• kilowatt

Är så himla stor. Vecka 13.

Men nu måste jag fråga vilken mage det är som "räknas".

När jag går upp på morgonen är jag relativt liten fortfarande. En liten bula men det är allt. Efter frukosten blir magen jättesvullen och sen byggs det på under hela dagen tills jag ser ut som en koloss. Jag antar att detta är... luft, mat, svullna tarmar? Det kan väl ändå inte vara barnet som tar så mycket plats än?

Jag fick svullen mage lätt redan innan jag blev gravid, men det här är ju nästan läskigt. Är väldigt smal i resten av kroppen så att redan se så här stor ut känns oroande, var kommer det då sluta nånstans?

• Svar på tråden Är så himla stor. Vecka 13.
  • Rocktroll
    kilowatt skrev 2010-04-17 16:40:53 följande:
    Men nu måste jag fråga vilken mage det är som "räknas".När jag går upp på morgonen är jag relativt liten fortfarande. En liten bula men det är allt. Efter frukosten blir magen jättesvullen och sen byggs det på under hela dagen tills jag ser ut som en koloss. Jag antar att detta är... luft, mat, svullna tarmar? Det kan väl ändå inte vara barnet som tar så mycket plats än?Jag fick svullen mage lätt redan innan jag blev gravid, men det här är ju nästan läskigt. Är väldigt smal i resten av kroppen så att redan se så här stor ut känns oroande, var kommer det då sluta nånstans?
    Du har ju ännu inte fått den riktiga babymagen så snart ska du se att kulan blir mer jämnstor :) i början är man ju väldigt svullen men sen kring v 20 (på ett ungefär) så kommer den riktiga magen och svullnaden lägger sig. Sen är ju visserligen vissa väldigt stora tidigt.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • kilowatt
    Disela >> Inte vad jag vet, har aldrig kollat det. Men har som sagt alltid haft lätt för att få svullen mage, så ja, vem vet. Har dock aldrig haft ont i magen i samband med det.
  • Teskedsmamman

I vecka 13 fick jag hastigt och lustigt gå över på mammakläder den här graviditeten, jag får alltid mage tidigt och den blir stor direkt!

Du kan snabbt och enkelt kolla upp gluten/laktos genom ett blodprov på vårdcentralen.

3 killar & pojke v24 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Leiben

jag har samma bekymmer som du och jag hatar det! fattar inte hur det ska få plats bebis och mat när det redan nu känns som om huden ska spricka. jag har också en benägenhet att svälla upp utan gravidtitet men det här ser sjukligt ut. jag kan inet fota min mage vecka för vecka och se hur den växer för jag ser redan ut som jag är i 7:e månaden  jag är vanilgt normalsmal annars men känner mig fetast i stan. jag längtar sååååå tills att alla vet att man är gravid så att man slipper dölja magen eller måsta gå och hålla in den,

Hur exakt ser man skillnad på en svullen mage jämfört med en längre gången gravidmage???

• Miss88

Jag är i v.11 nu och min mage syns också rejält. Eller rättare sagt på morgonen är det bara en liten "extra" mage men på kvällen har jag svullnat upp så att jag ser jätte gravid ut. Känns lite jobbigt att veta att det bara är en massa luft och tarmar när jag vill att det ska va en riktig bebis-mage.

Min kompis som också är gravid beskrev skillnaden att den svullna magen var mer pösig och medgörlig och sen när hon fick riktig gravid-mage var den mer fast. Jag vet inte, det är säkert individuellt det med.

• kilowatt
    Leiben skrev 2010-04-22 19:41:26 följande:
    hur går det med magen? idag är min sprickfärdig!
    Haha, eftersom det är morgon än så är jag rätt platt. Tog en bild igår på hur den ser ut efter frukosten, har lagt in bilden i galleriet. Men det känns mer lugnt nu iallafall, eftersom jag vet att det lägger sig över natten och att min mage är "normalstor" för att vara i vecka 13, egentligen. Den bara gillar att svälla. {#lang_emotions_wink}
  • LillaMandarin

Jag är i vecka 13 och det är samma här. JAg ser väldigt gravid ut med kläder på men under döljer sig egentligen en mjuk mage. Den "riktiga" magen blir betydligt hårdare. Kan inte komma ihåg att det var så här sist men det är väl olika. Men jag kan inte dölja detta nu om jag inte har väldigt stor pösig tröja eller orkar gå att dra in magen vilket fortfarande går.
    Så det är nog bara att acceptera och vara nöjd och hoppas att ingen vill komma och känna på magen...som bara e mjuk än så länge.

• Linawb
    kilowatt skrev 2010-04-23 08:20:03 följande:
    Haha, eftersom det är morgon än så är jag rätt platt. Tog en bild igår på hur den ser ut efter frukosten, har lagt in bilden i galleriet. Men det känns mer lugnt nu iallafall, eftersom jag vet att det lägger sig över natten och att min mage är "normalstor" för att vara i vecka 13, egentligen. Den bara gillar att svälla.
    Vilken fin mage du har redan! Jag tycker då det där ser ut som bebiskula, och inte luft och "pös". Den är ju så där spetsig som de brukar vara! Längtar tills min ser ut så, är i v 10 så det kanske dröjer.

Såg att du gjort vul i v 9, hur stor var din böna då? Jag gjorde i onsdags, v 9+1 och då var den 24.4 mm. Tycker själv det låter lite, men det var måttet som gjorde att jag blev framflyttad till v 9+1, trodde jag var någon dag efter själv.
Svar på tråden Är så himla stor. Vecka 13.