• dotson

Hur fotar man bäst ett ärr? Själv eller fotograf?

Hej!

Har ett tre cm långt ärr i pannan efter en bilolycka. Ganska smalt och sitte börjar från hårfästet. Nu är det dags att fota får att ev få ersättning. Hur har ni andra gjort som fotat ärr? Har ni gått till fotograf eller fotat själv. Har ju betalt en massa för försäkringen men som alltid vid olyckor går man back ekonomiskt + allt psykiskt lidande så man vill ju ha så mycket pengar som möjligt...

Är det någon som fått ersättning för ärr i ansiktet och i såfall så mycket?

• Svar på tråden Hur fotar man bäst ett ärr? Själv eller fotograf?
  • Frontline

Det är väl bara att prova att fota, antar att dom flesta har digitalkamera idag så blir inte bilden bra är det bara att radera den.
    Be nån kompis hjälpa dig bara så löser det sig..

Hur mycket man kan få är omöjligt att säga, kanske ingenting eller 5 siffrigt belopp

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Greger

Jag har ett ärr på handen som jag ska söka ersättmning för. Så jag undrar också litegrann. Det jag hört är iaf. att det ska ha gått två år innan. Så jag får vänta till augusti.

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • inze

Ingen aning om vad som är bäst. Lyckas man själv ta en bild där ärret syns bra borde det duga lika bra.

Dottern skadade kinden när hon var dryga 1 år. Vi fotade ärret själva efter 2 år (tror jag det var) och hon fick 13 500:- för det.  Nu några år efter syns det bara i vissa vinklar om ljuset ligger på.
     PÅ bilden nedan hur skadan såg ut och hur ärret såg ut på bilder vi skickade in (skickade flera bilder)
    skada.jpg

Klicka för större bild
  • mormor 1965

Varför får man ersättning för ett ärr? Eller är det för att det ska täcka läkarkostnaderna man haft?

• FrökenFreja

Jag har ett 20 cm lång ärr på benet som jag fick när jag bröt lårbenet och fick operera in spikar. Jag fick 30 000 för det, men det är ett antal år sedan. Fick det utan att fota så det kan jag inte hjälpa dig med, men se till att ha en digitalkamera som kan ta närbilder på ett vettigt sätt!

• Heli77

Jag skulle försöka fota det utan blixt, för blixtljus KAN göra bilden platt och ärret kan bli svårsynligt. 

Du kan naturligtvis prova med blixt först, men om det blir svårsynligt kan du försöka bli fotad i naturligt ljus - exempelvis i sidoljus från ett fönster (så att ena sidan blir skuggad).
    Det kan göra att ärret framträder bättre och om ärret är av en djupare karaktär kan även djupet framgå bättre.
    Sigrid, Judith, Esther och Lillith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • antispantis

ja det var lite svårt att fota sonens panna, men vi lyckades få någorlunda bilder som dem godkände, han fick ut lite över 17 000:-

• Greger

Det bästa är väl ändå att prova sig fram när det gäller själva fotandet. Kameror idag är ju i regel väldigt bra.

Såhär såg mitt ärr ut två veckor efter olyckan: http://gundel.blogg.se/2008/august/update-min-hand.html
    Har fortfarande ingen känsel mellan mitten"hålen" uppe. Självklart är det snyggare idag men kunde ha varit mycket bättre om det blivit sytt ordentligt från början.

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • Mummy

Min syster fick gå till en fotograf och ta bilder, och det gick på försäkringen

• hymafr

Det beror ju faktiskt rätt mycket på vilket försäkringsbolag man har.
    Min dotter har ett 15-20 cm långt ärr i nacken som syns jättetydligt om hon har uppsatt hår.
    Det fick hon bara 15.000 för av Länsförsäkringar, trots att vi dessutom har högsta möjliga ersättningsnivå (vet inte om ersättningsnivån spelar någon roll här, men ändå).

• Sanndra

Jag fotade mitt ärr själv! De gick jättebra! En som jobba på försäkringsbolaget gav tips om att man skulle va lite solbränd för då trädde ärret fram bättre!

• antispantis

beloppet man får beror mycket på VAR den sitter, sitter den i ansiktet så får man mer, eftersom det är så synligt ärr. Min sons är är inte stärre än 1cm men mitt i pannan så den syns väldigt synligt

• Disela

Jag har ett ärr längs hela ryggraden efter en scoliosoperation. Min smabo fotade det då jag stod mot en vit vägg. Eftersom det är så pass stort och långt fick jag en bra ersättning för det. Anmält som vanprydande ärr. Visste inte alls att man kunde anmäla det utan det var försäkringsbolaget själv som sa att jag skulle skicka foto på det. Du kan nog fota det själv, så länge du har en ok kamera och ett bra ljus.

• Frida Li

Jag har ett ärr på min arm, ca 2cm, efter operation som jag fick 5000kr för. Mitt försäkringbolag ville att en läkare skulle fota ärret. Min sambo ska nu själv skicka in bilder på sina ärr på axeln efter operation men det kan han fota själv sa försäkringsbolaget.

• Mälaröbo

Min dotters vattkoppsärr i ansiktet var lite kniviga att fota själv, men vi lyckade tillslut och de fotografierna gjorde att hon först fick 9 000 kr. Vi skrev en enkel överklagan och fick då istället 19 000 kr.

• Mälaröbo
    mormor 1965 skrev 2010-04-17 15:28:57 följande:
    Varför får man ersättning för ett ärr? Eller är det för att det ska täcka läkarkostnaderna man haft?
    Det beror ju helt på vilken typ av försäkring man har. Kostnader kring själva skadan, tex trasiga kläder mm är ju en sak, men kvarblivna ärr handlar väl mer om det psykiska och bestående men.
    Dotterns försäkring var både en olycksfall- och sjukförsäökring vilket var tur annars hade vi inte fått något pga vattkoppor.
    En annan viktig sak är att man måste ha haft läkarkontakt för att kuna få ut något på vår försäkring.
  • ErikAD

Det finns många faktorer som spelar roll när du ska få ersättning för ärr. Ålder, försäkringsbelopp med mera. Fick ett stort ärr efter operation och fick en hel del i ersättning. Folkets ombud (www.folketsombud.se) hjälpte mig, dom kan säkert hjälpa dig med. Många gånger så får du för lite ersättning, fördelen när dom gör det är att du alltid får rätt ersättning.

Svar på tråden Hur fotar man bäst ett ärr? Själv eller fotograf?