• Anonym

Diarré nästan varje helg! Vad är det för fel?

Detta började för nån månad sen, max 2. månader sen. Jag har börjat få väldigt ont i magen och måste springa på toa ofta och då är det väldigt vattnig diarré. Detta kommer bara på helgen. Nästan varje helg nu i kanske 4 veckor. Men jag tror jag mådde bra förra helgen. Nån som har haft liknande och vet kanske vad det kan bero på? Allergi mot något?

• Svar på tråden Diarré nästan varje helg! Vad är det för fel?
  • Kaxelina

Äter du något annorlunda som du inte äter på dagarna?

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Anonym (€)

Jadu, det beror väl på vad du ätit och druckit?? Dricker du mycket alkohol på helgen och äter fet mat så kan det vara upphov till dina diarréer. Eftersom du endast verkar ha diarré på helgerna så tror jag inte på någon allvarligare sjukdom. Men vad vet jag??

• Anonym

kanske for mycket sotsaker,kolhydrater

• Nyfiken gul

för mycket fet mat, godis, snacks och alkohol kan ge upphov till diarré.

Försök ta reda på vad du äter på helgerna helt enkelt. ändra kosten. Man kan visst äta pizza och ta en öl - men inte fredag, lördag och söndag..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym

Jag äter egentligen inget annorlunda på helgerna än på vardagarna. Jag dricker aldrig alkohol. Kanske något fetare mat på helgerna men inte alltid. Jag har en teori och det är ägg eller kolsyra (eller något annat i kolsyrad läsk). Men jag är inte säker. Sist det var såhär hade jag ätit kokt ägg och jag mådde jätte dåligt sen. Kom upp massa luft och dte luktade/smakade ägg när jag ofrivilligt rapade. Kom upp/ur luft hela tiden och det var massa gaser i magen, kände mig jätte spänd i magen. Det går över nästa dag.

• Anonym

Har du duschat och blivit kall, jag har haft dessa symtom nar jag blivit avkyld.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 21:27:20 följande:
    Har du duschat och blivit kall, jag har haft dessa symtom nar jag blivit avkyld.
    Jag duschar varannan dag så det borde ju inte bara bli på helgerna då...
  • Anonym

nej,alltsa jag menar om du blir avkyld pa nagot satt,kanske har lattare klader pa dig,sover utan tacke eller med oppet fonster tex.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 21:33:34 följande:
    nej,alltsa jag menar om du blir avkyld pa nagot satt,kanske har lattare klader pa dig,sover utan tacke eller med oppet fonster tex.
    Nej. Nåt sånt är det nog inte. Jag blir inte lättare avkyld på en helg än på en vardag...
  • Anonym (också)

Jag får ofta så om jag ändrar mina sovvanor (tex sovmorgon) och matvanor (tex äter brunch och skippar lunch).

• Anonym

Nasta gang du mar illa,sa koka upp lite salvia med vatten,lat det dra en stund och drick.Jag lovar att du snart mar battre.

• Anonym
    Anonym (också) skrev 2010-04-17 21:43:47 följande:
    Jag får ofta så om jag ändrar mina sovvanor (tex sovmorgon) och matvanor (tex äter brunch och skippar lunch).
    Jag har inte ändrat på mat eller sovvanor... är inte stressad eller nåt heller.
  • Anonym (da)

Jag hade en period när jag var yngre då jag blev magsjuk varannan vecka 3 dagar må-ons. Kom efter ganska många månader på att det var söndagsfikat jag inte tålde! Dvs mjölk och socker (bullar).

Ta en extra funderare på vad du gör/äter annorlunda tiden innan magproblemen börjar.

Misstänker du ägg så testa att utesluta det och se om du slipper diarrén.

• Anonym
    Anonym (da) skrev 2010-04-17 22:56:27 följande:
    Jag hade en period när jag var yngre då jag blev magsjuk varannan vecka 3 dagar må-ons. Kom efter ganska många månader på att det var söndagsfikat jag inte tålde! Dvs mjölk och socker (bullar).Ta en extra funderare på vad du gör/äter annorlunda tiden innan magproblemen börjar.Misstänker du ägg så testa att utesluta det och se om du slipper diarrén.
    Faktiskt så åt jag bullar (som jag själv bakat och lite väl många kanske) för några dagar sen. Men de andra gångerna vet jag inte vad det kan ha varit, om det nu är så att det var bullarna denna gång.
  • Nyfiken gul

oftast äter man i regel mer på helgerna än vad man gör i veckorna och det kan vara det som spökar.

Du kanske äter extra många mackor på helgfrukosten tex? (många rostade mackor, färska frallor eller bara väldigt mycket vitt bröd... ) Mycket mjölk och mycket gluten kan ge upphov till gaser och dålig mage - det betyder INTE att du är allergisk men att din mage inte tål för mycket av det helt enkelt.

Och lägger man dessutom till att du äter kokta ägg ett par stycken och kanske dricker lite för mycket läsk under dagen sen så har du diarren som i en liten ask..

Du kanske helt enkelt äter för MYCKET..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2010-04-18 10:46:50 följande:
    oftast äter man i regel mer på helgerna än vad man gör i veckorna och det kan vara det som spökar.Du kanske äter extra många mackor på helgfrukosten tex? (många rostade mackor, färska frallor eller bara väldigt mycket vitt bröd... ) Mycket mjölk och mycket gluten kan ge upphov till gaser och dålig mage - det betyder INTE att du är allergisk men att din mage inte tål för mycket av det helt enkelt. Och lägger man dessutom till att du äter kokta ägg ett par stycken och kanske dricker lite för mycket läsk under dagen sen så har du diarren som i en liten ask..   Du kanske helt enkelt äter för MYCKET..
    Normalt så äter jag nästan aldrig ägg. Men när jag väl gör det så kanske jag äter typ 3 st. vilket kan vara lite mkt. Men jag äter ägg typ max. 3 ggr./halvår. Äter aldrig vitt bröd. Äter lika lite till frukost på helgerna som jag gör på vardagarna. Äter dock rostat fiberbröd. Men kanske lite väl mkt gluten av bullarna då... mjölk dricker jag inte då jag inte gillar det men man får ju i sig det ändå i matlagning och bak tex.
Svar på tråden Diarré nästan varje helg! Vad är det för fel?