• ebben

Är i v 34,spår av BLOD I URINEN........

vad kan det bero på?? NÅN som haft det eller vet?
    BM sa att spår är ingen fara-o jag är inte orolig,men tänkte bara höra om nån haft så.
    hon sa att det kan bero på att man har sköra slemhinnor eller sammandragningar ,o jag har både och! Så jag var bara nyfiken!

• Svar på tråden Är i v 34,spår av BLOD I URINEN........
  • ebben

Ett tecken på sköra slemhinnor var att i helgen blödde jag näsblod helt plötsligt...........
    Så antagligen har det med det att göra..............
    NÅN kanske haft blod i urinen??

• ebben

jag undrar ändå om inte NÅN annan haft så?

• Malaya

För några år sen hade jag en kraftig urinvägsinfektion (var iofs inte gravid då) och då var urinen alldeles rödfärgad, precis som blodapelsinjuice, pga att det var blod i alltså. Blev ju livrädd då men min mamma sa att så hade hon haft flera gånger när hon haft UVI.

• Oggy

Har också haft det i samband med uvi. Fick du inte lämna prov?

• ebben

Nä,ska lämna ett morgonurin i morgonbitti! men det var ju bara spår...........så det är inte säkert att det ÄR uvi. Men KAN ju vara! Vi får se!
    Det handlar alltså om uvi-OM det är "nåt alls".

• Joje

Japp det e uvi det handlar.det kan spridas uppåtom man ej behandlar det.jag hade det så vid inskrivningen.men jag hade blod i.alltså inte bara spår.lämnade ett nytt dagen efter.blod borta.bm fattade inte hur men så var fallet,.Dessutom har jag haft uvi för o vet hur det könns o det var det ju inte,Har du problem när du kissar??

håller tummarna för dej

• ebben

Nä,inga problem..........känner så klart att jag är kissnödig hela tiden-men det gör man ju ändå när man är gravid o bebben trycker på.............
    Har ju haft så med de andra barnen med,kissnödigheten alltså,aldrig spår av blod!

• Rapunzella

Jag har haft blod i urinen under drygt halva graviditeten och jag har skickat flera prov på odling utan att de hittat några tecken på urinvägsinfektion.

De kan inte heller säga vad det beror på, men jag har också tolkat det som att det sannolikt är sköra slemhinnor - i vilket fall som helst så säger både BM & läkaren att det inte är någon fara för barnet!

Har dessutom kollat på nätet och funnit att vissa människor ibland har blod i urinen utan orsak och utan att det är farligt på något sätt. Känner inte för att sätta igång några större utredningar så länge bebis ligger där inne och så länge jag inte har några symtom - går det inte bort efter graviditeten så får man väl börja forska i det då.

Dessutom är teststickorna väldigt känsliga, så det räcker med mycket mikroskopiska mängder för att de skall ge utslag.

/Hampelina (sjuksköterska)

• ebben

Lämnade ett nytt prov idag.
    INGET spår av blod,dock lite spår av äggvita...............
    Jaja hon skickar på odling så får vi se........
    Antar att det inte är nåt alls,utan bara "föroreningar " som följer med..............
    men vi får ju se.Det är rätt svårt att ta ett urinprov tycker jag,magen är lite ivägen
    Tackar för alla svar!

• glasbubblan

Att blod i urinen skulle vara ett säkert tecken på UVI stämmer i alla fall inte, även om det säkert kan höra ihop ibland, men långt ifrån alltid. Käka inte antibiotika i onödan... Själv tror jag stenhårt på teorin om sköra slemhinnor (jag har ofta lite blod i urinen när jag har druckit dåligt, inte kissat efter sex etc, men har slutat tro att det är UVI det är frågan om varje gång). Drick tranbärsjuice - det verkar lösa de flesta urinvägsrelaterade besvär...

• ebben

Nä,äter inget i "onödan",men är det något som bör behandlas så gör jag det!
    MEN provet kom ju o det visade att det fanns NÅN slags bakterie.MEN inte så att de ansåg att behandling var nödvändig......så vida jag inte hade några besvär,vilket jag ju inte har haft! Så det där bara rann ut i sanden liksom.........

• Napsan

En liten kommentar: Tycks vara vanligt att man som gravid har blod i urinen. När jag tog urinprov innan jag blev gravid hittade dom blod i urinen - hade då uvi. Men innan dom skickade provet på odling och hittade bakterier frågade en sjuksköterska om jag var gravid. Hon påstod att det är otroligt vanligt tt man kan se spår av blod i urinen hos gravida.

Svar på tråden Är i v 34,spår av BLOD I URINEN........