• Tiiara

Vilken pappa är bäst?

Jag har en dotter på 2 månader, Alma heter hon. Jag tar hand om henne själv och det går hur bra som helst. Saken är den att jag inte är helt säker på vem som är pappan. Det finns två möjliga pappor.

Den ene, vi kan kalla honom "A", är mitt ex. Vi var tillsammans i ett år. Jag vet att han önskar att Alma var hans dotter. Men det känns också som att det är det enda positiva med honom. Han är alkoholist och blir väldigt aggressiv när han dricker. Han tar även droger väldigt ofta och är dessutom kriminell på många sätt. Under Almas första levnadsmånad satt han i fängelse.

Den andre killen "B", har jag aldrig varit tillsammans med. Jag gillade honom och trodde att han gillade mig med, men han ville tydligen bara ha 6. Jag var med honom en gång och efter det hördes vi inte av, förrän jag upptäckte att jag var gravid. B bestämde från början att han inte ville ha något med oss att göra. Det var ok med mig, eftersom att det inte var meningen att jag skulle bli gravid, men jag klarade inte av att göra abort.
    B festar ibland och då förekommer både alkohol och droger, men inte i samma mängd som med A, och B blir absolut inte aggressiv av det. B har heller inga problem med kriminalitet så det känner jag är ganska positivt, om man nu ska jämföra.

Nu är det så att jag har varit på familjerätten för att starta en faderskapsutredning.
    Jag har hela tiden trott att det var B som var pappan, men enligt befruktningstiden (som de räknar ut med hjälp av barnets födelsedatum och födelsevikt) så är det större chans att det är A som är pappan. Detta kom som en chock för mig. Nu vet jag inte längre vad jag ska tänka, tycka eller tro..
    Jag har försökt se positiva saker från båda sidorna, men det är svårt.

Kvinnan som jobbar på familjerätten tyckte (innan hon träffade killarna) att det var bättre om A var pappan, eftersom att han ville det. Men efter att hon hade träffat dem sa hon att hon tyckte att B var mer mogen, och han hade tydligen även mjuknat lite.

Jag känner att det är större chans att B ångrar sig och faktiskt vill träffa Alma, än det är att A slutar dricka, röka på och hålla på med kriminella saker.

Just därför är jag ganska rädd att faderskapstestet, som vi skickade iväg i början av veckan, ska visa att det är A som är pappan. Jag försöker hela tiden se positiva saker, men det är verkligen jättesvårt.

Problemet handlar ju egentligen inte om vem som ska ta hand om henne, för jag tänker ha ensam vårdnad i vilket fall som, men jag vill ju att Alma ska kunna ha kontakt med sin pappa i alla fall, om det går..

Svaren kommer ju snart, men sedan jag fick reda på att det finns en chans att A är pappan har jag mått jättedåligt.
    Jag tror att jag skulle behöva lite hjälp att tänka positivt här, och dessutom kanske lite råd om hur jag bör agera i båda fallen..

Tack på förhand..

• Svar på tråden Vilken pappa är bäst?
  • sirisdotter

Du har bara att avvakta svar på faderskapstesten.  "Glöm dina bekymmer idag - i morgon kommer nya..."

• MikuAndSaraLi

Förstår hur du känner, Ts.
    Jag trodde en vän till mej var pappan till min dotter.
    men så visade det sej att det var en annan - en föredetta vän.
    Han våldförde sej på mej och jag förträngde hela episoden tills hans namn dök upp igen.
    Klart som tusan att det var han som var pappan.
    Ingen av de idioter jag trodde var pappan var god nog - och VERKLIGEN inte han som matchade DNA proverna.

Efter din beskrivning, Ts - tycker jag inte någon av dom är passande.
    Alkohol och droger säger inte precis "Toppen farsa". Skulle aldrig i livet vilja att mitt barn träffade dom, förutom under uppsikt av massa personal OCH mej.

• sirisdotter
    MikuAndSaraLi skrev 2010-04-18 16:13:14 följande:
    Förstår hur du känner, Ts. Jag trodde en vän till mej var pappan till min dotter. men så visade det sej att det var en annan - en föredetta vän. Han våldförde sej på mej och jag förträngde hela episoden tills hans namn dök upp igen. Klart som tusan att det var han som var pappan. Ingen av de idioter jag trodde var pappan var god nog - och VERKLIGEN inte han som matchade DNA proverna. Efter din beskrivning, Ts - tycker jag inte någon av dom är passande. Alkohol och droger säger inte precis "Toppen farsa". Skulle aldrig i livet vilja att mitt barn träffade dom, förutom under uppsikt av massa personal OCH mej.
    Har du sluppit tjafs om umgänge från biopappan?
  • Tiiara

Sirisdotter: Du har nog rätt, fast det är nog lättare sagt än gjort..

MikuAndSaraLi: Hur har det gått med din dotters pappa då? Jag är ganska rädd att han som nu är pappan kommer vilja ha delad vårdnad..

• sirisdotter
    Tiiara skrev 2010-04-18 16:41:48 följande:
    Sirisdotter: Du har nog rätt, fast det är nog lättare sagt än gjort..MikuAndSaraLi: Hur har det gått med din dotters pappa då? Jag är ganska rädd att han som nu är pappan kommer vilja ha delad vårdnad..
    Jo, jag vet!  Försök njuta av graviditeten!
  • Tiiara

Sirisdotter: Haha jag är inte gravid. Min dotter är 2 månader {#lang_emotions_tongue_out}

• sirisdotter
    Tiiara skrev 2010-04-18 16:56:51 följande:
    Sirisdotter: Haha jag är inte gravid. Min dotter är 2 månader
    Tänkte fel, trodde DNA-test ordnas på  nolltid, så fort babyn är född - så du knappast hunnit starta en tråd, förlåt!  Har ju sett på Efterlyst att alla DNA-tester görs i tur och ordning, oavsett vad det gäller.
  • Tiiara

Haha det är ingen fara.
    Nej det visste jag inte, fast till mig sa de på familjerätten att det skulle ta ca 2 veckor.. Vi lämnade in våra DNA (saliv) i måndags och tisdags och hon skickade det direkt när det var klart.

• MikuAndSaraLi

Som svar på ett par frågor:

Aset i fråga har själv sagt precis vad han tycker borde hända (ordagrant och överdrivet högljutt - dvs skrikande mitt i matbutik) med både mej och min dotter.

Jag fruktar den dagen den försömda idioter "vuxit upp" och bestämmer sej för att han vill leka farsa till MITT barn.

Jag skiter i vad folk säger om "Men han har RÄTT.." blah blah blah.  
    Jag tänker kämpa för att han ALDRIG ska ens TÄNKA på min dotter. Aldrig att jag låter honom komma i närheten av henne.

Så nej, än så länge är det inget vårdnads-tjaffs.

Än så länge.

• sirisdotter
    Tiiara skrev 2010-04-18 17:05:01 följande:
    Haha det är ingen fara. Nej det visste jag inte, fast till mig sa de på familjerätten att det skulle ta ca 2 veckor.. Vi lämnade in våra DNA (saliv) i måndags och tisdags och hon skickade det direkt när det var klart.
    Njut av din lilla baby då i stället!
  • MikuAndSaraLi
    sirisdotter skrev 2010-04-18 17:19:42 följande:
    Njut av din lilla baby då i stället!
    Ja, tänk inte på sånt nu!

Njut av stunden!

Carpe Diem, liksom!

Så mycket du bara kan!!
  • hymafr

TS: Om pappan har bevisat problem med alkohol och droger så tror jag inte han kan få delad vårdnad.
    Däremot så får han förmodligen någon form av umgänge - kanske med kontaktperson.

• Tiiara

MikuAndSaraLi: Oj, du låter väldigt fientlig mot honom.. får man fråga vad det är som har hänt egentligen..?

hymafr: Det känns ju bra att veta i alla fall. Däremot kommer jag inte tillåta honom vara med Alma utan mig, och skulle det vara en kontaktperson närvarande skulle jag absolut bli mycket lugnare.. Tror du att dom hjälper till att fixa sådant och komma överens om såna grejer på familjerätten?

• MikuAndSaraLi
    Tiiara skrev 2010-04-18 22:15:23 följande:
    MikuAndSaraLi: Oj, du låter väldigt fientlig mot honom.. får man fråga vad det är som har hänt egentligen..? hymafr: Det känns ju bra att veta i alla fall. Däremot kommer jag inte tillåta honom vara med Alma utan mig, och skulle det vara en kontaktperson närvarande skulle jag absolut bli mycket lugnare.. Tror du att dom hjälper till att fixa sådant och komma överens om såna grejer på familjerätten?
    Ja, läste du mina tidigare inlägg i denhär tråden, hade du ju fattat det.
Svar på tråden Vilken pappa är bäst?