Vilken pappa är bäst?
Jag har en dotter på 2 månader, Alma heter hon. Jag tar hand om henne själv och det går hur bra som helst. Saken är den att jag inte är helt säker på vem som är pappan. Det finns två möjliga pappor.
Den ene, vi kan kalla honom "A", är mitt ex. Vi var tillsammans i ett år. Jag vet att han önskar att Alma var hans dotter. Men det känns också som att det är det enda positiva med honom. Han är alkoholist och blir väldigt aggressiv när han dricker. Han tar även droger väldigt ofta och är dessutom kriminell på många sätt. Under Almas första levnadsmånad satt han i fängelse.
Den andre killen "B", har jag aldrig varit tillsammans med. Jag gillade honom och trodde att han gillade mig med, men han ville tydligen bara ha 6. Jag var med honom en gång och efter det hördes vi inte av, förrän jag upptäckte att jag var gravid. B bestämde från början att han inte ville ha något med oss att göra. Det var ok med mig, eftersom att det inte var meningen att jag skulle bli gravid, men jag klarade inte av att göra abort.
B festar ibland och då förekommer både alkohol och droger, men inte i samma mängd som med A, och B blir absolut inte aggressiv av det. B har heller inga problem med kriminalitet så det känner jag är ganska positivt, om man nu ska jämföra.
Nu är det så att jag har varit på familjerätten för att starta en faderskapsutredning.
Jag har hela tiden trott att det var B som var pappan, men enligt befruktningstiden (som de räknar ut med hjälp av barnets födelsedatum och födelsevikt) så är det större chans att det är A som är pappan. Detta kom som en chock för mig. Nu vet jag inte längre vad jag ska tänka, tycka eller tro..
Jag har försökt se positiva saker från båda sidorna, men det är svårt.
Kvinnan som jobbar på familjerätten tyckte (innan hon träffade killarna) att det var bättre om A var pappan, eftersom att han ville det. Men efter att hon hade träffat dem sa hon att hon tyckte att B var mer mogen, och han hade tydligen även mjuknat lite.
Jag känner att det är större chans att B ångrar sig och faktiskt vill träffa Alma, än det är att A slutar dricka, röka på och hålla på med kriminella saker.
Just därför är jag ganska rädd att faderskapstestet, som vi skickade iväg i början av veckan, ska visa att det är A som är pappan. Jag försöker hela tiden se positiva saker, men det är verkligen jättesvårt.
Problemet handlar ju egentligen inte om vem som ska ta hand om henne, för jag tänker ha ensam vårdnad i vilket fall som, men jag vill ju att Alma ska kunna ha kontakt med sin pappa i alla fall, om det går..
Svaren kommer ju snart, men sedan jag fick reda på att det finns en chans att A är pappan har jag mått jättedåligt.
Jag tror att jag skulle behöva lite hjälp att tänka positivt här, och dessutom kanske lite råd om hur jag bör agera i båda fallen..
Tack på förhand..