Inlägg från: Tinnys |Visa alla inlägg
  • Tinnys

*Pimp my Husvagn*

Hej! Vi har en liten Solifer som kommer hem från vinterförvaringen om 2 veckor och då är det tänkt att jag ska fixa till den lite. Är det någon som vet vilken avdelning de där klister lapparna från ikea finns på. Var i kungens kurva i fredags men hittade dem inte.
    zessan84, jag undrar om ni målade dörrar och väggar själva och i så fall vilken sorts färg använde ni då?

• Tinnys

wihoo. Vi hade våran på en uppställningsplats på ett industriområde för 125kr/månad. Vi hittade den via ett tips från en husvagsförsäljare. Men när vi väl hittade den så har vi sett att på nästan alla industriområden så finns det skyltat att det finns husvagnsplats att hyra. Så mitt tips är att åka igenom flera industriområden. Nu vet jag inte var du bor men detta var i Haninge, Stockholm.

• Tinnys

Var på ikea i dag och skulle köpa väggplattorna för att ha ovanför diskbänken/spisen, det var ingen som hade hört talas om dom och jag hade tyvärr inte namnet med mig, men ingen hade någon aning om något sådant. Nu har jag lagt namnet på minnet och var på hämta självlagret det finns så jag ska åka tillbaka och hämta detta senare i veckan, kommer att bli jätte snyggt till mörkgråa dynor, vita och randiga gardiner och en gånmatta från rusta för 99kr. Sen har vi beställt dekor att sätta i badrummet, vad tror ni, kan man klä in badrummet i blå stenmosaik? Detta blir årets projekt, får se om jag vill ändra något mer under hösten när vi kommit hem från semestern. Ska försöka hinna göra dynorna på två veckor här innan vi åker....

• Tinnys

Vet inte vad det kan väga, det är ju plastdekor så det kan väl väga som en tapet. Ska kolla på det innan jag börjar.

• Tinnys

Hallå alla galna husvagnsägare. Är det bara jag som längtar till sommaren och camping. Vi ska köpa "ny" husvagn i helgen, längtar. Ska färga dynorna, måla bord, måla väggar och skåp, sy gardiner. Ska bygga en till överslaf. Ja massa kul kommer det att bli. Är det några fler som börjat årets projekt?

• Tinnys

Fick hem vagnen i lördags, kul. Så nu ska den total renoveras och få nya ledningar och sånt. Den var jätte mysig ska se om jag kan få fram lite kort till helgen. Längtar till sommaren. Det är en sk barnkammarvagn med våningsäng och dinett bak och vi ska göra om till en våningsäng, dubbelsäng och en översäng så vi alla fem kan sova där så man slipper bädda upp och bädda ner, ska bli himla skönt...

• Tinnys
    Banzai skrev 2012-02-11 20:30:37 följande:
    Å nu vill jag har in lite extra pengar har just blivit erbjuden att köpa en husvagn av en kompis skulle passa oss perfekt fortfarande en äldre vagn men med mer plats.
    Nu blir det till att fixa den vi har så vi kan sälja den och få in någon krona, sen hoppas vi på att resten löser sig. 
    Låter spännande. Hoppas ni får er vagn såld så ni kan köpa kompisens vagn. Alltid kul  när man hittar något som är perfekt. Här röjer vi garaget för fullt för att kunna börja renovera husvagnen. Måste renovera den gamla lite först så vi kan sälja den innan vi börjar på den nya gamla vagnen... Ser fram emot våren nu, i dag var det riktiga vårkänslor i luften...
  • Tinnys
    h81 skrev 2012-02-27 21:21:56 följande:

ÅÅHH!!

vad glad jag blev när jag ramlade över den här tråden nu =)

här är jag gärna med =)

vi köpte vår efterlängtade vagn nästan i höstas, hann med en tur innan det var dax o ställa in den så vi läääängtar nu =)

vi har såkalrt redan börjat med projekt trots den enda lilla turen =)

sytt nya gardiner, målat om köksluckorna vita, (som det är på dom nya vagnarna hehe)

nu ska dynorna sys om innan det är dax o ta ut den är tanken...

vi ar en wilk 06, perfekt för vår familj med våningssäng o dubbelsäng, UNDERBART o slippa bädda =)

har beställt nytt förtält med så det blir nog mer gardinsömnad innan sommarn är över =)

wee sikken kul tråd, har googlat en massa utan o hitta fler likasinnade ;)

Hej!
    Låter härligt att komma igång. Själv väntar jag på att sambon ska:
    - Byta hela underredet.
    - Byta ut el och vattenledning
    - Byta isolering och inneväggar och tak
    - Byta fönster
    - Bygga sängar
    - Måla utsidan
    - Modernisera köksdelen med ho och spis med glaslock
    - Modernisera toaletten
    Där någongång ska jag börja färga tyget på dynerna, sy gardiner, kuddar, måla insidan som luckor osv. Ja, förhoppningen är väl att vi ska bli klara till juni/juli, annars får vi ta den gamla vagnen i år också....
  • Tinnys
    h81 skrev 2012-02-28 21:25:06 följande:
    hahaha... där har du det jag drömde om........................
    tänkte vi skulle köpa nån billig äldre vagn för o göra allt själva inuti precis som vi gjort med vårt hus!!
    men mannen (som ju hade fått vart den som gjord allt) röstade ner mig o det blev en nyare vagn som redan hade det mesta vi ville ha...
    MEN folket som inreder husvagnar verkar vara gamla engelska tanter så den deln verkar man inte komma ifrån....

ett tips när man målar luckorna är verkligen o lämna in dom om man inte har mäjlighet att sprutlacka dom hemma... jisses vilken skillnad i resultatet =)

lycka till med ert projekt, hoppas du följer tråden så vi får bilder sen?? älskar sånt!!

=)
    Jag kommer att ta både före och efter bilder, när vi sätter igång. Sprutlacka, vad fick ni betala för det? Tror vi har en färgspruta, får väl plasta in hela garageuppfarten så ska det nog gå.

Engelska tanter, där har du nog rätt. Har hittat mycket fina tyger på symässan som jag tänkte fixa gardiner och kuddar av.
  • Tinnys

Vilken skillnad det blev när ni sydde om dynorna Rmamma. Jätte fint. Jag gjorde det i vår gamla vagn, jobbigt. Men sen hörde jag en tjej, kan varit i denna tråd som färgade dynorna i svart tygfärg, blev skitsnyggt, så jag tänkte prova det först, blir det helt galet så får jag sy nya dynor.

Jätte fin vagn. VI har den planeringen men tänkte ta bort bordet vid våningsängen och göra den bredare ungefär 140 cm så jag och sambon får plats och över ha en överslaf så vi får plats med 3 ungar utan att bädda ner stora soffgruppen.

• Tinnys
    h81 skrev 2012-02-29 21:02:32 följande:
    ..ett tips på en enkel grej som verkligen höjer hela intrycket av en husvagn är o sätta in spotlights.. =)

har ni några mer braiga tips??

eller kanske på nåt ni märkt man bara måste ha i husvagnen som man kanske inte tänker på som självklart??

några saker jag kom på såhär fast det är offseason:
    *brandsläckare (konstaterades väl här innan i tråden)
    *i förtältet brukar vi ha en eller flera tubtrugs för leksaker, precis som vi har hemma!
    funkar inte o ha en väska o städa ner i om man ligger ute ett par veckor tycker jag, utan förvaring krävs borta som hemma =)
    *ljusslinga!! varför bara på vintern?? supermysigt o tända på kvällen när man kryper in i tältet..
    (ja vi har den INNE i tältet alltså, herregud annars ringer dom väl vita rockarna om man börjar pynta utanför hehe)
    *större dörrmatta innanför dörren i tältet, lätt o ta ut o skaka av o slippa få in ALLT gräs o sand in i vagnen =)
    Tack för tipsen.
    Vi gjorde en bra grej förra året och det var att fixa klädlinor som täcker en hel långsida på vagnen. Min sambo gjorde den själv, två träfästen som sattes i handtagen på vagnens kortsidor och sen tre linor i mellan. Kanon att hänga handdukar med. Finns att köpa på biltema. Biltema har faktiskt mycket bra saker för husvagnen numera. Var på husvagnsmässan och där hade de visning på bla förtält, bord, stolar, förvaringsmöbler osv för husvagn.
  • Tinnys

Har numera tre husvagnar på tomten, grannarna måste ju undra vad vi är för några... Vår gamla som ska säljas, vår nya som ska renoveras och min brors som står här tills han hittar en plats för den... Ungarna älskar iallafall våran nya vagn och planlösningen med våningsäng... kul.

• Tinnys
    Emmeliina skrev 2012-04-02 15:21:30 följande:
    Hej hej! 
    Jag och min man ska snart få mina föräldrar gamla husvagn från typ -89. Klädseln är en fuuuul lila blommor liknande grej och jag skulle så gärna vilja klä om det i något snyggare. Är det svårt att sy klädsel till det? Jag har inte så stor erfarenhet av att sy men har heller inte tummen mitt i handen :)

Sen har jag hört att det finns något man kan plasta på kylen så det ser ut som att den är rostfri. Har någon av er hört/sett detta och var kan man få tag på det isf? 

Kul. Man kan färga dynorna, kan bli snyggt med svart tex, tror att någon har visat bild på det i bildtråden. Sy är rätt svårt tycker jag som bara sytt barnkläder och gardiner.
    Vi satte rostfri plast på vår kyl, blev snyggt, finns på bauhaus bland annat.

• Tinnys

Hej! Vi köpte en knaus -92 med långbäddar. Nu håller vi för fullt på att bygga om dessa sängar till en våningsäng och en dubbelsäng med en översäng (har tre barn). Så alla får en egen säng och u-gruppen är alltid uppbäddad. Vi ska också sätta fanerfilm som ser ut som kakel på väggen på toaletten. Bilder kommer om några veckor.

• Tinnys

Tänker återkomma i morgon med bilder på vår vagn sambo byggt om från långbäddar till en dubbelsäng o tre enkelsängar till barnen.

Svar på tråden *Pimp my Husvagn*