• Tant T

Koh Lanta - Klong Dao eller Long Beach, Blue village eller Lanta resort bungalows?

Hej,

vi är i färd med att boka en resa till Koh Lanta i jan-feb nästa år med vår då 4,5-åring och min mamma. Vi har svårt att bestämma oss för strand och hotell, det lutar antingen åt Fritidsresors Blue village Exotic Chada Beach Resort eller Vings Lanta Resort Bungalows, det ena på Klong Dao och det andra Long Beach, det ena stort och fancy och det andra enklare och mysigare.
    Nån som har bott på nåt av hotellen? Hur ska man tänka vad gäller de båda stränderna, vad är bra och vad är dåligt med resp. strand?

Tack för snabba tips!

• Svar på tråden Koh Lanta - Klong Dao eller Long Beach, Blue village eller Lanta resort bungalows?
  • Ville04

Hej Vi har bott på koh lanta chada beach resort i två år i rad. Tre veckor 2009 och 4 veckor 2010, Vi är super nöjda. Bra sandstand där det är långgrunt så det är väldigt lätt att bada med barnen. Vi längtar dit igen.

Vi bokade flyg med thaiair och bokade hotellet själva, inte genom fritidsresor. Det blev ca 25 000 kronor billigare för oss, två vuxna och två barn 3 och 5 år.

• Tant T
    Ville04 skrev 2010-04-17 21:22:01 följande:
    Hej Vi har bott på koh lanta chada beach resort i två år i rad. Tre veckor 2009 och 4 veckor 2010, Vi är super nöjda. Bra sandstand där det är långgrunt så det är väldigt lätt att bada med barnen. Vi längtar dit igen. Vi bokade flyg med thaiair och bokade hotellet själva, inte genom fritidsresor. Det blev ca 25 000 kronor billigare för oss, två vuxna och två barn 3 och 5 år.
    Tack för svar! Hur var rummen, poolerna osv.? Jag läste nån som skrev att det var "omysigt" för att vara Thailand, tyckte ni oxå det?
  • Ville04

Visst det kanske inte är så Thailänskt mysigt men så skönt när man har barn med sig. Rummen är så stora. Vi sov i ett rum, det var ett badrum i mellan med badkar och dusch, sen har barnen ett sovrum som de bäddar extra sängarna i. Det som jag tycker är så bra som vi pratade med många andra familjer är att i våra rum hade vi inte ett enda mygg, många av de bungalower som är så mysiga så hade de problem med myggen. Det är ganska mycket mygg där nere och jag som är överkänslig mot mygg tyckte att det var viktigt. Jag tycker det var väldigt skönt med stora rum då man är inne några timmar på dagarna då det är som varmast. Poolområdet är enormt, det är aldrig trångt utan man kan välja om man vill bada där alla barn är eller om man vill bada där det är lite lugnare. Det är mkt aktiviteter och bamse och hans vänner kommer varje dag vid poolen för att träffa barnen, om man nu tycker om det.  Hotellet är stort och lyxigt så det kanske inte är det man söker när man åker till Thailand men som sagt vi har varit där två år i rad och det är väldigt bekvämt och det är väl det vi har sökt. Det mysiga thailänska har vi fått genom att vi har nästan aldrig ätit lunch eller middag på hotellet utan vi har gått på de mysiga thailänska resturangerna som finns längst stranden eller inne i staden saladan.

Stranden precis utanför hotellet är jättebra, långgrunt så det är lätt att bada med barnen, jag tror att de andra stränderna är det inte det.

Har du några fler frågor så är det bara att fråga.
    Vi längtar tillbaka:)

• Smilla75

Barnen kan inte själva gå i vattnet på LB, det stupar rakt ned och starka strömmar samt rullgrus. KD är bäst med barn. Chada ser jättetrevligt ut, men jag har inte bott där då vi hyr lägenhet istället men jag håller med ovan att det är bekvämt med bra boende när man har barn.

• Tant T

Tack för svar!

Hur befolkad är stranden vid hotellet? Hur befolkade är övriga stränder? Jag har aldrig varit på Koh Lanta förut men i Khao Lak och i Kata Beach, Khao Lak var precis lagom och Kata beach så här i efterhand med barn för mycket folk (för mycket solstolar helt enkelt, gillade Kata Noi bättre och skulle ha hängt där om vi åkte dit med dottern).
    Kan man enkelt (med TukTuk el Longtailbåt ex.vis) ta sig mellan stränderna?

Åh gud vad svårt det är!! Nån som har bott på nåt annat bra hotell på Klong Dao? Vi har bara tittat på charterbyråernas hotell, främst för att det verkar bli så stökigt med transfer och särskilt båtarna om man bokar själv, och där hittar jag eg. inget annat som verkar passa våra "krav".

• Ville04

Kohlanta är så underbart, det är naturområde så det finns inga jetski eller bananbåtar osv utan det är lungt och skönt.

Stranden är jätte härlig, inga solstolar alls. Stor härlig och rymlig strand. Det finns många bra hotell på KD, ett hotell som är väldigt populärt som kostar ca 500 kr natten för en bungalow är familjeägda noblehouse, det var fullbokat. Det ligger precis brevid Chada beach. Dr lanta är också ett bra medelklass hotell till bra pris. Vi gjorde misstaget att boka till halvpension på hotellet första året. Det är så mkt billigare att äta lunch ute på de andra hotellen, resturangerna.

Först gången vi åkte till koh lanta åkte vi med fritidsresor pga vi vågade inte boka själva det var för krångligt men vad fel vi hade. När man bokar hotell så kommer de och hämtar dig vid flygplatsen i krabi för en kostnad. De fixar allt med båtfärgorna, du behöver inte tänka på något. Vi bokade med Chada som kom och hämta oss för 4000 bath, när vi åkte hem så bokade vi skjuts med de som vi lämnade in tvätt till, de tog 1700 bath och då ingick de två färgorna, så enkelt.

Vi bokade flygstolar med thai på sommaren då de hade kampanj sedan väntade vi med att boka hotell till tre veckor innan vi åkte och det var inga problem alls. Allt är så enkelt och det blir mkt billigare,då kan man stanna längre:)

Du kan lätt åka med bil i mellan stränderna, vi undvek att åka tuktuk utan tog bilarna som hotellet hade. De flesta hotell har taxiservice.

Sedan har du svensk ägda slow down så bra resturang, de hyr ut villor om man planerar stanna längre. Www.slowdownlanta.se stranden är sämre på den delen, stenar i vattnet.

Saladan är staden där du kan shoppa lite och äta på goda fiskresturanger.

Hela stranden är full med bra resturanger och allt är väldigt barnvänligt.

• Tant T

Ville04: varför undvek ni tuktuk? Vi har alltid tyckt det varit smidigt med tuktuk då både jag, min mamma och min dotter lätt blir åksjuka i vanliga bilar men inte tuktuk då den är öppen och man kan andas frisk (nåja) luft. Vi åkte mycket tuktuk både i Khao Lak och i Kata.

Det blir nog Chada beach trots allt, vi kan inte vela för länge och det mesta jag läst pekar ju på att det är ett bra ställe för barn och har dottern det bra då har vi det ju bra!

• Ville04

Har hört att det varit mkt olyckor med tuktuk, känner mig så oskyddad. Men det är säkert bara jag som är lite fjantig:) Jag tror inte ni kommer bli besvikna på Chada beach resort. Hoppas ni får en bra resa, när ska ni åka?

• Millans hustru

Är det saker man ska tänka på att inte äta? kan man köpa glass o mat från gatukök eller vilken restaurang som helst eller blir man lätt magsjuk?
    Ska man ta med egen flytväst till dottern hemifrån om man ska göra båtutflykter? *nyfiken*
    Vad kostar en middag för två vuxna på stranden där nedanför hotellet? hur mcyket pengar ska man ta med för två veckor tro? Och funkar visakort någonstans/bör man undvika att använda visakort?
    Finns värdeskåp på rummen på hotellet på blue village chada beach?

• Thegran
    Millans hustru skrev 2010-09-23 09:39:33 följande:
    Är det saker man ska tänka på att inte äta? kan man köpa glass o mat från gatukök eller vilken restaurang som helst eller blir man lätt magsjuk?
    Ska man ta med egen flytväst till dottern hemifrån om man ska göra båtutflykter? *nyfiken*
    Vad kostar en middag för två vuxna på stranden där nedanför hotellet? hur mcyket pengar ska man ta med för två veckor tro? Och funkar visakort någonstans/bör man undvika att använda visakort?
    Finns värdeskåp på rummen på hotellet på blue village chada beach?
    du kan äta vad som helst, jag skulle dock undvika bufféer och kulglass.
    flytväst ska du absolut ta med, det finns väldigt sällan barnflytvästar att låna/hyra, så ska ni åka båt är det ett måste att ta med hemifrån.

vi använder enbart visakortet för att ta ut pengar i ATM. och någon gång har vi betalat hotellet med visa också.

finns en bra thailandstråd här på forumet, Thailandstråden - vi som reser med barn, välkomen dit!
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-09-23 09:47:19 följande:
    flytväst ska du absolut ta med, det finns väldigt sällan barnflytvästar att låna/hyra, så ska ni åka båt är det ett måste att ta med hemifrån.

vi använder enbart visakortet för att ta ut pengar i ATM. och någon gång har vi betalat hotellet med visa också.

finns en bra thailandstråd här på forumet, Thailandstråden - vi som reser med barn, välkomen dit!
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51671239.html
    där är tråden, där får du säkert många svar :)
  • Millans hustru
    Thegran skrev 2010-09-23 09:47:19 följande:

om jag köper fruktdrinkar o läsk eller dyl, får jag med isbitar i då so är OKEJ eller bör jag undvika det?
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2010-10-09 23:35:28 följande:
    om jag köper fruktdrinkar o läsk eller dyl, får jag med isbitar i då so är OKEJ eller bör jag undvika det?

de får helt enkelt inte servera vilken is som helst utan den ska vara godkänd och tillverkad i fabrik så ja, det ska vara ok.
    sen kan säkerligen en del fuska, men det är nog ingen större fara.
Svar på tråden Koh Lanta - Klong Dao eller Long Beach, Blue village eller Lanta resort bungalows?