• Lilly Ängla Mio Nore

    Ni som har förmånsbil

    Ni som har förmånsbil, hjälp oss lite.

    Vad har ni för bil?
    Vad kostade den?
    Hur mycket betalar ni för den i löneavdrag varje månad?

    Vi står i valet och kvalet att välja förmånsbil eller privatägd bil på milersättning och blir inte riktigt kloka på vad som är förmånligast. Vilket förlorar man minst på?

  • Svar på tråden Ni som har förmånsbil
  • Frelisac

    Jag har valt privat bil och att köra mot ersättning. Anledningarna:

    Jag jobbar hemifrån och skulle m a o ha bilen stående hemma. Sådant kan alltid bli bekymmersamt ifall man råkar ut för granskning av skatteverket.

    Redovisningen gällande förmånsbil är så mycket krångligare. Om jag kör en omväg av privata skäl så ställer det till det en massa i biljournalen.

    Men framför allt skattar du för en ny förmånsbil även om den är några år gammal (om företaget alltså köper en bil av årsmodell -00 så skattar du för en av årsmodell -10). Jag, som kör efter leriga vägar och dessutom har hund med mig ofta, är inte intresserad av att köra ny bil men vill förstås inte heller skatta för en sådan.

    Många försäljare och andra som färdas efter vägarna, brukar köra mot milersättning och ha en ganska "skruttig" bil med låga omkostnader. Det ger bästa förtjänsten.

  • Lilly Ängla Mio Nore

    Tack för dina synpunkter men är du säker på att du inte blandar ihop förmånsbil med företagsbil?
    Idagsläget har mannen en företagsbil men den får man inte använda privat så därför väljer vi nu mellan förmånsbil eller privatägd.

    Det är en ny bil som vi har planerat att köpa.

  • CarlHerman

    Min sambo har förmånsbil (audi). Han får skatta för närmare 4000 kr extra pga denna (+ en väldigt liten summa för drivmedelsförmån) men vad själva avdraget blir exakt vet jag inte, mellan 1500-2000 kr? Vi ser absolut mest fördelar med att ha förmånsbil, han hade iofs inget val. Jätteskönt att ha en nästan ny eller helt ny bil som byts ut med jämna mellanrum och aldrig behöva bry sig om kostnader för service, nya däck, skatt, försäkring mm. Han kör väldigt mkt per år så vi hade inte velat ha en privatägd bil med milersättning. Den hade slitits ut väldigt fort.

  • Lilly Ängla Mio Nore

    Tack för ditt svar. Jag vill gärna ha fler synpunkter.

    Enligt en preliminär kalkyl så skulle min man få ett bruttolöneavdrag på ca 9000 kr varje månad. När skatten är dragen så blir det ju mindre men jag tycker det låter helt sjukt mycket! Detta för en Audi A6.

    Å andra sidan behöver man aldrig betala någonting mer för bilen. Ingen service eller reparation, inga däck, ingen försäkring eller skatt. Och som det stod i den länkade artikeln här uppe så slipper man ju även värdeminskningen som man förlorar mycket pengar på när man köper helt ny bil privat. Dessutom har man rätt att dra av resorna till och från jobbet i deklarationen.

  • Pokergirl

    På makens jobb har dom privatägda bilar där dom utöver milersättning får en "slitageersättning" på 3000 kr per månad, kör dom mer än ett visst antal mil per år får dom högre ersättning.


  • CarlHerman

    9000 kr låter jättemycket. Är det ni själva eller företaget som kommit fram till den summan? Vi har en A4 så den är väl lite billigare men ändå.

  • Lilly Ängla Mio Nore

    Företaget har en kalkylmall som vi har använt för att få fram denna summan. Men 9000 kr är ju före skatt och jag tror att enligt kalkylen så skulle netto beloppet inkl. förmånsvärdet bli ca 5000 kr. Men fortfarande mycket pengar varje månad.
    Bilen vi räknade på kostade 339000 kr.

  • smulan182

    Min sambo har förmånsbil, en BMW..tror den kostade omkring 425000 (innan rabatter) och om jag inte minns helt fel är förmånsvädet för den 4500 i månaden vilket efter skatt blir en kostnad på omkring 1500 kr med bensin. Kör man dessutom mer är 3000 mil i tjänsten vilket han gör, får man ett skatteavdrag (hur mycket det är vet jag inte).

    Han behöver aldrig ha några bekymmer med service, däckbyte, skatt eller annat. Hade jag varit er hade jag definitivt tagit en förmånsbil.

  • Lilly Ängla Mio Nore
    smulan182 skrev 2010-04-19 23:10:11 följande:
    Min sambo har förmånsbil, en BMW..tror den kostade omkring 425000 (innan rabatter) och om jag inte minns helt fel är förmånsvädet för den 4500 i månaden vilket efter skatt blir en kostnad på omkring 1500 kr med bensin. Kör man dessutom mer är 3000 mil i tjänsten vilket han gör, får man ett skatteavdrag (hur mycket det är vet jag inte).Han behöver aldrig ha några bekymmer med service, däckbyte, skatt eller annat. Hade jag varit er hade jag definitivt tagit en förmånsbil.
    Har han något löneavdrag då? Det låter onekligen lockande
  • smulan182

    Nej inget löneavdrag föruom att han får skatta för 4500 mer i månaden dvs 1500 kr netto

Svar på tråden Ni som har förmånsbil