• emilia77

Vårdnadsbidrag vid adoption??

Hej!

Jag läste på kommunens hemsida att vårdnadsbidrag kan betalas ut då man tagit 250 SGIdagar FP från barnets födelse. Det är också så att barnet måste vara mellan 1-2 år gammalt i vår kommun. Betyder detta att man som adoptivförälder  inte kan ansöka om vårdnadsbidrag ?

Det står inte något om vad som gäller vid adoption. Då barnet oftast hunnit fylla 1 år vid ankomst så är det ju en omöjlighet att ta ut 250 dagar FP och sedan ansöka om vårdnadsbidrag.Hur har det fungerat för Er?
    Är det någon som har erfarenhet av hur bedömningen görs vid adoption ?

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag vid adoption??
  • Penapöna

Vid adoption räknar man från då man får barnet, inte när barnet är fött. Men fråga för säkerhetsskull i just din kommun.

• emilia77

Hej! Tack för svar.Ska ringa och kolla med kommunen imorgon.
    Man måste ta ut 250 dagar FP först innan man kan få bidraget.

Kan man när man tagit 250 dagar med FP och ett år med vårdnadsbidrag ta ut resterande FP ocg få samma ersättning som vid start av FP eller sänks min FP då?

• chatnoir

Här är en länk till en tråd jag startade för ett tag sedan om vårdnadsbidrag, med en hel del tankar och erfarenheter från andra som har ansökt.

Din SGI är oförändrad under tiden du får vårdnadsbidraget, så du kan fortsätta ta ut FP med samma nivå efter att du har fått vårdnadsbidrag. Man kan få VB för adopterade barn upp till fem år, men jag är osäker på hur länge man får ha det. 
  • Manchester
    chatnoir skrev 2010-04-18 13:43:27 följande:
    Här är en länk till en tråd jag startade för ett tag sedan om vårdnadsbidrag, med en hel del tankar och erfarenheter från andra som har ansökt. www.familjeliv.se/Forum-13-247/m51330321.html Din SGI är oförändrad under tiden du får vårdnadsbidraget, så du kan fortsätta ta ut FP med samma nivå efter att du har fått vårdnadsbidrag. Man kan få VB för adopterade barn upp till fem år, men jag är osäker på hur länge man får ha det. 
    När jag skrev till socialdepartementet för att fråga varför man inte får ta ut föräldrapenning i samband med adoptionsresa (innan man fått barnet i sin vård) så svarade de mest med en massa fakta om vårdnadsbidraget(?!). Enligt dem gäller vårdnadsbidraget tre år från det man får barnet. Alltså tills det biologiska barnet fyller tre eller tills man haft sitt adopterade barn i tre år. De sa däremot inget om någon absolut åldersgräns på fem år.
  • Ethi
    Manchester skrev 2010-04-18 14:15:57 följande:
    Alltså tills det biologiska barnet fyller tre eller tills man haft sitt adopterade barn i tre år. De sa däremot inget om någon absolut åldersgräns på fem år.
    Ah, skönt att ha fått det klarlagt! För jo, max tills att barnet har fyllt fem år gäller men att det skulle sluta gälla när man haft sitt barn i tre år har jag inte hört tidigare. Men det är ju fullt logiskt, då bedöms man lika. Fast ännu mer logiskt hade kanske varit "tills barnet fyllt sex år eller börjat i förskoleklass" eller något...
  • Ethi

Ja, istället för tills barnet fyller fem år alltså...

• chatnoir
    Ethi skrev 2010-04-19 09:38:49 följande:
    Ah, skönt att ha fått det klarlagt! För jo, max tills att barnet har fyllt fem år gäller men att det skulle sluta gälla när man haft sitt barn i tre år har jag inte hört tidigare. Men det är ju fullt logiskt, då bedöms man lika.
    Undrar om det kan variera mellan kommunerna? Här ska biologiska barn vara minst 15 månader när man ansöker, men vi kan ansöka även om vi bara har varit hemma med sonen i ett år.
  • Ethi
    chatnoir skrev 2010-04-19 09:58:31 följande:
    Undrar om det kan variera mellan kommunerna? Här ska biologiska barn vara minst 15 månader när man ansöker, men vi kan ansöka även om vi bara har varit hemma med sonen i ett år.
    Ja, det kan det nog... För här ska biologiska barn vara minst 12 månader gamla. Fast att det är tills att adopterade barn är max fem år gäller nog över hela landet för det är jag rätt säker stod i pressmeddelandet om riksdagens beslut, då när de bestämde sig för att adopterade nog ändå behövde lite egna regler.
Svar på tråden Vårdnadsbidrag vid adoption??