• Nillas Matte

Dricka Te??

Hej
    Har varit kaffe drickare men slutat eftersom vi nyss börjat en ny ivf behandling. Vid förra behanlingen fick jag höra att vanligt svart te inte var bra det  ökade missfallsrisken så nu undrar jag om friggs nypon och blåbärste kan vara bättre??
    Tacksam om någon kan svara!!

• Svar på tråden Dricka Te??
  • Pimpinellan

Svart te är okey så länge det inte överstiger sex koppar per dag. Jämförbart med tre koppar kaffe alltså vilket är maxrekommendationen. Jag skulle hellre dricka en kopp svart te än örtte. Örter ska man undvika när man är under behandling/ vill bli gravid. Rött te är helt okey eftersom det inte innehåller koffein ö.h.t.

• tildabelle

Svart te innehåller mest koffein och därför ska man inte dricka mer än 6 koppar / dag.
    Grön te innehåller mycket mindre koffein och är därför bättre än svart te.

Men röd te (robios) innehåller ingen koffein över huvudtaget och är därför det absolut bästa alternativet om man vill vara extra försiktig.

(själv dricker jag alla sorters te, dock med måtta)

• Morotskaka
    Pimpinellan skrev 2010-04-18 12:54:30 följande:
    Svart te är okey så länge det inte överstiger sex koppar per dag. Jämförbart med tre koppar kaffe alltså vilket är maxrekommendationen. Jag skulle hellre dricka en kopp svart te än örtte. Örter ska man undvika när man är under behandling/ vill bli gravid. Rött te är helt okey eftersom det inte innehåller koffein ö.h.t.
    Örter? Vilka örter?
    Jag dricker jättemycket örtte (t ex kvällsro och kamomillte), och massor med grönt te.
    Vad är det som är så farligt med örtte?  Och är det några speciella örter?
    Vill gärna ha svar för jag bokstavligt bälger i mig te!
  • Pimpinellan
    Morotskaka skrev 2010-04-18 16:30:22 följande:
    Örter? Vilka örter?Jag dricker jättemycket örtte (t ex kvällsro och kamomillte), och massor med grönt te.Vad är det som är så farligt med örtte?  Och är det några speciella örter?Vill gärna ha svar för jag bokstavligt bälger i mig te!
    Mycket hälsokost ska man undvika när man planerar barn och dit hör även vissa örtteer. Hallonbladste t.e.x ska tydligen framkalla en förlossning så det är ju direkt olämpligt om man är gravid. Andra örter får man läsa sig till vad de har för effekt,d.v.s vad i kroppen de påverkar. Står varningar på en del att de inte bör ätas/drickas av gravida.
  • Morotskaka
    Pimpinellan skrev 2010-04-18 18:22:43 följande:
    Mycket hälsokost ska man undvika när man planerar barn och dit hör även vissa örtteer. Hallonbladste t.e.x ska tydligen framkalla en förlossning så det är ju direkt olämpligt om man är gravid. Andra örter får man läsa sig till vad de har för effekt,d.v.s vad i kroppen de påverkar. Står varningar på en del att de inte bör ätas/drickas av gravida.
    Vad räknas till örter egentligen? :o Jag räknar själv persilja, dill och dylikt till örter och jag använder det rikligt i min mat.. :p Har aldrig ens tänkt på att det kan påverka på det viset. Men jag måste ju kolla upp det där med kamomillte och kvällsro. Men mitt te är köpt på konsum inte på nån hälsokostbutik, det kanske hjälper? Hehe.
    Jag hittar ingen varningstext på kvällsro, och det innehåller passionsört, lavendel, citronmeliss och pepparmynta. Kan du svara på om det är dåligt och jag borde skära ner eller inte? Och hur är det med grönt te? Jag dricker flera muggar om dagen.
    Och tack för hjälpen! ;p
  • Pimpinellan
    Morotskaka skrev 2010-04-18 20:20:33 följande:
    Vad räknas till örter egentligen? :o Jag räknar själv persilja, dill och dylikt till örter och jag använder det rikligt i min mat.. :p Har aldrig ens tänkt på att det kan påverka på det viset. Men jag måste ju kolla upp det där med kamomillte och kvällsro. Men mitt te är köpt på konsum inte på nån hälsokostbutik, det kanske hjälper? Hehe.Jag hittar ingen varningstext på kvällsro, och det innehåller passionsört, lavendel, citronmeliss och pepparmynta. Kan du svara på om det är dåligt och jag borde skära ner eller inte? Och hur är det med grönt te? Jag dricker flera muggar om dagen.Och tack för hjälpen! ;p
    Jag kan inte yttra mig om just de örterna. Du går googla på vad för effekt de kan ha. I regel är väl örter inte farliga,men vissa ska man undvika så kolla upp innan man köper nåt bör man göra. Grönt te innehåller koffein,men i mindre mängd än svart te så det är ganska okey. Däremot har jag hört nån gång att för mycket grönt te skulle vara skadligt ur en annan aspekt,men jag kan inte säga säkert. Allt med måtta brukar jag ha som måttståck! {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Dricka Te??