• Pyl

Hur dyrt hus har vi råd med?

Jag sitter här och tittar efter hus på hemnet. Vi är inte i köpläge just nu utan det är mest för att det är skoj än så länge. Men jag funderar på inom villka prisgränser man ska lägga sig.

Om jag o min sambo tjänar ca 25 000/mån var, hur mycket borde vi få låna från banken ungefär? Stämmer det att man ska ha 10 % av huskostanden i kontantinsats?

• Svar på tråden Hur dyrt hus har vi råd med?
  • April Mamma

Svårt att säga,man måste ju se till eran andra utgifter och skulder. Boka en tid på banken så får någon kolla på eran situation.

• Pyl

Jaha ok, så man kan inte säga på ett ungefär? Vi har studielån och billån på sammanlagt kanske 500 000.
    Just nu tittar jag mest på skoj så ett möte hos banken känns inte aktuellt än. Jag funderar bara på hur dyrt hus man kan räkna med att få "råd" med. Kanske någon med liknande inkomst kan berätta hur mycket de fick låna?

• Mälaröbo

Vi ligger några tusen över er i inkomst och har ca 2 500 000 kr i lån och amorterar 100 kr/månad. Inga andra lån eller krediter. Känner att det är lagom för att ändå kunna ha pengar kvar till annat.

• modestyclara

kolla på konsumentverkets hemsida, där finns olika kalkyler man kan fylla i...tror de flesta bankerna har det på sina hemsidor med...

• Joual

Vi har ungefär samma inkomster och skulder som ni har. Vi är två vuxna, inga barn. Vi köpte hus för ca 1,5 miljon. Det var alldeles lagom eftersom vi vill ha pengar över till annat, och dessutom ha goda mariginaler om någon av oss skulle bli sjuk eller arbetslös. 

• Lagan

Tycker att frågan är felställd. Det är inte någon bra utgångspunk att köpa ett hus utifrån vad man i bästa fall har råd med, d.v.s. med två hyfsade löner och låg ränta. Räkna med att inkomsterna varierar och att räntan går upp. Ni kommer att bli sjuka, ta ut vård av barn samt kanske vilja vara föräldralediga under en period. Då är det andra förutsättningar som gäller.

Men säg att ni lånar 1.500.000 kronor på banken och väljer att ha rörlig ränta. Med en ränta på 5 procent så skall ni betala 1.500.000*0,05 = 75000 kronor per år eller 6250 per månad.

Om ni istället räknar på dagens låga räntenivåer så hamnar ni istället på 1.500.000*0,015 = 22500 kronor per år eller 1875 kronor i månaden.

Räkna med en högre ränta och inkomstbortfall samt högre omkostnader än normalt för att vara på den säkra sidan.

Allt handlar väl tills sist om vad man vill lägga pengarna på och vilken nattsömn man vill ha.

• Argo

Jag tycker att regeln om max 1/3 av inkomsten efter skatt till boendekostnad är bra.

I ert fall motsvarar det ungefär 11.000 i månaden.

Räkna bort 3500 i drift på huset och säg ytterligare 1000 i amortering varje månad så har ni råd med att betala 6.500 i räntor på ett lån vilket motsvarar 78.000 om året i ränta.

Räkna på en framtida rörlig ränta på 7% så har ni råd med ett lån på 78.000/0,07 = 1,1 miljoner.

Sedan kan du ändra siffrorna i exemplet som du tycker att det passar er.

Tror ni på "bara" 5% ränta som topp så blir lånet 1,56 miljoner. Kan ni komma undan 500 billigare på driften men räknar på 7% på räntan har ni ett lån på 1,2 miljoner. Osv ...

Men där någonstans ligger det hus ni har råd med om man följer tumregeln om att inte lägga mer än 1/3 av inkomsten efter skatt på boendet: 1,1-1,6 miljoner ungefär.

*detta oräknat effekten av ränteavdrag i deklarationen*

Svar på tråden Hur dyrt hus har vi råd med?