Dopkaffe eller mat?
Hur gör ni andra till dopfesten. Blir det kaffe med bröd eller även mat och vin?
Behöver tips!
Hur gör ni andra till dopfesten. Blir det kaffe med bröd eller även mat och vin?
Behöver tips!
E ju väldigt olika hur folk gör. Vi bjöd på kallskuret och potatissallad o sen tårta. Gott o uppskattat!
det är som sagt olika. vi hade dop idag för vår dotter. då serverade vi både mat och fika. mat pga att gästerna åkt en bit. vi hade tre olika sorters kött, brunsås, kokt potatis, cole slaw, sallad & dressing, varmtrökt lax och sås till fisken, bröd o pålägg. läsk, vatten eller loka att dricka till maten. och vi fikade tårta, småkakor, mjuka kakor, kaffe, te, saft, vatten med apelsin/citronklyftor i.
Vi tänkte ha nån slags välkommentillvärlden-party istället för dop och vi är kluvna. Helst vill vi ha mat och vin så att det faktiskt blir lite välkomstparty men det är ju bra mycket billigare med kaffe och tårta...
Afternoon tea med scones och tillbehör, kakor och tårta.
Vi hade Dopkaffe med Saft , tårtor och olika kakor :) Det är ju så olika hur man känner.
vi har dop på söndag och kommer ha smörgåstårtor och vanliga tårtor, te, kaffe, saft. tycker att de man bjuder på ska anpassas efter tiden på dopet.
Eftersom det ofta tar ett tag från det att man åker hemifrån tills dpet är klart och man är vid lokalen eller vart man nu ska vara efteråt så tycker jag att det inte är mer än rätt att bjuda på något matigare att äta och inte bara sött.
JAg hade blivit jättebesviken om det bara serverades kakor och tårta om jag blev bjuden på dop. Men det är vad jag tycker ![]()
Vi ska ha dop den 8 maj och vi ska bjuda på smörgåstårta & choklad tårta till efterätt, får hoppas attd et duger :)
På dotterns dop hade vi olika pajer och sallad.
Efteråt kaffe med bananchokladkaka + grädde.
Nu väntar vi en till i juni, så dop kommer bli till hösten. Kommer bli ngn typ av mat, men det får vi fundera ut i sommar.
Vi har skrivit i vår dopinbjudan att det serveras fika efteråt. Då blir det gott bageribröd med olika sorters "finare" pålägg för den som vill, samt en liten ostbuffé, annars tårtor och andra söta bakverk. Dopet är kl 14.
Våra barn döptes kl 11, så vi tyckte det var lämpligt att äta lunch efteråt. Hittade en trevlig restaurang i närheten som hade brunch - då ingick kallskuret, småvarmt coh efterrätter samt kaffe, juice och vatten. Perfekt, tyckte vi, och skönt att slippa hålla på med mat (och framför allt disk) själv.
Men som flera här har skrivit, det viktigaste är att man skriver på inbjudan vad som planeras, så att gästerna vet om de ska komma hungriga eller mätta. Det är nog ingen som tycker det är konstigt att man "bara" bjuder på kaffe och tårta, så länge man vet i förväg att det är det som gäller.
Det trevligaste dop jag varit på var en tebjudning! Fast det förutsätter kanske att dopet äger rum på eftermiddagen, detta var klockan tre, om jag minns rätt. Flera sorters te, kaffe, smörgåsar och kex med olika marmelader, några olika ostar och så ostkaka från Småland samt rosa prinsesstårta. Mycket trevligt!
Det låter riktigt nice det där med thebjudningen. Kanske lite scones till också!
Vet inte om jag gjorde en miss nu på min dopinbjudan. Skrev att efter dopet så bjudet vi på lite smått o gott för magen...hmmm.Skulle nog skrivit utförligare.
Eftersom en del av våra gäster hade en ganska bra bit att åka samt att dopet var kl 14.00, så bjöd vi på en lite enklare buffé. Vi hade: Potatissallad Dubbelmarinerad fläskytterfilé Coucous-sallad Kycklingspett 2 sorters portionspaj, kyckling samt ruccola Laxrullar Rullar med lufttorkad skinka och färskost Hemgjord färskost Smör, bröd, ost Efteråt hade vi 3 sorters småkakor och tårta