• Linnic

Madrass till spjälsängen??

Tänkte köpa spjälsäng med tillbehör på IKEA. Men det finns mängder med olika täcken, kuddar och madrasser att välja mellan?

Hur resonerade ni kring detta när ni handlade detta? Vad är bra och dåligt, eller vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Madrass till spjälsängen??
  • MissLillan

Jag tog billigt då jag hellre köper nytt om det blir nerbajsat/kräkt än använder kisskydd. Märkte att det blir svettigt av det. De har ju den bara så kort tid.

• SVEACOOL
    MissLillan skrev 2010-04-17 19:01:48 följande:
    Jag tog billigt då jag hellre köper nytt om det blir nerbajsat/kräkt än använder kisskydd. Märkte att det blir svettigt av det. De har ju den bara så kort tid.
    samma här 249 kr kostade den på ikea{#lang_emotions_smile}
    Alex 000924--Antou 070608--BF 100525
  • Linnic

lätt att tvätta i maskinen då eller?

• Dixie
    Linnic skrev 2010-04-17 19:06:47 följande:
    inte madrassen, men övrigt är ju lätt att tvätta - men det är säkert andra än Ikeas också
  • SVEACOOL
    eller köpa ny,jag ska ha sånt där skydd mellan lakanet vad d nu heter....
    Alex 000924--Antou 070608--BF 100525
  • Tess1979

Jag har tänkt köpa en GULLIVER-säng från Ikea, som man kan montera bort ena spjälsidan när barnet blir större och själv kliver i/ur sängen. Då kan man ha samma säng längre tid. Till den ska jag köpa en av de tjockaste madrasserna, antingen en VYSSA SKÖNT eller en VYSSA VINKA för 399:- (10 cm tjock). Då behöver man inte byta madrass när barnet blivit lite större och tyngre.

• MissLillan
    Madrass är väl inte inte att rekommendera att tvätta i maskin.... 
  • Tess1979

Ska tillägga att jag tänkt köpa en tunnare bäddmadrass att ha ovanpå den tjocka madrassen, så den kan man ju tvätta om det skulle behövas. Jag har också hört att madrasskydd ska vara varmt för barnet, då det tyget inte andas. Men jag ska även köpa en sån och testa mig fram, man kanske kan lägga den under bäddmadrassen istället för under lakanet?

• Linnic

smart tess.!! tror jag snor din idé....... ;)

• Toka2

Vi tänkte köpa en billigare och tunnare madrass, men tyckte att den såg lite klen ut, så det blev en Sultan resårmadrass till sonens Sniglar-säng. Tror att madrassen kostade 5 eller 600:-. Det visade sig att vi hade fått en liten sänghoppare. Från det att han var 7½ månad, fram tills han var ca 1½ år gammal så hoppade han i sängen innan han somnade. Han kunde hoppa i en till två timmar. Gissa om madrassen hade varit platt om det inte hade varit en resårmadrass .

Den har tvättbart överdrag, och vi köpte till en bäddmadrass. Madrasskyddet lade vi under bäddmadrassen, precis som Tess1979 säger. På torsdag fyller sonen 3, och madrassen är fortfarande både fräsch och stunsig .
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden Madrass till spjälsängen??