satsat på iaf en fleeceoverall. Sen kan du ju ha med så du kan klä i lager på lager. Ta med ett tjockare täcke att ha i liggdelen om bebisen sover där så vet du att du har ett tjockare altervativ så med...
    Jag brukar utgå från vad frussna jag brukar ha på mig och sen lägga till ett par lager i fall att...

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04, Emilia -07, BF 26/7-10
  • stor grön drake

Jag fick veta att det fanns en "ligg-flytväst" för spädbarn idag, tror det var rukka hon sa att märket hette, men undersökte det inte destomer då vär lilla skrutt på 5,5 månader redan ska sitta och vara med hela tiden.

Om du tycker det låter lite med vindstoppare och body+byxor, tänk på att det blir ganska varmt en solig dag om man inte är utsatt för vinden. Du hinner ju pröva dig fram lite innan som tur är. Om ni inte kan solskydda skulle jag även rekomendera solbrillor för att skydda ögonen, vår kille använder sina redan, när han tittar ut ur vagnen (han sitter givetvis i skuggan) för det är så ljuuust... tänk på att barn har mycket känsligare ögon, så i alla situationer som du själv behövetr/använder solglasögon ska de med göra det.

091109 ♥ Linus ♥ dragon-pup.blogspot.com
Svar på tråden Hur klä nyfödd på sjön?